/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Udlejning af værelser i andelsbolig
Fra : JohnnySRasmussen
Vist : 1601 gange
20 point
Dato : 01-12-03 20:20

Hej,
Jeg er blevet tilbudt en kæmpe andelslejlighed, men jeg har ikke alle pengene til at dække boligafgift/ydelse på lån.

Mit spørgsmål er derfor, om det giver mening at udleje 1/3 del af lejligheden indtil jeg selv kan betale det hele selv.
Det er ikke min hensigt at tjene penge på udlejningen, således ønsker jeg kun at få dækket 1/3 af boligafgiften og 1/3 af renterne ved lånet.
Hvordan vil myndighederne se på dette? Vil det blive betegnet som erhversmæssig leje?
Er der andre komplikationer som jeg skal være opmærksom på?

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 01-12-03 20:27

Selvfølgelig må du det.
Det er din egen bolig, ligesom et parcelhus,,,
Men husk de skattemæssige konsekvenser...
Hvis du kun udlejer et værelse, er det normalrt skattefrit, når det er i din egen bolig...

MVH
JMS

Kommentar
Fra : RasesII

Dato : 01-12-03 21:09

Den med at ud´lejning af et værelse normalt er skattefrit i egen bolig, er jeg nu ikke så sikker på. Faktisk kan det lade sig gøre at dobbeltbeskatte et lejemål.

Hvis en ven lejer et værelse hos mig og betaler et symbolsk beløb, så kan skattemyndigheden med loven i hånden give både lejer og ejer et skattesmæk.
Lejer for "gave" af forskellen mellem det betalte og en skønsmæssig markedsleje.
Ejer for tabt fortjeneste efter skønsmæssig lejeansættelse.
Altså dobbelt skat.

Hilsen
Lars

Kommentar
Fra : mayday

Dato : 01-12-03 21:09

Vær opmærksom på, at der han være bestemmelser i vedtægterne for andelsforeningen der ikke tillader udlejning af dele af andelslejligheden.

Med hensyn til skattemæssige konsekvenser ved udlejning tjek det her: http://unge.toldskat.dk/start.asp

Det er ikke alene et spørgsmål om hvorvidt man kun udlejer et værelse for at opnå skattefrihed.

Hej
mayday

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 01-12-03 21:15

>>>RasesII
Du skal sidde efter.. *GGGGG*, Der ligger helt klare afgørelser fra landsskatteretten, at udleje af ET værelse i egen beboelse, normalt IKKE beskattes...

Derfor anfører jeg også ET værelse i mit svar. Adgang til faciliteter, som køkken og bad påvirker ikke sagen, men er der eget, bare lille thekøkken, er man som udlejer af værelse, skattepligtig. Dette betragtes som erhvervsmæssig udlejning lig boligudlejningsejendomme...
MVH
JMS

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 01-12-03 21:18

Åhh, så ikke lige nummer to svar,,, Mayday
Du kan have ret, det kan fremgå af vedtægterne, men typisk er dette undtaget.
Noget helt andet, vi ikke har behandlet er, at man kan få offentlig hjælp til betaling af boligydelsen i en andelsbolig (eks. pensionister). Hvis dette er tilfældet, falder hammeren omgående (to af dem)..*SS*
MVH
JMS

Kommentar
Fra : RasesII

Dato : 01-12-03 21:19

JMS Jeg arbejder for skatteministeriet i noget af min arbejdstid. Jeg er hver uge med til at dobbeltbeskatte folk. Men dog kun hvis vi er i tvivl om der foregår anden økonomisk kriminalitet. Ellers er der ingen formål med beskatningen. Landsskatterettens afgørelse er ikke principiel men meget målrettet på den enkelte sag.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 01-12-03 21:25

>>>Rases
For år tilbage var der meget polimik om disse sager om udlejning af et værelse i "privaten". Man valgte derfor generel, at følge retspraksis, som jeg nævner. Dette har fremgået helt klart, bl.a. ejendomsmægler nyt, revisorbladet m.m
Men hører gerne nærmere. ( imorgen)...

JMS

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-12-03 21:30

> johnny
Det kan jo være en "ven", en "veninde" eller "kæreste", der bor hos dig. Du skal bare huske at lave en lejekontrakt med den pågældende. Andelsforeningen kan ikke blande sig i med hvem du bor sammen med,den pågældende skal bare være tilmeldt adressen. Kærester, venner eller veninder kan jo udskiftes fra den ene dag til den anden.
"Skattefar" måske har du bare hjulpet en ven i nød.
Hvorfor fortælle andelsforeningen at du udlejer et værelse???
Der er så mange unge, der klarer sig på denne måde. Til gavn for den, der har lejligheden og til gavn for den, der er i akut bolignød.
mvh ans

Kommentar
Fra : JohnnySRasmussen

Dato : 01-12-03 21:41

hej igen,

Som jeg kan se udfra svarerne så er der flere ting jeg skal være opmærksom på:
1) Værelse/fællesarealer - hvis jeg kun udlejer et værelse, så må jeg ikke udleje et fælles bad/køkken med? Så bliver det erhvervsmæssig udlejning? Med andre ord, så skal jeg undgå at udleje fælles arealer.

