/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Finsk Lapphund...erfaringer søges
Fra : LouiseH
Vist : 6244 gange
39 point
Dato : 02-12-03 14:58

Jeg er faldet pladask for den Finske Lapphund, men da det jo er en dyr hvalp at købe er jeg nødt til at være 99% sikker på at hunden får det rigtige hjem hos mig(100% sikker kan man aldrig være -s-)

Er der nogen herinde der har erfaringer med racen, og kan svare på mine spørgsmål?

- Er det en race der har svært ved at være alene hjemme max 7 timer om dagen?
- Fælder den meget?
- Gør den meget - eller kan man vænne den af med at gø alt for meget?
- Er det en hund der "fylder" meget i hjemmet? (den er ikke så høj, men det er lidt
svært at vurdere dens "drøjde")
- Hvor meget motion kræver den?
- Er hanhunden meget dominerende?
- Kræver den meget tid og beskæftigelse? Det er der jo forskel på fra race til race...

Pyha, det var mange spørgsmål - men sådan er det vist når man vil ha hund igen ;0)

Mvh Louise

Accepteret svar
Fra : ticka

Modtaget 39 point
Dato : 02-12-03 16:30
Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 02-12-03 16:32

Hej Louise
Her er et par hjemmesider du kan se på og ev.t. kontakte nogle af de personer der er nævnt på disse sider de må da for pokker vide alt om disse hunde

http://www.dog-inn.com/racer/indeks/finsk-la.htm
http://www.finsklapphund.dk/
DDK specialklub (spidshundeklubben har også disse som medlemmer)
Held og lykke med det
MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-12-03 18:28

Hej, Louise
Jeg kende ikke den finske laphund personligt, -der er nok ikke så mange af dem herhjemme... Har I kikket på en bestemt hvalp? -For det kan måske være svært at finde en hvalp herhjemme...
Men jeg kender adskillige islandske fårehunde, som jeg synes, minder meget om den finske spidshund. Begge er jo spidshunde og hyrdehunde, og af udseende ligner de også hinanden meget. Det kunne dog se ud til, at laphunden er en anelse større og kraftigere..

Men den islandske fårehund er i hvert fald alletiders hund, børnevenlig og social og klog og god til lydighed og agility hvis det er det, man vil. Mange siger, at den gø'er meget, men det har jeg ikke selv oplevet... Og det er jo ikke sikkert, at det er et et problem med laphunden. Ring og snak med en af de kenneler, som I kan finde på de udmærkede link, I har fået.

En hundehvalp "fylder" helt automatisk meget i en familie, og den kan ikke være alene hjemme i op til 7 timer. Men hvis du har tiden til at lære din hund at kende, så vil du sagtens kunne lære den, -lidt efter lidt - at være alene i de 7 timer, som du siger er maximum.
Og det samme med tid og beskæftigelse. En hvalp skal tages mere af end en voksen hund..
Men det ved du jo altsammen, hvis du har haft hund før. -Det kan bare være, at du har glemt, hvordan det er at have hvalp i huset, -hvis det er mange år siden. Hvilken hund har du haft før?

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 02-12-03 19:01

Louise Det er meget posetivt,at du gør dig mange overvejelsen inden du vælger hunde race. Det glemmer mange desværre.Om netop denne race lige passer til dig er i første række også et spørgsmål om hvor du bor ?
En Finsk Lap Hund er i bund og grund en jagthund/brugshund.Derfor kræver den også,at dens medfødte evner udnyttes.Derfor kan jeg godt være noget betænkelig,når du skriver 7 timer allene hjemme.Ikke fordi det ikke kan lykkedes,at holde hund på den måde,men det kræver blot,at man er endnu mere sammen med hunde resten af døgnet.Hvis du ikke har mulighed for også at stimulere dens jagtlige egenskaber - så må jeg fraråde dig at binde an med racen. Med mindre du kan finde en,som er avlet i danmark,som "Prydhund" helst i flere generationer.

