/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
God og dårlig opvasker
Fra : Avant85
Vist : 990 gange
50 point
Dato : 01-12-03 17:27

Er der nogle gode og evt. dårlige erfaringer/oplysninger, som nogen ønsker at dele med andre. Vi er ved at lave vores køkken om, og vil gerne have en ny opvaskemaskine. Den skal placeres i en lidt bedre arbejdshøjde end den gængse lige på soklen. Er der ting, der skal tages i betragtning, som f.eks. højden på afløbsstudsen i forhold til højden på bunden af opvaskeren og evt. ligeledes med vandtilgangen - højdemæssigt. Findes der evt. en "hjemmeside", hvor man kan se lidt om forskellige opvaskere og deres forbindelse til diverse installationer. Fås der en til kraft og er det en fordel ren energimæssigt og er det evt. en fordel at bruge varmt vand i tilslutningen. Og til sidst hører vi en masse forskellige ting i forbindelse med afspænding- og afkalkningstabs, hvad skal vi vælge????

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 01-12-03 17:41

En moderne opvaskemaskine har kalkfilter sæbeskål og afspændingsdosering.
Disse tabs indholder alt det som er i maskinen i forvejen.
Æggehvidestoffer kan "brænde" fast ved temp over 30 gr.
Så den bedste løsning ville være lunkent vandtilgang. (hellere koldt end varmt)
Maskinerne pumper vandet ud fra bunden og op i en sidestuds (normalt under køkkenvasken) så højden er ikke vigtig. Vandtilgangen er ligeglad med højden.
Hvis maskinen hæves så sørg for at den ikke kan vippe når lågen åbnes.
Kvaliteten hænger ikke helt sammen med prisen, men en mask. til 4-5000kr. vil normalt være ok.
De fleste nye mask. fås i dag kun til 230v, men kan da tilsluttes af autoriseret elektrikker til kraftstikket. Medfølgende stik på ledningen (kun to ben)må ikke bruges i Danmark, og skal udskiftes.
Emesen.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 01-12-03 17:44

Det er sådan set ligeneget hvor højt maskinen sidder i forhold til afløbet da slangen bagpå altid selv kan danne en sjøjfe så vandet ikke løber ud af maskinen før det skal.Afløbsslangen kan forlænges. Krafttilslutning giver kortere vasketid. Varmtvandstilslutning er ikke så heldigt hvis man vil bruge skylleprogrammet det vil give øget energiforbrug, og jeg mener at f.eks æggerester sætter sig fast hvis de skylles i varmet vand.
Afspændingsmiddel er som regel flydende og fyldes på maskinen efter behov. Man kan bruge vaskepulver eller tabs.
Afkalkningstabs er efter min mening unødvendigt.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 01-12-03 19:07

ang. medfølgene stikprop så frem at boligen er før 1975 og der forkommer et hfi eller hpfi er det ikke nødvendigt at såtte ny stikprop på (men er det stikkontekt der er jord i kan man godt skifte stikproppen på den)

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 01-12-03 19:13

et lille minus ved at sætte maskinen for højt op er hvis den går i stykker da den så kan være utrolig tung at løfte ned pga. vandet i bundkaret så i tilfælde at den skal sættes op på et underskab bør du kunne stå en person på hver side og løfte den og ikke sætte den i et hjørne

Kommentar
Fra : 7337

Dato : 01-12-03 20:07

Har ingen bøvl haft i ni år med en bilig billig Zanussi fra brugsen. Kører med varmt vand for ikke at blive ruineret i elregning. Havde et kort forbigående problem med en pumpe der kørte fast. Eneste reperation i perioden er en ny bestikbakke. Anskaffelsespris vistnok 2300,- Fylder salt og afspændingsmiddel på i ny og næ, når der kommer skjolder eller opvasken ikke vil blive tør. Skyller æggerester af inden opvask.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-12-03 21:46

Her kommer lidt, meget mere kan læses på de sider.
http://www.taenk.dk/tt/2001/tt16/opvask/skema/

Kommentar
Fra : Avant85

Dato : 02-12-03 20:36

Er der problemer med plads til vandtilslutning incl. AQUASTOP og afløb bag ved opvaskeren, når vi hæver den og ikke sætter den ved siden af køkkenvaskeskabet, men laver særskilt installation til den. Har vandslangen med AQUASTOP ikke en bestemt længde og er AQUASTOP ikke en stor "klump", som ikke kan trækkes igennem et alm. slangehul. Og til EMESEN, hvorfor skulle opvaskeren vippe bare fordi den bliver hævet op i arbejdshøjde

Accepteret svar
Fra : Dullermaren

Modtaget 50 point
Dato : 09-12-03 10:57

Jeg tror at alle nye opvaskemaskiner er 230 v , hvilket giver en lidt længere vsaketid en de gamle , men det er lavet for at få den mindste energiforbrug. Vedr. afløbet er det rigtigt at man ikke bare kan forlænge slange når der er aqua stop , og man skal også være opmærksom på højden af afløbet , idet vandet løber ud af sig selv hvis der ikke er den nødvendige højde , så prøv at se på en maskine og følg anvisningerne herfra. Vedr. eltilslutningen skal stikket skiftes hvis der er en stikkontakt med jord , det er foriøvrigt også en rigtig god idet at gøre det , af hensyn til ens egen sikkerhed. Vedr. sæbe osv. vil jeg lytte til fabrikantens anvisninger , idet han jo også er interesseret i så godt et vaskeresultat som muligt.

Godkendelse af svar
Fra : Avant85

Dato : 09-12-03 20:12

Tak for svaret Dullermaren.