/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
Tele2adsl... hjælp til config af router ~
Fra : FrankCo
Vist : 221 gange
120 point
Dato : 02-12-03 23:08

Nogle der kan hjælpe mig med at på en Cisco 678 router til koblet tele2adsl uden det der medfølgende modem...

???

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 03-12-03 01:54

Det medfølgende modem fra Tele2adsl, er en bridge mellem ATM nettet og ethernet (lokal nettet), men fungerer som et modem.
Din Cisco 678 er også en bridge mellem ATM nettet og ethernet (lokal nettet) men fungerer også som en router.

Så umiddelbart kunne man tro at man kunne udbytte de to enheder. På ATM nettet skal der imidlertid loades en ATM profil, som passer til det udstyr der er tilkoblet en ATM port. Derudover så fungerer kommunikationen mellem Tele2's base statino og til modemet på en anden måde end kommunikationen mellem Tele2's basestation og Cisco 678 Routeren. Så jeg tror ikke at det kan lade sig gøre at udskifte den ene boks med den anden.

Hvis du derimod ønsker dig en Router på dit lokale net, så har både D-Link og Linksys routere som har ethernet forbindelser på "begge sider", dvs. du kan koble de to omtalte routere direkte til dit Tele2 modem, og du får en router funktion på dit lokale net.
Begge fabrikater (D-link og Linksys fås også med indbygget Firewall af høj kvalitet, til meget små penge.
(fx. D-Link 624 eller 824)

mvh. Per

Kommentar
Fra : FrankCo

Dato : 03-12-03 16:04

Humm... hvis det er rigtigt så er det fandme noget lort...
med hensyn til de routere der, hvor kan man erhverve sig sådan nogle ?

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 03-12-03 16:24

Prøv at kigge på www.edbpriser.dk

Der er også en del her på kandu.dk der anbefaler butikken http://www.elsborglink.dk de har været meget tilfredes med den service og hjælp de har modtaget, for at vælge det rette prodiúkt til netop deres behov.

mvh. Per

Kommentar
Fra : FrankCo

Dato : 12-12-03 16:12

nogle der kan komme med et ordentligt svar, iflg. tele2 så skulle det kunne lade sig gøre.....

anyone ?

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 12-12-03 19:02

Hej FranCo,

jeg skal da beklage hvis du oplever at jeg har givet dig forkerte informationer. Jeg vil mene at Tele2 burde være de bedste til at give dig et par clues på hvordan det kan lade sig gøre, eller i det mindste pege dig i den retning du skal arbejde/lede for at få de rette parametre sat op på en Cisco 678.

Selv om Tele2 siger at der BURDE kunne lade sig gøre, så vil jeg stadig mene, at det er lettest at installere en router som har ethernet på både WAN og LAN, og så koble WAN til dit modem.

Når det er sagt, så er jeg imidlertid med på at forsøge at få det til at fungere.

-----
Er der nogen som her på kandu.dk, som kan give os et par clues for hvilke informationer der udveksles mellem en ADSL router og ATM nettet når der skal ske en opkobling?

mvh. Per

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 12-12-03 19:42

Jeg har kun en Cisco 677 router, så det er ikke sikkert at jeg kan se de samme registre / parametre som der er på en Cisco 678.

Måske du kan koble en pc til din router via den serielle port (med en TTY terminal opkobling), så du kan se hvad din router siger når den booter, og når den forsøger at koble sig til ADSL forbindelsen.

Hvis der komme en eller anden fejl meddelelse, så kan det måske give dig et par clues.

Har du forsøgt bare at tilkoble din Cisco 678 router tl ADSL forbindelsen og så se havd der sker?

