/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Sterillisering
Fra : AnjaPetersen
Vist : 608 gange
50 point
Dato : 01-12-03 20:02

Jeg er den lykkelige ejer af en skøn lille West Highland White Terrier. Jeg har ikke stamtavle på hende og ønsker derfor heller ikke at avle på hende. Jeg er dog meget i tvivl om det vil være en god ide at få hende sterriliseret. Hvis i har kendskab til hvad det vil betyde for hende må i meget gerne skrive. Hvor gammel skal hun være når ingrebet foretages? Det skal lige siges at jeg har læst en frygtelig masse om det, alle kommer bare med mere eller mindre forskellige svar, og der står ikke meget om hvad det betyder for den enkelte hund.
Med venlig hilsen Anja og Dharma(15 uger)

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 01-12-03 20:12

Er ALDELES ikke hundeekspert, men har selv hundhund.
Hvorfor sterilisering????????????????????????????
Det er et alvorligt indgreb i dyrets natur......
Havde en hunkat engang, hvor vi gjorde dette.. Gør det aldrig mere. Aldrig.
Hvis du ikke vil have hvalpe, så pas dog på hunden.....
Min mening.. *SSSS*

MVH
JMS

Kommentar
Fra : 25

Dato : 01-12-03 20:28

Jeg kan ikke anbefale sterilation, noget af gnisten går af din hund, og hun får tendens til fedme. Hvorfor ikke bare passe på, det er ca. hvert 8. eller 9. måned, det tager knap 3 uger, jeg har haft en golden i 14 år hunhund, og har igen en, jeg kunne ikke drømme om at få hende steriliseret. Tænk dig godt om, hvis du gør det! Du kan ikke lave indgrebet om. Hunden ændrer helt karakter. NB. min tidligere hund blev 14 år. og jeg tager gerne 14 mere uden steriliation. Det er yderst sjældent man steriliserer en hund, det er for det meste katte, min tidligere kat blev steriliseret, hun blev 10 år og 6 måneder. Min hankat, Norske Skovkatblev blev neutraliseret p.g.a. problemer, i samråd med dyrlægen. Det varmed vemod, men der var ikke noget at gøre. Min somalikat er 2 år nu, vi har endnu ikke problemer med hende. Og hvis det er som nu, så skal hun ikke neutraliseres.

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 01-12-03 21:09

Hej Anja !

Du skal kun få din hund stereliseret hvis den er syg, og det derfor er nødvendigt. Pelsen bliver ødelagt, p.g.a. den hormonændring der sker. dvs. at den ikke kan trimmes, da den får en helt blød pels, som en pudel.

Det er ikke noget problem med løbetiden hos din hund, det lærer du hurtigt at tackle.

Hvis du vælger at få foretaget indgrebet, skal du i hvert fald vente til den er voksen, dvs. ca. 2 år, og inden da, har du nok fundet ud af, at det slet ikke er noget problem.

Held og lykke

Karin

Kommentar
Fra : ringvig

Dato : 01-12-03 21:24

Jeg har selv en tæve, der skal steriliseres om et halvt års tid.

Jeg har ligeledes læst mange bøger om emnet. Så vidt jeg har kunne læse mig frem til er det udemærket at sterilisere en tæve som man ikke agter at få hvalpe på. Hun skal helst have været gennem en eller måske to løbetider inden sterilisationen foretages. Så er man sikker på hun er fuldt udvokset.

Når jeg mener det er en udemærket ting at sterilisere er det fordi en tæve, der ikke skal have hvalpe har en meget forhøjet risiko for at få kræft og i det hele taget problemer med underlivet end hvis hun ikke var steriliseret. Faktisk lidt ligesom kvinder, der ikke får børn.

For mit vedkommende er det ligeledes tydeligt at min tæve ikke har det særligt godt under sin løbetid. Hun bliver virker utilpas, irritabel og en smule depressiv. Når der alligevel ikke skal avles på hende synes jeg ikke hun behøver at skulle gennem sådanne kedelige uger op til to gange årligt. At det er unaturligt at sterilisere... måske, men det er der så meget der er og jeg havde såmænd gerne selv undværet min menstruation hvis jeg var 100% sikker på jeg ikke ville have børn.

