/ Forside/ Teknologi / Hardware / Mac / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 750
Trådløst hjemmenetværk
Fra : syrena
Vist : 523 gange
100 point
Dato : 01-12-03 22:13

Jeg har fået installeret et trådløst hjemmenetværk til brug for min stationære plus en nyindkøbt bærbar. Hardwaren er installeret, men deling af drev, mapper og filer m.m. er endnu ikke lykkedes mig. Jeg har rodet og nu mistet overblikket. Skal begge computere være tændt, når jeg skiftevis bruger den ene og den anden maskine? Er den ene en værtsmaskine og den anden enklientmaskine? Er der nogen god og let forståelig skriftlig anvisning, som kan anbefales, at jeg anskaffer mig, eller skal jeg til en dyr EDB-mand!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 01-12-03 23:09

Ja en værtsmaskine og en klient kan det være.
Hvilket styresystem bruger du.
Hvad har du af udstyr til dit netværk.
Værtsmaskinen går på internettet og deler adgangen ud til klienten, det er en af metoderne, men der er mange andre.
Emesen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-12-03 00:24

Nej emesen, syrena skriver et trådløst hjemmenetværk!
Der er ingen værtsmaskine, de har hver adgang til en formentlig router, og skal kunne komme på internettet, uanset om den anden er tændt. Om kun den bærbare er trådløs, og den anden med et kabel har heller ingen betydning.
Hvis du har problemer med, er at de ikke kan se hinanden, og du ikke kan flytte filer mellem dem, så skyldes det at det "interne" netværk nok ikke er sat rigtigt op.
Som regel er fejlen på den trådløse, fordi den og routern skal vide hvilken kanal den skal komminikere med den bærbare på.
Det nemmeste er at gå til routerens hjemmeside, for at hente en vejledning, somregel i PDF format som kræver du henter en gratis Acrobat Reader.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-12-03 00:39

Ja hvis der er en ruter.
Emesen.

Kommentar
Fra : syrena

Dato : 04-01-04 23:11

Efter en længere dvaletilstand vil jeg nu gerne takke jer begge to for gode råd. Imellemtiden har jeg læst og læst om trådløst netværk med router og herved mener jeg, at jeg ikke har en stationær server og en bærbar klientmaskine. Jeg mener, at jeg har en peer-to-peer forbindelse med ligeværdige maskiner. En del lykkes nu gennem deling af mapper/filer, men jeg er stadig meget usikker på, om jeg skal have den stationære computer tændt, når jeg arbejder på delte mapper/filer.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 05-01-04 00:51

Du skal kun have den stationære tændt hvis du vil hente, nogle af de filer der ligger i dens delte dukomenter (sharedDocs)
Der er oprettet en mappe på hver comp. (delte dukomenter), hvor andre på netværket kan hente/levere filer, (hvis den er tændt), men du kan godt gøre andre mapper delte, brug hjælp og skriv dele.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-02-04 09:36

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : syrena

Dato : 07-02-04 15:09

Undskyld, at jeg ikke har lukket. Jeg har ikke sat mig ind i reglerne, kan jeg forstå. Tak for alle svarene.

Godkendelse af svar
Fra : syrena

Dato : 07-02-04 15:13

Tak for svaret pallebhansen.