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 02-12-03 19:42

Obs Den Finske Lap Hund er ikke en Jagthund det er en hyrdehund og kan nok som Birgitta skriver bedst sammenlignes med den islandske fårehund.
Den kræver meget aktivering som alle hyrdehunde gør.
En hund som skal arbejdes med, ikke bare 1 gang om ugen men hver dag.
Dvs hvis du køber en af de aktive hyrdehunde racer som Border Collie, Islandsk Fårehund eller Finsk Lap Hund ,så skal det være fordi du vil bruge den, fx til agiliti, lydighed eller lign. ikke bare til hyggehund.
Bodil

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 02-12-03 20:44

Undskyld at jeg brugte ordet jagt.Jeg ved det "skuer" i nogles øre. Meningen med det jeg skrev var dog det samme - vi har ingen rensdyr flokke i danmark.
Så Bodil vi er ikke uenig. Du mener jo også at det er vigtig,at hunden får mulighed for at bruge sine medfødte gener.

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 02-12-03 22:53

Hej Louise !

Inden du køber din hund, er det en god ide at deltage på et kursus i Dansk kennel klub, det hedder "Før du køber hund"
http://www.dansk-kennel-klub.dk/ . Kurserne arrangeres over hele landet, og man får kendskab til mange forskellige racer og deres egenskaber og særpræg.

Selv om hunde er af samme race er de ofte meget forskellige, det er gener og opdragelse der spiller ind, men der er som regel nogle fællestræk. Man falder ofte for en hund på grund af udseendet, og det er jo ikke altid en helt fornuftig grund til at vælge en bestemt race.

Hyrdehunde vogter på "flokken" = familien. Vil helst have dem alle samlet. Og det er som regel gode hunde at træne med, de er meget lærenemme. Så det er jo også et spørgsmål om tid, interesser og hvordan man vil holde hund.

Har du fundet et sted hvor du vil købe din hund, så spørg opdrætteren om du må få nogle tlf. numre og adresser til tidligere hvalpekøbere, og ring og få en hundesnak med dem. De vil som regel være meget ærlige overfor dig omkring deres egen hund.
Dem der står og gerne vil sælge en hvalp er måske ikke altid de bedste at få råd fra - men - men - men - Der er selvfølgelig stor forskel på opdrættere.

Alle pelshunde fælder, og skal børstes for at holde de værste hår væk fra gulvtæpper og møbler.

Håber det var til lidt hjælp

Hilsen Karin

Kommentar
Fra : Dharma

Dato : 02-12-03 23:16

Hej.

Prøv at kontakte kennel Finda. Efter at have snakket med en Finsk Lapphunde ejer, har han ladet mig fortælle, at de skulle være enorm søde på kennelen, og er mere end villige til at dele ud af deres erfaringer.
Foruden har de kanon flotte Lapphunde på deres kennel. Siden du kan finde dem på er: http://home20.inet.tele.dk/finda/index.htm

Håber du kan bruge dem/det?

MVH. Dharma

Kommentar
Fra : LouiseH

Dato : 03-12-03 08:16

Allesammen:
Jeg HAR undersøgt hunden i hoved og r... :0) Og jeg HAR besøgt en kennel og får en hvalp tilbudt snart, men jeg ville bare høre fra nogle der ikke har en tilknytning til en bestemt kennel.
Nogle sammenligner Lapphunden med Islandsk Fårehund...fårehunden er mere gøende end lapphunden, og racerne kan generelt ikke helt sammenlignes (- jow jow, jeg har læst mange bøger og spurgt mange mennesker ;0) -), men tak for de mange kommentarer.

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 03-12-03 08:59

Hej Louise !

Det er ikke så nemt at få de negative ting frem hos en hunderace, netop fordi mennesker har forskellige behov, og derfor opfatter hundene forskelligt. Nogen synes det er godt at hunden gør, og opfatter det som om den passer på og er vagtsom, andre synes det er meget irriterende. Hvad er jeres behov ??

Jeg kender 2 finske laphunde, og de er altså meget forskellige, men begge to gør en del.