Med hensyn til at hunden udvikler tendens til fedme og ændrer karakter så er det meget individuelt hvorvidt det faktisk sker. Jeg har læst et sted at eventuel fedme kan forhindres ved at give hunden en kost med så lidt salt som muligt (jeg kan desværre ikke huske argumenterne herfor, men prøv evt. at tale med din dyrlæge om det).

God vind med det :)

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 50 point
Dato : 01-12-03 22:54

På denne side kan du læse om sterillisereing af en tæve hund. Det er jo op til den enkelte at vælge det ene eller det andet. http://www.netdyredoktor.dk/Tema/Tema_Neutralisering_hund/tema_neutralisering_hund.html

Her er en anden side http://www.pedigree.dk/Pedigree/DK/0.3/0.3.2/0.3.2.4.htm

Tal med en dyrlæge. Måske han hun kan give dig et svar, som du tror på.

mvh ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-12-03 22:55

> jms Har du en hundhund

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 01-12-03 23:07

>ans
jep, hvordan kunne du gætte det,
og FORØVRIGT hvordan dælen ved du jeg har hund????????*GGG*

JMS

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-12-03 23:16

>jms Jeg har læst mig til at du har en hund, men at det ver en hundhund vidste jeg ikke.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 01-12-03 23:23

>>ans
speciel race vi har her, med blåt blod i årene.. Ligesom chow chow, så er vores HundHund, OK*SS*

JMS

Kommentar
Fra : secret

Dato : 02-12-03 08:49

Jeg har både en steriliseret hunkat og en kastreret hanhund, og de har det glimrende begge to - hver for sig !
De socialiserer sig med andre uden problemer, er i god fysisk form, glade og raske dyr.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 02-12-03 13:49

jeps, det er der mange der gør ved hanhunde, det er også et mindre indgreb.Mine katte og hunde hygger sig sammen, de er meget sociale - heldigvis.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 02-12-03 13:53

Med hensyn til om man neutraliserer katte og hunde, så må det være op til ejeren der har dem! Ansvaret er ens eget!

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 02-12-03 15:29

Både vores gamle og vores nuværende hunde er blevet steriliseret. Begge p.g.a. sygdom. Men da vi fik vores nuværende steriliseret, sagde dyrlægen, at det var det bedste at gøre det, når vi ikke ville avle på hende (slem allergi). Mange tæver fik nemlig livmoderkræft i 6-års alderen, hvis de ikke havde fået hvalpe.
Det er rigtigt, at de har tendens til at tage på efter en sterilisation, men det kan nemt styres med foderret/motionen. Det var først da vores nuværende fik binyrebarkhormon, hun lagde sig ud. Da vi stoppede med det igen, begyndte hun at tabe sig. Nu er hun næsten ikke for tyk mere.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-12-03 17:44

Hej Anja og Dharma
Jeg har haft en tæve, der blev steriliseret, da hun var 8 år, på grund af uregelmæssige løbetider. Hun fik ikke problemer med pelsen eller med vægten. Hun havde altid haft fri adgang til tørfoder, og det havde hun fortsat efter sterilisationen. -Hun kom til at sivtisse lidt. Dyrlægen sagde, at det kunne ske, når hunden først blev steriliseret i høj alder. -Men ellers var hun sund og rask og fik 5 gode år uden sygdom før hun døde som 13-årig (høj alder for en berner sennen, gennemsnitsalder 7½)

Min nuværende hund bliver 2 år til april, og jeg spekulerer på, hvornår det er det bedste tidspunkt at få hende steriliseret. Ikke for tidligt, -for der er mange ting, den unge hund lærer under løbetiderne. Og hun har kun haft én endnu. -Men jeg vil heller ikke vente helt til 6-7 års alderen, for i den alder stiger risikoen for underlivssygdomme dramatisk. Der er rigtig mange "midaldrende" hunde, der får livmoderbetændelse.

Selve besværet med løbetiden er ikke noget problem...

Men hundemennesker er jo vidtforskellige, så du må bare finde ud af, hvad der virker mest rigtigt for dig og Dharma. Når der er så mange forskellige svar på det spørgsmål, så er det fordi det ikke er decideret "rigtigt" eller "forkert" at få det gjort. En sterilisation kan give bivirkninger, og der er også risici ved ikke at få det gjort. Hvad der er bedst for lige netop Dharma, det er der ingen, der kan spå om...

