/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
windows xp/windows xp
Fra : skaarupman
Vist : 295 gange
80 point
Dato : 03-12-03 00:23

Hej!

Jeg er i gang med at (prøver på ) formattere en computer. Jeg booter op fra windows xp cd`en og så formatterer jeg harddiskene. Jeg bruger den langsomme metode - altså ikke ekspres formattering! Men når jeg så vil til at installere på partionen siger puteren at der i forvejen ligger et operativsystem??? Mystisk! Jeg har jo lige formatteret! Jeg har prøvet et par gange - og hver gang er det det samme! Min egen puter ( som jeg skriver på nu) formatterede jeg for et par mdr. siden....... Og hver gang jeg booter puteren op, spørger den hvilket operativsystem jeg vil bruge.. Windows xp eller windows xp... - Altså som om at der ligger 2 systemer på puteren.... Jeg gad nok vide hvad jeg gør forkert???
Er der nogen som har et forslag?

Mvh.
Skaarupman

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 03-12-03 00:33

Hej.
Lav en bootdiskette og formater din harddisk fra denne. Det tror jeg løser dit problem.

Husk at sætte din bios op til at starte fra disketten.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : skaarupman

Dato : 03-12-03 00:36

Hej ellebye...

Ja - måske jeg skulle prøve det..... Men hvad tror du jeg gør forkert med cd`en? Jeg mener - det burde jo virke når jeg følger "opskriften"

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 03-12-03 00:49

Når du grundformaterer din harddisk direkte fra xp, lægger der sig typisk skjulte filer ind på harddisken ud fra det styresystem du formaterer fra.

Måske lidt kryptisk.

Hvis du grundformaterede fra WIN98 ville der også lægge sig styresystemfiler fra win98 ind på din harddisk, man når du så ønsker at lægge xp ind i stedet for, grundformaterer xp din hardisk igen, og lægger så systemfiler ind fra xp.

Håber du forstå min mening.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : skaarupman

Dato : 03-12-03 00:54

Hej igen ellebye!

Du mener altså at windows xp ligger nogle mapper ind på harddisken ud over den alm. installation af xp?
Men hvis jeg booter med en diskette skulle der ikke være problemer?

Mvh. skaarupman

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 03-12-03 00:58

Lige præsis, herudover har du, ved boordisketten, muligheder for at foretage en partitionering af din harddisk hvis du ønsker at dele den op i flere drev.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : skaarupman

Dato : 03-12-03 01:05

Hej ellebye!

Jeg prøver med bootdisketten.... Og så siger jeg mange tak for hjælpen!

Mvh.

Skaarupman.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 03-12-03 01:08

Lige til sidst på dette link kan du selv downloade en bootdisk:

http://www.helanker.dk/bootdisk.htm

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 03-12-03 10:41

Hej >Skaarupman

Lykkedes det ??

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : skaarupman

Dato : 03-12-03 11:30

Hej ellebye!

Jeg skal ud at købe computer nu til min svigermor.... Så jeg skal installere windows xp senere i dag...

Jeg skriver tilbage engang i aften/nat (ha ha) ..... Så skal jeg fortælle dig om det lykkedes..

-Skaarupman..

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-12-03 11:49

Hvis du i XP vil formatere en partition, er det bedst at slette den eksisterende partition først og så bare indstallere XP i det frie område. XP vil så selv formatere og du kan vælge FAT32 eller NTFS (best til XP)
Emesen.

Kommentar
Fra : skaarupman

Dato : 03-12-03 21:57

Hej!

Ja - så har jeg fået formatteret den nye computer ( svigermor`s ) ..... Jeg gjorde det via windows xp cd`en og alt gik godt! D,vs at jeg fik harddisken delt op i 2 partitioner osv... MEN.... Det lader til at cd rom drevet IKKE virker... Altså - jeg kunne godt installere windows med drevet, men når jeg skal til at installere driverne så virker det ikke.. Enten sker der ikke noget eller også skriver den det her: Kun en del af readprocessmemory - eller writeprocessmemory anmodningen blev gennemført??? Jeg har prøvet ALT - men intet virker..
Er det mon mig der gør det forkert eller virker cd rom drevet ikke???
Det skal lige siges at der følger 3 disketter med og ingen af dem kan den læse

Håber på svar

Mvh

Skaarupman

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-12-03 22:28

Du har lagt XP på den første partition ikke.
Den anden partition er nok ikke formateret endnu, men det kan gøres inde i XP med diskhåndtering.
CD-rom drev plejer at være D: i XP uanset antal af partitioner men det kan være E:
Denne comp. hvad viser den. Er det C: og cd-rom
Emesen.

Kommentar
Fra : skaarupman

Dato : 03-12-03 22:35

Hej Emesen!

Jeg har styresystemet på C og en anden partition på D og så har jeg cd - rom/dvd på E

Kommentar
Fra : skaarupman

Dato : 03-12-03 22:37

Hej igen Emesen..

Altså - jeg har en harddisk som er delt op i C og D.. Og så cdrom drev/ dvd på E

Mvh. Skaarupman

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-12-03 22:40

yes det forstås.
Læg en cd i drevet og se om den viser noget på rom/dvd
gør den så dobbelt klik på den og find setup på din driver men først den til motherboard.
Emesen.