Det leder frem til endnu et spørgsmål:

2) Huslejens størrelse i kr/kvm - jeg har beregnet mig frem til, at boligafgift og renter løber op i 75 kr/kvm, hvis jeg anvender alle kvm. Hvis jeg ikke medregner fælles arealer, så løber det op i 110 kr/kvm.
Hvis jeg skal undgå at udleje fællesarealer, skal jeg så bruge 110 kr/kvm?

Er det overhoved realistisk, og hvad med lejenævnet - lejligheden ligger i København K.

Tak for jeres indlæg indtil videre

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-12-03 21:47

Du kan udleje et værelse med adgang til køkken og bad.
Hvor stor er din lejlighed? Hvor meget vil du have i leje for det enkelte værelse?
ans

Kommentar
Fra : mayday

Dato : 01-12-03 21:51

Hej Johnny
Hvis du udlejer et enkelt værelse, skal dette værelse selvfølgelig også have adgang til køkken og bad, og dermed tillægges en forholdsmæssig andel af disse arealer (fællesarealer).

Jeg gentager: sørg for at sikre dig, at der ikke er en bestemmelse om forbud mod udlejning i foreningens vedtægter.

Her er et link til pjece om beskatning af udlejning: http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=133774&ov_id=200290

Hej
mayday

Kommentar
Fra : JohnnySRasmussen

Dato : 01-12-03 22:01

Hej, tak for de mange indlæg.

ANS:
Lejligheden er 300 kvm på 8 værelser.
Jeg ved ikke hvormeget jeg skal udleje, men så lidt som muligt (forhåbentlig), men jeg vil også gerne købe mad en gang i mellem.
Jeg vil skyde på, at jeg kan holde 2/3 på min egen økonomi, men det er stramt!

Mayday:
Jeg har forespurgt, om jeg må leje ud, og indtil videre, så har jeg fået ok.
Men jeg vil tage dit råd og se det i vedtægterne først.

Kommentar
Fra : gal

Dato : 01-12-03 23:03

der er kommet en ret ny regl om at du kan have 2000 kr i bundfradrag md
rest skal du betale skat af

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 01-12-03 23:03

>>>Johnny
Kom lige på igen ved et uheld. (kan nu se du taler om OTTE værelser)...
Det jeg hele tiden har sagt, ET, OG KUN ET værelse kan du udleje i din private bolig, uden skattemæssige konsekvenser.
Alt det vrøvl med huslejenævn o.s.v gælder ikke for private udlejede værelser i privat beboelse, hvis de er tale om ET værelse, men TO værelser, jep, så er det erhvervsmæssing, også i relation til boligreguleringsloven, og du er omfattet af midlertidig lov of regulering af boligforholdende, samt du skal beskattes af din lejeindtægt.
Min klare opfattelse fra begyndelsen var, ET værelse..... Hvis du overvejer at udleje flere END et, synes jeg du skal undlade dette projekt.
MEN.
Der er en anden udvej. Hvis i er tre-fire unge mennesker, der i fællesskab vil erhverve andelsbolingen, er der intet til hinder for dette. Min søn bor i en sådan konstruktion i Århus.
Er der flere spørgsmål, skriv bare..
MVH
JMS
NB. Kan se andre refererer til stillinger her. Jeg er Statsaut.ejendomsmægler, og har arbejdet med udlejningsejendomme, lejeret og andelsboligforeninger i 25år, også i København...

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 02-12-03 00:28

>JMS, i egen bolig kan du kun kvæve "gratis" leje der svarer til lejeværdien, alt herudover skal beskattes.

ellebye

Kommentar
Fra : JohnnySRasmussen

Dato : 02-12-03 00:46

Tusinde tak for alle jeres svar.
Jeg tror jeg undlader at gå videre med projektet.

Mange tak.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 02-12-03 09:33

>>ellebye
Læg mærke til min indledende kommentar, NORMALT....
Det er sjælden, at ren leje (husk lys og varme), overstiger de fastsatte normer. Men du har lidt ret, det er faktisk et større regnestykke..

JMS

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 02-12-03 11:04

Jeg har lige undersøgt sagen endnu engang. Regler bliver jo ændret hele tiden, så paratviden kan være svært.
Reglerne er forenklet, og er således:

"Hvis du lejer et værelse ud i en bolig, du selv bor i, og boligen er en ejerbolig, kan du have en lejeindtægt på 24.000 kr. om året, uden at du beskattes af lejeindtægten. Har du en højere lejeindtægt, beskattes du af lejeindtægten. "
Kilde: told & skat

Hvis man skal overstige de 24.000, skal det enten være et meget stort værelse, eller det skal være MEGET dyrt.
Anser hele sagen for belyst....
>>>johnny
Husk lige evt. at chekke vedtægter i andelsboligforeningen, om evt. udleje er tilladt.