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 02-12-03 17:55

Kan se her er mange forskellige meninger......

Tror lige jeg melder pas...
God debat*SS*

JMS

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 02-12-03 18:37

Jeg mener det er forkert at operere en sund og rask hund, for noget den evt. kan komme til at fejle. Og jeg mener at vore hunde bør leve et så naturligt liv som det er muligt. At fravælge hvalpe er yderst fornuftigt, hvis man ikke mener at ens hund har fantastiske muligheder for at give noget vigtigt videre til racen.

Med hensyn til pelsen, så er det umuligt at trimme en terrier der er blevet stereliseret. Og ved klipning forsvinder pelsens naturlige struktur, og den vil nemmere blive våd og snavset.

Karin

Kommentar
Fra : 25

Dato : 02-12-03 20:55

Ja PUH HA, der er mange meninger! Jeg vil aldrig selv neutralisere kat eller hund uden det er yderst nødvendigt!

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 03-12-03 09:08

Egentlig er jeg også tilhænger af, at holde dyr så naturligt som muligt. Bla. derfor rider jeg islandske heste. Men det er ikke altid det bedste for dyret at være "naturlig". Vi glemmer nemlig tit, at dyret slet ikke er i sine naturlige omgivelser, og at det gennem selektiv avl er gået hen og blevet et skrøbeligt dyr.
Vores hunde lever et liv langt fra det, de oprindeligt blev skabt til at leve. Strukturen i nutidens hundeflok (én hund og nogle mennesker) er jo ganske unaturlig, men i mange tilfælde næsten ligeså god (jævnfør domestiseringen). Men men men, der er nogle ting vores hunde ikke lærer i deres menneske-flok. I en rigtig hunde-flok (jævnfør ulve), er der en slags rollefordeling. Der er et alpha-par ( leder-parret), som er blevet udvalgt til dette job pga. af deres leder-evner. Så er der en anden hund, der er god til at lege med hvalpe, en der er god til at tage sig af gamle etc... Men, alpha-parret har som de eneste lov til at parre sig. Og dette er en lov alle individder kender og respekterer. (skulle det ske, at en anden tæve blev drægtig, kan alpha-hunnen finde på at stresse denne så meget, at hun aborterer)...
Så er spørgsmålet; lærer vores hunde det i nutidens menneskeflok?... Nej, det gør de ikke. For det er de færreste af os der forstår at være så kompetente ledere, at vi kan holde vores hanhunde fra tæver i løbetid og omvendt. Hvad ville der ske, hvis vi alle slap vores hunde? De ville parre sig på kryds og på tværs...
Nå, det var en lang historie... Det jeg ville sige med det var, at det altså er naturligt for en hund at blive nægtet at parre sig. Men det er svært at opretholde dette forbud. Derfor mener jeg, Anja at du har to muligheder; du kan endten holde Dharma i snor/under opsyn når hun er i løbetid, eller du kan vælge at lade hende sterialisere. Jeg giver mange af de andre herinde ret i, at det må være op til dig, at vurdere hvad der er bedst for dig og Dharma.
Og husk, hvis du spørger din dyrlæge, at han også blot er et menneske med sin mening om tingene. Dyrlæger er sjældent enige om tingene. Men hvis du har det godt med din dyrlæge, kan du jo nøjes med at lytte til ham, fremfor at ringe til 10 forskellige- det bliver du ikke klogere af...*ss*
Og så; held og lykke

Kommentar
Fra : AnjaPetersen

Dato : 04-12-03 19:23

Tusind tak for de mange svar! Jeg ved stadig ikke hvad jeg skal beslutte, men jeg har fået nogle flere fakta med som jeg kan tage med i mine overvejelser.
Jeg har jo heldigvis noget tid før det bliver aktuelt.
Med venlig hilsen Anja og Dharma

Kommentar
Fra : 25

Dato : 04-12-03 19:31

TÆNK DIG GODT OM!

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 04-12-03 21:42

Hej Anja !

Hvis du er tilfreds med et af svarene på dit spørgsmål, skal du huske at lukke det, ellers bliver det ved at stå ubesvaret.

Karin

Godkendelse af svar
Fra : AnjaPetersen

Dato : 05-12-03 07:27

Tak for svaret ans.