Karin

Kommentar
Fra : LouiseH

Dato : 03-12-03 09:04

Mine behov er egentlig mest at få en hund der er let at opdrage, ikke fælder overdrevet meget (min søsters jack russel fælder for vildt -hehe-), at det er en blid hund, at den vil kunne bruges til agility (ikke nødvendigvis konkurrencer), at den ikke er for stor og ikke for lille, at den ikke gør af alt og alle (det skal ikke genere naboen at den er i haven om sommeren), og så skal den ikke kræve mere end 1 timers motion til hverdag, den skal desuden kunne acceptere heste. Jeg har en stor have, og bor i et 101 kvm hus i en lille landsby.
Hvad jeg faldt for hos lapphunden: Den selvrensende pels (ingen lugt af våd hund), at den ser helt bedårende ud, at den er elskelig, nem at opdrage, kræver ikke den helt vilde pelspleje - jeg er bare SÅ meget i tvivl!
Kan I anbefale andre racer? Den skal foreløbig bo alene sammen med mig....

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 03-12-03 09:46

Hej LouiseH... Dejligt, at du tager dig tid til, at undersøge sagerne så grundigt. Jeg vil som den første herinde, fraråde dig at købe en Finnsk Lapphund, udfra de ønsker/behov du har.
At være alene hjemme kan alle hunde lære, forudsat de lærer det på den rigtige måde.
Du søger en hund, der er let at opdrage, ikke fælder for meget, ikke gør for meget, kan være med heste etc... Det stemmer ikke specielt overens med en Finnsk Lapphund. Den Finnske Lapphund gør meget - det er den lavet til... Den skal hyrde og gø, når der kommer indtrængere. Det er en arbejdsnarkoman på højde med Border Collien. Den kan ikke nøjes med en times træning om dagen. Den skal have meningsfuldt arbejde, mange timer om dagen. Helst hyrde-arbejde. Men ellers kan den stille sig tilfreds med spor, agility, felt og lign. Det er en hund med højt stress-niveau. Får den ikke afløb for sin energi, bliver den altså stresset. Stress hos denne race kan medføre et vækket jagtinstinkt (jagter cykler eks.), stereotyp adfærd (fange hale, fange fluer der ikke er der etc. ) og ikke mindst gøning. Det ER en gøende race!!! Desuden er følgesygdomme ligeså almindelige hos hunde som hos mennesker, der lider af stress.
Den finnske hund er meget samarbejdsvillig. Men ikke kun når du vil - den er det HELE TIDEN og er altid klar til, at få noget at lave. Har denne hund ikke nok at lave, bliver den altså stresset, urolig og har det elendigt.
Hvis den ikke tidligt får lært hvordan den skal omgåes heste, vil den højst sandsynligt opfatte dem som dyr der skal hyrdes og er den samtidig understimuleret, vil den gø vedvarende af dem.
Jeg er ked af, at tage modet fra dig, men er sikker på, at det rigtige hundevalg vil glæde dig i længden!
Alle hunde kan lære at omgåes heste, de skal bare præsenteres for dem på en god måde, fra de er helt små og helst dagligt derefter, til de er omkring 5 måneder, hvor de ikke længere behøver at møde dem hverdag, men dog stadig ofte.
Jeg vil altså ud fra dine ønsker fraråde dig alle former for hyrdehunde.
Et par gode bud kunne være Cavalier King Charles, King Charles, fransk buldog og de små pudler. Endvidere labrador, Golden retriever, nova Scotia Duck Tolling Retriever og puddel. Disse 4 er jo større end det du søger, vil også meget gerne arbejde, men kan nøjes med mindre end fx. Finnsk Lapphund. De vil gerne have tæt kropskontakt, løber ikke af natur langt væk, er rolige og sindige og stresses ikke let...
Husk ALTID at spørge oprættere, udstillere med mere, hvad der er negativt ved den pågældende race. De har altid masser af positivt at sige, synes deres race er den bedste og glemmer derfor at nævne det der er negativt ved racen...
Held og lykke og skriv igen, hvis du har flere spørgsmål...
Vh. vildskud