MVH
JMS

Kommentar
Fra : mayday

Dato : 02-12-03 11:27

>jmsgruppen
Som du selv skriver, kan paratviden hurtig blive overhalet af bl.a ændret lovgivning. Det er derfor uhyre vigtigt, at man ved spørgsmål som dette der kan få privatøkonomiske konsekvenser er meget konkret og korrekt i sin besvarelse af spørgsmålet.

Det med at tjekke vedtægter har ovenfor været fremhævet to gange, og spørgeren har kvitteret for budskabet, men en god ting kan selvfølge ikke siges for ofte.
Hej
mayday

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 02-12-03 12:02

>>>mayday
En ting er den basale grundviden, en anden er, hvor man skal finde de nødvendige oplysninger. En ting er jura, en anden retspraksis. Lejeret har typisk lige så mange brugte retspraksis, som der er retskredse. Derfor ser man mange principielle sager anket. Jeg har læst ejendomsjura i mange år, og har selvfølgelig også pligt til at følge med, hvilket dog kan være svært, med alle de informationer man får.
Men jeg forstår ikke helt polimikken, i mit første indlæg skriver jeg, at man NORMALT kan..o.s.v. Årsagen til forkortelsen er, at man jo ikke bør opstille et stort uoverskueligt svar til en evt. spørger. Dette kan forvirre mere, end det kan gavne. Spørger er jo velkommen til at spørge yderligere.
Det link du anfører, er ligesom lidt misvisende, synes du ikke? Dette omhandler jo ikke just udlejning af værelser.
Men dette er jo det dejlige ved jura. Man kan aldrig være sikker, inden en afgørelse foreligger i højesteret, eller man har rekvireret en bindende forhåndsudtalelse fra evt. skattevæsnet. *GG*

JMS
NB. Forøvrigt tror jeg ikke, der er lovhjemmel for, at forbyde udleje at ET værelse, i vedtægter for en andelsboligforening, idet der her er tale om 1 måneds opsigelse. Derimod kan det komme på tale, at fremleje sin andelsbolig, idet det her kan give problemer hvis andelshaver misligholder sine forpligtigelser overfor andelsforeningen, der herefter hænger på en lejer.

Kommentar
Fra : begga

Dato : 05-12-03 14:45

Hej
Jeg bor i en andelslejlighed, og har undersøgt skattereglerne for udlejning af noget af lejligheden. Det er lidt kringlet , da en andelslejlighed bliver regnet for en lejebolig p.g.a boligafgiften selvom man har udgifter til sit lån som ved som ved en ejerlighed. Hvis man har en høj boligafgift og en lav ydelse på sit lån kan det betale sig men ikke omvendt. Kontakt dit lokale skattekontor og få dem til at vejlede dig
M.v.h Begga

Kommentar
Fra : begga

Dato : 05-12-03 14:45

Hej
Jeg bor i en andelslejlighed, og har undersøgt skattereglerne for udlejning af noget af lejligheden. Det er lidt kringlet , da en andelslejlighed bliver regnet for en lejebolig p.g.a boligafgiften selvom man har udgifter til sit lån som ved som ved en ejerlighed. Hvis man har en høj boligafgift og en lav ydelse på sit lån kan det betale sig men ikke omvendt. Kontakt dit lokale skattekontor og få dem til at vejlede dig
M.v.h Begga

Kommentar
Fra : begga

Dato : 05-12-03 14:45

Hej
Jeg bor i en andelslejlighed, og har undersøgt skattereglerne for udlejning af noget af lejligheden. Det er lidt kringlet , da en andelslejlighed bliver regnet for en lejebolig p.g.a boligafgiften selvom man har udgifter til sit lån som ved som ved en ejerlighed. Hvis man har en høj boligafgift og en lav ydelse på sit lån kan det betale sig men ikke omvendt. Kontakt dit lokale skattekontor og få dem til at vejlede dig
M.v.h Begga

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 06-12-03 13:21

Jeg ønsker ikke mere at abonnere på dette spørgsmål.
Som spørger, bør du nøje følge dialogen, eller acceptere et af svarene.
Du kan acceptere et svar, ved at klikke på accepter svar i højre side.
Under alle omstændigheder, er dine point tabt. Alle her, giver svar
uden anden erkendtlighed end point. Så gør alle den tjeneste, at fortsætte dialogen,
eller accepter et af svarene. Få lukket / afsluttet dit spørgsmål.
Med venlig hilsen
JMS

NB: jeg læser således ikke flere kommentarer her. Men får ryddet op i mit arkiv.