---

Når jeg går ind på det web interface som der er på en Cisco 677, så ser jeg at der på ATM configuration er:
Citat
ATM Configuration
VPI Count 1

Jeg ser også en knap under Config for "user Cfg." Det giver mig følgende information:
Citat
Select the VC you would like to edit.
This option allows you to set up a user profile for each logical WAN connection.
To configure a user:

- Select the Virtual Circuit (VC) from the drop down menu.
- Click on the Load VC Profile button.
- Enter or change existing user information. The field definitions are:
- User Name--Allows you to specify the name of user associated with this WAN connection.
- Password-Allows you to specify user's password.
- Authentication--Allows you to specify type of authentication required. Choices are None and Radius.
- VPI--Allows you to specify the Virtual Path Identifier of this VC.
- VCI--Allows you to specify the Virtual Circuit Identifier of this VC.
- ScalaRate--Allows you to specify the amount of bandwidth you want to assign to this user.
- Dest IP--Allows you to specify the IP address of the subscriber-side Cisco equipment.
- Dest Mask--Allows you to specify the destination mask of the subscriber-side Cisco equipment.
- To submit changes, click on the Submit Changes button. To undo all changes, click on the Reset Values button.
After you apply changes, the user configuration information is displayed.

Af denne tekst, så udleder jeg at der er en eller anden form for logon funktion på WAN/ATM siden.

Når jeg loader den eneste bruger profil som der findes, så ser jeg følgende:
Citat
User Name = <mit ADSl bruger navn>
Password = <mit ADSL password>
Authentication = None
VPI = 0
VCI = 35
Scalarate = 0
Dest IP = 213.237.127.45
Dest Mask = 0.0.0.0

Bruger navn og password - kan nok oplyses af Tele2, eller det kan findes i et af de billeder der er på dit medleverede modem (modem opsætning).
VCI - har jeg ikke meget ide om hvad det betyder, men det kunne være at du også kan forsøge dig med 0 eller 35.
Dest IP - er det IP der på den første Internet router efter min router. Du kan finde dit Dest IP nummer ved at trace din forbindelse. SamSpade er et gratis windows som kan bruges til at udføre en trace. Programmet kan downlowades via http://www.samspade.org/ssw/ Du kan fx. trace vejen til din DNS server (Tele2's DNS server)

Når du har skrevet informationer ind i en Cisco 6xx router, så skal det gemmes i NVRAM for at blive bevaret efter en re-boot. I web interfacet er der en knap der hedder "Write", dette vil gemme de informationer som du har indtastet.

---

I web interfaces under "Statistics" gives også noget ATM information. På

På min Router står der:
Citat
Currently Trained
PPP LCP State: Opened
PPP NCP State: (IP Routing): Opened
PPP MRU: 2048
HDLC Framing: disabled
MPOA Mode: VC Mux
PPP Login: < mit ADSl bruger navn >

Det siger mig, at indtil vi får en "Trained" status på din 768 router, så er vi ikke færdige.

---

Kan du få forbindelse med web interfacet på din Cisco 678?

Jeg skal skrive HTTP://192.168.1.1:800 i min web browser for at få forbindelse med web interfacet.

Derudover så var webinterfacet ikke enablet da jeg modtog min router. Jeg måtte først ind via Telnet for at enable det og bruge WRITE" kommandoen for at sikre at det også ville være aktivt efter en reboot af routeren.

---

Jeg ved godt at dette kun er informationer, og ikke en egentlig "gør sådan" vejledning, men det er fordi jeg jo ikke præcist ved hvordan/hvad du skal gøre, blot så ved jeg; at det som andre før mig har kunnet lave, det kan jeg også gennemskue at bruge, bl.a. ved at lede og dele erfaringer med andre brugere.

I det mindste så burde denne tekst give dig et par idéer om hvilke informationer du skal lede efter.

mvh. Per

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 12-12-03 19:45

FranCo, du vil måske have fordel af at forøge pointtallet, bare en smule, for det vil sende emails ud til alle dem der abonnerer på ADSL emnet, og det vil gøre dem opmærksomme på at der endnu ikke er fundet en løsning på dit problem.

mvh. Per