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 03-12-03 09:57

Lige lidt mere..... Du skriver at hunden skal kunne nøjes med en times motion om dagen... Tjaa... Min hund får vel ca. 1 times motion om dagen... Men han kan nøjes med dette, fordi jeg bruger ca. 2 timer om dagen på indlæring, næsearbejde og problemløsning... Fordelt på mange gange à 2 min. - 20 min....
Alle hunde skal mental-aktiveres. Især hvis de skal være alene hjemme 7 timer om dagen... Og en Finnsk Lapphund skal især!
Vh. Vildskud

Kommentar
Fra : LouiseH

Dato : 03-12-03 10:41

Jeg tror måske at I har ret i at det er en krævende hund. Jeg modtager gerne flere raceanbefalinger.
Jeg har kigget på dine Vildskud, og jeg sys Nova Scotia'en er dejlig...de andre er jeg ikke helt faldet for :0) man er vel osse lidt vanskelig.

Kommentar
Fra : LouiseH

Dato : 03-12-03 11:49

Jeg har forresten også overvejet en internat-hund, men er bange for at det ka give en masse problemer...?!

Godkendelse af svar
Fra : LouiseH

Dato : 03-12-03 12:47

Tak for svaret ticka.

Kommentar
Fra : ticka

Dato : 03-12-03 13:32

selv tak, og held og lykke med din hundesøgning.

Kommentar
Fra : LouiseH

Dato : 03-12-03 13:34

Jeg er ny på siden, så indlægget er altså ikke afsluttet selvom jeg kom til at gi point :´0(

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-12-03 16:53

Hej, Louise. Næh, indlægget behøver ikke at afsluttes bare fordi du har valgt et svar. -Når spørgsmålet kun er til 39 points, så koster det kun 4 points fortsat at følge med i tråden. Hvis du havde lavet et spørgsmål til 500 points, så havde det kostet mig 50 points at skrive dette indlæg. Og det er ikke sikkert, at min nysgerrighed efter at følge med i tråden var stor nok til det. -Men derfor er det faktisk dårligt for én selv at stille dyre spørgsmål.

Tilbage til hundeemnet: 1 time til din hund er for lidt!!! Uanset hvad det er for en hund du har. Hvis du er væk i 7 timer, så har hunden da krav på at blive taget af på forskellig måde en stor del af den resterende dag.. Især en ung hund er mere krævende, end du gør dig klart. Og hvid din hund har været alene i 7 timer, så er det altså synd at lufte den og så gå fra den igen. Så biografture eller andre ture i byen, hvor hunden ikke er velkommen, kommer man til at skære ned på. -Hvad var det for en hund, du havde sidst??

--Måske skulle du overveje at få en kat i stedet for? Den kan være alene de 7 timer, og den behøver ikke at motioneres.

Jeg kender ikke nogen hunde, der kan klare sig med at blive taget af én time om dagen. -Måske nogen af de helt små selskabshunde...
Og lad være med ar tage en retriever!! (Nova Scotia Duck Tolling, Golden Retriever, Labrador Retriever el.lign) Det er jagthunde! Selv om der findes rolige og nemme individer, så risikerer du også at stå med en krudtugle som min golden, der var aktiv (læs: havde behov for at blive aktiveret) i ca. 12 timer i døgnet hele sit første år.

Kommentar
Fra : LouiseH

Dato : 04-12-03 08:19

I har fuldstændig misforstået det med 1 time. Der står en times motion (=gåtur), sføli efterlader jeg den ikke efter en time - hvad skal jeg så med en hund :0( derefter skal jeg da være sammen med den, ha den med over til hesten, lege med den og hygge med den om aftenen.

