/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
problem med at dele programmer ml flere ~
Fra : ticka
Vist : 494 gange
100 point
Dato : 03-12-03 17:43

Styresystem XP Pro. På min pc har der ikke tidligere været oprettet flere brugere, men for noget tid siden blev jeg træt af at dele alt på pc'en med den øvrige familie. Derfor oprettede jeg 3 nye konti - først mig selv (administrator), derefter en til manden og tilsidst en fælles til ungerne.
Forleden installerede jeg (logget på som administrator) et nyt program, som manden skulle bruge, men.....for at få programmet til at køre, når han er logget på, så skal jeg først ind i programmets egenskaber og skrive adgangskoden for administrator - så kører det fint. Men det kan jo ikke være rigtigt, at jeg skal det hver gang???
Jeg efterlyser en forståelig vejledning i, hvordan jeg går ind og afgør, hvem der kan bruge hvilke programmer, samt hvordan proceduren for nye installationer er???

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 03-12-03 17:52

Tror, jeg siger tror, at det forholder sig som følgende:
hvis du install. et program som adm. kan kun du bruge det.
hvis du install. program under mandens loginn, kan kun manden bruge det.. o.s.v.
Tror ikke lige der er en nem løsning, med en eller anden genvej.
Install. program under mandens loginn, og problemet er løst.
Hvis du ikke selv skal bruge det, afinstalleer der inden install. i mandens loginn.

MVH
JMS
Årsagen til andre programmer kører fint er, at de blev install. før du oprettede flere brugere. Du kan slette andre brugere og oprette dem igen. Så tror jeg også det virker..

Kommentar
Fra : mikael_hanna

Dato : 03-12-03 18:01

Hej.

Jeg ved desværre ikke hvor du finder en "forståelig" brugsanvisning (skal nok prøve at lede, men jeg tvivler på det er bedre end den som følger med pc´en). Jeg kan dog fortælle dig at du har lavet den lille fejl, at du var logget på som administartor da du installerede programmet til manden. Du kunne have sparet dig noget arbejde, ved at være logget på mandens konto da du installerede programmet. Da vil du som administrator også have adgang til programmet (da man som administrator selvfølgelig har adgang til alle filer og konti på computeren), og manden har adgang uden at skulle bede om din adgangskode hvergang. Du kan bruge som tommelfinger-regel at de programmer dom din mand eller ungerne skal bruge, installerer du når du er logget på deres konti. Men skal du installere et program som kun du skal have adgang til så kører du det ind som administrator.

MVH

Mikael

Kommentar
Fra : olefahnoe

Dato : 03-12-03 18:05

jeg tror jeg har fundet noget

højreklik på icon'et til programmet
vælg engenskaber
under fanebladet Genvej
vælg avanceret
"ving" af i "kør med andre legitim....."

tror nok det er det

ole fahnøe

Kommentar
Fra : ticka

Dato : 03-12-03 18:07

>olefahnoe
det har jeg prøvet, men så skal han bruge min administratorkode, for at starte programmet.....

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 03-12-03 18:11

>>>olefahnoe
Du er sgu inde på noget af det rigtige... Vi kører godtnok 2000, men jeg kan også gøre det som du foreslår..
Det var fandens, så fandt jeg endnu et sted, hvor man kan sætte flueben...*LLOOLL*

MVH
JMS

Undskyld ticka, jeg jubler i dit spørgsmål

Kommentar
Fra : ticka

Dato : 03-12-03 18:14

....det er okay JMS - jeg river mig lidt i håret imens, og flytter nogle flueben....

Kommentar
Fra : olefahnoe

Dato : 03-12-03 18:21

kan man endligt ikke bare dele programmet som man ville gøre på et netværk.....

bare en tanke

ole fahnøe

Kommentar
Fra : olefahnoe

Dato : 03-12-03 18:22

altså som man deler en mappe

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 03-12-03 18:46

>>>Ticka
Ok held og lykke. Og tak.
Jeg flytter lige flueben også, her i spørgsmålet.. *GGG*
Jeg har jo ikke mere at gøre her, problemet er løst.

JMS
Øhh ticka, er du blevet gode venner med ædrufanden. *LOL*
(du skal ikke svare, har jo flytttet flueben*SS*)

Accepteret svar
Fra : Manse9933

Modtaget 110 point
Dato : 03-12-03 18:48

prøv at åbne Start> hjælp og support>og skriv, delte Dokumenter ,i søgebjælken oppe i venstre hjørne(skal have adgang til nettet)

Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-12-03 18:54

du kan åbne to vinduer,når du trækker/kopierer filer over i delte dokumenter

Godkendelse af svar
Fra : ticka

Dato : 03-12-03 20:03

Tak for jeres ihærdighed, jeg har fået programmet til at virke nu!

>JMS
tror næppe, at jeg nogen sinde bliver særlig gode venner med ædrufanden..........og det virkede ikke rigtigt, at flytte fluebenene...

>manse9933
hjælp og support virkede, da jeg søgte på delte programmer. Ældre programmer kan være vanskellige at dele, men supporten foreslog, at hvis alt andet mislykkedes (og det gjorde det!), så kan man give den aktuelle bruger administratorrettigheder under installationen.
Min løsning blev altså: logge på som administrator - fjerne det installerede program - gå ind i brugerkonti - ændre mandens kontotype til "administrator" - logge af. Derefter logge på den konto, hvor programmet skal installeres - nu kunne jeg få lov at installere programmet (det kunne jeg nemlig ikke på en brugerkonto tidligere) - efter endt installation - logge af - logge på som mig selv - ind i brugerkonti - fjerne administratorrettighederne fra mandens konto igen. Vupti!
Tak for svaret, manse

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 03-12-03 20:11

selv tak