/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
HJÆLP! STORE DUALBOOT-PROBLEMER :(
Fra : Psylicium
Vist : 438 gange
500 point
Dato : 01-12-03 22:02

Jeg har Windows XP installeret på NTFS, og har et program der SKAL køre i ren DOS. Så oprettede jeg på den samme harddisk en FAT32-partition på 1Gb med PartitionMagic, og den fik drevbogstavet H:.
Nu har jeg bare et problem: Jeg mangler lissom bootloaderen, så jeg ved opstart kan vælge mellem XP og DOS. Jeg har manuelt rodet lidt med boot.ini, som jeg tror den skal se ud:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
C:\="Microsoft Windows"

Bootloaderen kommer frem ved opstart, og jeg kan også godt boot XP, men hvis jeg vælger DOS-partitionen, går der lige 2-3 sekunder, og så genstarter computeren... Er der nogle, der kan fortælle mig hvori fejlen ligger?
Jeg er ikke meget for at skulle formatere og først installere DOS og derefter XP, da jeg ikke orker at installere alle mine programmer m.m. igen...

På forhånd tak
Henrik

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 01-12-03 22:08

PM8 har en boot manager med men jeg ved ikke om den kan køre i dos.
har du en '98 liggende - så har jeg måske en løsning.
Emesen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 01-12-03 22:11

Dos skal ligge inden for de første 2gb
98/me/2000/xp må helst ikke starte udenfor 8gb
har du lavet de to disketter.
Emesen.

Kommentar
Fra : Psylicium

Dato : 01-12-03 22:18

Skal jeg så lave (i PartitionMagic) slette H-drevet og oprette det _før_ NTFS-partitionen? Det ligger efter den nu...

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 510 point
Dato : 01-12-03 22:30

Ja - sådan her.
ryk din ntfs med xp lidt til højre så du har plads til dos i starten af HD.
men genstart inden du gør noget mere
opret så en fat partition i det tomme område
gør dette aktivt og den vil genstarte
klar med dos disketterne
genstart
start med disketterne fra PM og gør nu XP part. aktiv og genstart
i xp installerer du boot magic og her kan du sætte den op med de to styresystemer.
Emesen.

Kommentar
Fra : Psylicium

Dato : 01-12-03 22:35

Okay, jeg prøver det i morgen... Lige nu er det sengetid :) Tak for hjælpen indtil videre...
Henrik

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 02-12-03 06:51
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 02-12-03 06:53
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 02-12-03 07:00
Godkendelse af svar
Fra : Psylicium

Dato : 02-12-03 13:39

Tak for svaret emesen. Det ser ud som om det virker nu :)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-12-03 15:56

Selv tak - det er altid rart når noget virker.
Emesen.