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 04-12-03 11:46

Birgitta, jeg er ikke helt enig med dig, mht. beskrivelsen af retrievere. Jeg har med vilje undladt at nævne Curly Coated retriever, flatcoated retriever og Cheasapeake Retriever da disse burde være forbeholdt jægere. Alle hunde il og skal have arbejde, og du har ret i, at en retriever ikke kan tage til takke med en times motion om dagen (hvis det er alt aktivering den får )... Men det at du skriver at det er jagthunde med udråbstegn, som var det meget besværligt, det forstår jeg ikke... Der er jo forskel på jagthunde. De stående løber gerne langt væk og er meget aktive, de drivende løber endnu længere væk, mynder kan være decideret farlige da de jager på synet, de stillende er gerne nogle barske sataner... De apporterende fuglehunde arbejder helt anderledes. Især labradoren er lavet til at være "hente-vente"-hund. Dvs. den skal (og vil) arbejde når ejeren siger dette, men skal så slappe af, når den ikke bliver brugt. Det samme gælder Golden Retrievere, og Tollere. (de andre er som nævnt kun forbeholdt jægere - eller burde være det). Dermed ikke sagt, at man kan have retrievere uden at aktivere dem, man kan jo ikke forvente at de skal "vente" hele tiden, hvis ikke de får lov at lave meningsfuldt arbejde...
Men, man kan slet ikke have hyrdehunde uden at aktivere dem...
Der findes visse linjer man bør undgå, hvis man vil have racetypiske (læs; rolige, sindige) individder.. Formel 1 labrador og den nye, slanke og meget lyse Golden retriever...
Men retrieverne er bestemt heller ikke mit bedste bud til Louise H. Selskabshunde lyder mere som hende (og Louise, du kan godt få nogle smukke af slagsen!*ss*)...
(Til Birgitta, har prøvet at få fat i Irenerne, men uden held. Prøver senere idag...)
Og til LouseH, hvad forstår du ved leg med din hund? - Husk på at alle hunde har bedre af at arbejde/træne/arbejde med næsen, end at lege stressende trække-lege, bold/pinde-kast og frisbee kast... Især let-stresselige hunde kan slet ikke klare den intensitet, der følger med disse lege...
Jeg vil også gerne høre, hvilken hund du havde tidligere?
Vh. vildskud

Kommentar
Fra : LouiseH

Dato : 04-12-03 11:54

Vildskud: Jeg havde tidligere en Yorkshire Terrier men det er slet ikke den slags hund jeg vil have igen.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-12-03 17:07

Hey, Vildskud. Som jeg vist også har fortalt før, så er jeg selv MEGET overrasket over, at jeg kan gå ud og være indstillet på at købe en stille og rolig og nem "pensionisthund" til mine gamle dage. Når jeg vælger en golden og en tæve, så forventer jeg, at jeg får en hund, der er mindre krævende end den prægtige berner sennen han som jeg havde før.... Men jeg fik en ildkugle og en krudttønde, der først er begyndt at falde lidt til ro efter sin 1 års fødselsdag. Hun er alletiders hund at arbejde med, hun vil gøre hvadsomhelst for mig, hvis bare hun forstår, hvad hun skal. men hun er IKKE en hund, der skulle ud i en almindelig børnefamilie med 9-4 jobs. Hun er så decideret en jagthund. Og hvordan i alverden skal man som førstgangskøber af racen kunne gennemskue, om hvalpen er af de krudtede linier eller ej?? Min pige er så rød som en ræv! Så den med farven holder heller ikke.
(og tak for hjælpen med Irenerne, det haster ikke....)

Og Louise, Hvad var dine erfaringer med yorkshire terrieren, -hvad var godt, og hvad var skidt? -Var det DIN hund alene, eller var det familiens hund? Og er du alene nu, eller er du en del af en familie?

Kommentar
Fra : LouiseH

Dato : 04-12-03 17:27

Birgitta: Han var en sød og atypisk yorki, stor og kraftig (ikke tyk, men "tykke" knogler), jeg vil bare gerne have en hund som er størrer denne gang, og ikke en lille "tæppetisser" :0)

Yorkien var en del af familien, den jeg skal have nu, skal bo alene med mig (i hvert fald i starten), men i tæt kontakt med bl.a. mine forældre som bor 4 huse fra mig, og som er på efterløn.