Kommentar
Fra : skaarupman

Dato : 03-12-03 22:47

Hej Emesen!

Problemet er at cdrom ikke kan læse cdèrne... Jeg har prøvet mange gange. Enten fryser den eller også skriver den at kun en del af "readprocessmemoryen blev gennemført"

Mvh. Skaarupman

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-12-03 22:56

Ja nu er det svært, for så kan du heller ikke rulle XP ind igen.
Men du kan komme ind via en diskette (boote)
Har du monteret cd/dvd selv eller var den i comp.
Har du nogen disketter
Har du været i bios og kigge
Emesen.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 03-12-03 22:59

Jeg ville starte helt forfra og undlade at partionere i første omgang, det kan altid senere lade sig gøre.

ellebye

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-12-03 23:00

ikke med XP

Kommentar
Fra : skaarupman

Dato : 03-12-03 23:04

Cdrom drevet kan tilsyneladende godt installere xp med cd`en, jeg gjorde det nemlig 2 gange i træk da mine partitioner ikke var rigtige.. Første gang - da xp VAR installeret virkede cdrom ikke.. Så frygtede jeg at jeg ikke kunne geninstallere xp - men det kunne cdrom`en godt... MEN , da xp så var installeret 2. gang virkede cdrom`en stadigvæk ikke.. Dvs, at cdrom`en kan læse Xp cd`en fra BIOS - installere den og alt går godt.... Lige indtil at jeg vil bruge cdrom drevet til at installere driver med - det kan den ikke.

MYSTIK!

Skaarupman

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-12-03 23:05

men du kan hvis den vil starte forfra på denne måde.
start op på XP cdrom
slet dine partitioner
opret een ny på den størrelse som C: skal have.
indstaller XP og lad den blive ved genstart (uden at trykke på en tast)
så kan du altid formatere det næste drev
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-12-03 23:07

ikke mystisk for bios "kører" med en lav fællesnævner til cd-rom
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-12-03 23:09

på et tidspunkt spørger XP under installationen om vil indstallere drivere, men det har jeg aldrig prøvet.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-12-03 23:13

Jeg ville prøve dette>>>
start op på XP cdrom
slet dine partitioner
opret een ny på den størrelse som C: skal have.
indstaller XP og lad den blive ved genstart (uden at trykke på en tast)
så kan du altid formatere det næste drev
Emesen.

Kommentar
Fra : skaarupman

Dato : 03-12-03 23:13

Hej!

Jeg forstår alt det med formatteringen... Men hvad har det at gøre med at min cdrom ikkke virker?
På min egen puter har jeg et C og D som er harddiske og så et E som er cdrom + F som er brænder.
Det virker upåklageligt.

Så burde det jo også virke på den puter jeg er ved at formattere nu???
Altså C og D som harddiske og E som cdrom - ikke?

Skaarupman

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-12-03 23:15

næste drev = næste partition

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 03-12-03 23:18

>emesen
Selvfølgelig kan man partionere bagefter men eks. partion magic.
Tydeligvis skaber den partion problemer.

ellebye

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-12-03 23:19

ja men jeg tror at Xp ikke får gjort indstallationen færdig fordi den ikke kan finde cd-rom og indstallere en driver som den forventer på D:

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-12-03 23:23

ja ja det kan man - bare ikke ved hjælp af XP.
I Xp diskhåndtering kan man slette og oprette - men ikke ændre størrelse.
derfor er mit forslag een partition med den størrelse som C: skal ha'
nu kan XP sikkert finde cd-rom på den forventede plads D:
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-12-03 23:25

Men nu lukker jeg.
Emesen

Kommentar
Fra : skaarupman

Dato : 03-12-03 23:32

Hej alle!
Tak for gode råd!

Hilsen skaarupman

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 03-12-03 23:36

>Skaarupman

Prøv at starte helt forfra uden at dele din harddisk, altså een stor partition.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : skaarupman

Dato : 04-12-03 02:57

Hej alle!

Ja - problemet er nu løst! Jeg installerede windows XP 3 gange og rodede rundt inde i BIOS og var nok alle muligheder.
Jeg har været i gang siden i eftermiddags og indtil nu.... Jeg tog konsekvensen af det og åbnede op indtil computeren!
Så prøvede jeg at bytte om på de 2 stik som jo sidder på sådan et "lakrids" bånd som går fra cd rom`en og som også
går fra harddisken. Nå, - men det VIRKEDE! Jeg tog simpelthen det stik som man jo nok skulle bruge hvis der skulle installeres en brænder. Lortet virker.

Mvh. Skaarupman

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-12-03 08:30

Husk at acceptere en af ovenstående's kommentar,for at lukke spørsmålet

Manse9933

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 04-12-03 09:14

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-12-03 11:01

Hurra
Nu hvor du har lavet et D: drev, så kan det være godt at gøre følgende.
stå i skrivebord>H-klik på dokumenter>egenskaber>placering>skriv D:\dokumenter
(hvis dit ekstra drev er D:) >accepter at den opretter dokumentfolder på D:
Nu vil alle dokumenter lægge sig der, og når der "rodes" med C: så har du stadig dine dokumenter.
Emesen.