Jeg vil gå til træning med den lige fra den er hvalp for at vænne den til andre mennesker og dyr.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-12-03 17:52

Hvad laver du om dagen, og hvor gammel er du, Louise?
Jeg kan forstå det sådan, at det er den første hund, som DU har ansvar for. Så meget vigtigere er det nok, at du starter med en nem hund.

En Cavalier King Charles, -som vildskud nævner er ikke så tosset endda. Dem jeg har mødt af racen har været nemme og søde hunde.. -Hvad med sådan noget som en cocker spaniel? Eller andre spanieller? -Hvad siger du, vildskud?

Kommentar
Fra : LouiseH

Dato : 05-12-03 08:16

Jeg er 24, snart 25 - arbejder ved kommunen.

Jeg er ikke specielt vild med spanieller, men synes at Vildskuds foreslag om en Nova Scotia Duck Tolling Retriever er godt. Der står at det er en god begynderhund i Politikens Hundebog....

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 05-12-03 11:46

Hej...
Det er rigtigt, at Tolleren er en god begynderhund (eller kan være)... Den er nem, blid og lærenem... Men, men, men det er en arbejdshund! Du skal arbejde en del med den! Jeg vil sige ca. 2-3 timer om dagen (ikke når den er hvalp - men som voksen). Det er stadig et bedre valg end den Finnske Lapphund, men umiddelbart ikke ligeså godt som fx. king Charles, udfra de behov jeg kan fornemme du har...
Andre Spaniels... Det er jo også arbejdshunde... Jeg synes virkelig at Louise skal finde sin kommende hunde-ven i selskabshunde-afdelingen... Der er også Cairnterrier, men de gør en del...
Jeg har en del racekendskab, men ikke udvidet (endnu)... Hvis du virkelig vil finde den race der passer dig, synes jeg du skal ofre 500,- på et besøg hos Lone Greva (www.hundepsykologen.dk) og få fundet ud af i detaljer, hvilken hund der kunne passe til dig. Køber du den forkerte hund, kan du hurtigt bruge 500,- og mere, på gode råd!!!
Så jeg synes virkelig du skal overveje det tilbud!!!
Mit bedste bud er stadig King Charles. Ring rundt/besøg opdrættere af både King Charles og Tolleren - og spørg indtil hvilke behov disse hunde har for aktivering/motion. Spørg hvad der er negativt ved racen. Jeg tror umiddelbart Tollerens aktivitetsniveau vil overstige dit, men jeg kender dig ikke, så dét kan jeg ikke være sikker på.
Du skal ikke tage Politikens hundebogs ord for gode varer, Louise... Der er slet slet ikke uddybet nok om de enkelte racer. Du må simpelthen ringe rundt eller besøge folk... Eller besøge Lone Greva...*ss*
Vh. vildskud

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-12-03 14:12

Og Louise, vær indstillet på, at en hvalp -ligemeget hvilken race- koster 6-8000 på bordet! -senest den dag, du henter den. Der er ikke nogen afbetalingsordning. Og hvis du går over i gråzonen med hunde uden stambog, som jo kan være billigere, så er det nærmest lidt til grin at studere racer, for så ved du alligevel ikke ret meget om, hvad hunden indeholder.

Jeg er selv lidt vild med tolleren, og overvejede den, da jeg skulle have ny hund, -dels på grund af farven, og dels fordi det er en rolig og omgængelig retriever, som også kan lide at bestille noget. -At jeg alligevel valgte golden retrieveren, skyldtes, at den er lidt større end tolleren, og at der er et større udbud af dem herhjemme. Det betyder meget, når man først begynder at lede efter en hvalp for alvor. ---Som jeg vist har fortalt, så er jeg endt med en golden, der rødere end nogen toller, jeg nogensinde har set, -og min pige er bestemt ikke større end en toller (27kg)..

Sådan er der jo så meget. -Der er ingen garantier på andet end sundheden, når man køber en levende hundehvalp. Derfor et det vigtigt, at du har "elastikken" til at indrette dig efter din hunds behov. Uanset hvilken hund, du vælger.

Det er absolut nemmest, at få hvalp om foråret-sommeren, den bliver hurtigere renlig og det er sjovere at gå alle de mange små ture. Så hvis du overhovedet kan holde det ud, så vent til det bliver forår. Inden da går du på alle de hundeudstillinger, du overhovedet kan komme i nærheden af. Og snakker med en masse forskellige hunde og ejere. Listen over udstillinger kan du selvfølgelig nok få på Dansk Kennelklubs hjemmeside, men det ville måske også være en rigtig god ide at melde dig ind i Dansk Kennelklub allerede nu. Så får du tilsendt deres medlemsblad, "Hunden", som jeg kun kan anbefale. Jeg synes altid, der står nogle spændende og relevante ting i det blad.

Kommentar
Fra : kosteskaft

Dato : 24-11-04 10:34

Hej Louise
Jeg vil gerne høre om du fik en finsk lapphund eller hvad? Jeg skal nemlig ud at se på en, og vil som dig også gerne høre fra en, der har en finsk lapphund. Så hvis du fik en, vil jeg gerne høre om den så gør meget, samt om den kan være alene hjemme.

Kommentar
Fra : LouiseH

Dato : 24-11-04 14:42

Hejsa

Jeg har ikke fået en lapphund, så jeg kan desværre ikke hjælpe dig

Kommentar
Fra : BeritK

Dato : 28-03-05 20:00

Hej Louise,
hvis jeg tyder det rigtigt i Spidshundebladet, så har du fået en Finsk Lapphund nu. Jeg ville meget gerne mødes med dig og din Lapphund, da jeg selv har en tæve på 1 år. Verdens skønneste hunderace.
Mvh
Berit

Kommentar
Fra : LouiseH

Dato : 29-03-05 08:36

Hej Berit.
Det er vist ikke mig. Har godt nok fået hund, men det er en Coton de Tulear/Yorkshire terrier, så det er lidt noget andet. Men ikke mindre charmerende ;0)

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-03-05 14:02

HuHu, Tillykke med din nye hund, Louise. Det lyder som en skæg blanding. Jeg håber, du har glæde af den.

Kommentar
Fra : LouiseH

Dato : 29-03-05 14:07

Birgitta
Tak :0) Han er bare nuttet. Selv nu som 4 mdr gammel hvalp, ligner han en tøjhund. Ligner mest faderen som er Yorki. Men har hvid bryst og hvis halespids, og er noget kraftigere end en yorki

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-03-05 14:19

Det var da godt, at det var FADEREN, der var en yorkie. Ellers kunne det være blevet en svær fødsel. De små hunde har i forvejen nogle gange lidt svært ved at føde.
--Jeg kan levende forestille mig, hvordan han ser ud. -Og du har jo i forvejen kendskab til yorkien, så det gør det lidt nemmere for dig at lære din nye hvalp at kende. Ham skal du nok blive glad for. Så kan du altid få en mere krævende hund senere i dit liv, hvor du måske har egen familie og større børn, som kan deltage i opdragelsen. For det ER jo altså et stort arbejde at være alenemor for en hund. -Især hvis man også har et arbejde, man skal passe.

Kommentar
Fra : LouiseH

Dato : 30-03-05 08:47

Nemlig.
Jeg er lykkelig for at jeg endte med at vælge en rimelig "nem" hund. Han kræver ikke flere timers motion om dagen. Faktisk må jeg kun gå med ham i snor ca. 20 min. daglig med den alder han har lige nu, for at han ikke skal blive overstimuleret.
Tror aldrig jeg vil vælge en større og mere krævende hund hvis jeg skal være helt ærlig. Sys han er lige tilpas

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-03-05 13:54

---Så lige dit nye spørgsmål.. -Håber, du lige vil lade os følge med i, hvordan det går med den lille filmstjernes karriere. Selv om han måske bliver ved med at være nuttet, så du må nok i gang med lidt lydighed og måske trick og hundekunster også. Man forventer nok mere af en voksen model.