/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Skilsmisser / Spørgsmål
10  pifo 320
Hvordan bliver man skilt hvis man ikke e~
Fra : Birgitta
Vist : 2803 gange
200 point
Dato : 01-12-03 14:31

Min veninde har store problemer med sin samlever gennem 8-10 år.
Deres fælles "aktiver" består af en 6 årig søn, en rigtig god (og ret dyr) lejlighed, en ældre bil, 2 hunde, 1 kat, 2 kaniner, 2 dværgpapegøjer og et utal af akvariefisk.

Hun har stabilt ufaglært arbejde. -Hun administrerer alle deres penge (ellers ville han drikke dem op). Hun er meget omsorgsfuld overfor sin søn og alle deres dyr...

Han er førtidspensionist, og virker meget uansvarlig. Han kan virke truende og psykisk terroriserende, men er (vistnok) ikke fysisk voldelig.

Sønnen har vist sig at have indlæringsproblemer, der måske gør ham uegnet til almindelig skolegang. Han har brug for mere ro og regelmæssighed end mor kan give ham under de nuværende forhold...

Men hvordan bliver man skilt, når man ikke er gift??

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 01-12-03 14:41

Den af parterne der ønsker ophævelse af bofællesskabet, går stille og rolig ned til en advokat. Normal er det statsamtet der besørger bodelingen, men når man ikke er gift, skal man jo på en eller anden måde finde en løsning.
Jeg går ikke ud fra, at man kan finde en løsning i mindelighed.
Derfor advokaten. Jeg kan ikke komme med bedre råd.
MVH
JMS

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 01-12-03 14:43

Tillæg..
Kan man ikke ved advokaters bistand opnå enighed, kan det være retten der evt. skal afgøre en bodeling.
Men det er ikke så nemt at rådgive her. Der kan være mange små detaljer man skal tage højde for. Så advokat er bedste svar herfra.

JMS

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 01-12-03 14:55

hejsa
i kan også prøve at kigge på
www.familieadvokaten.dk
og evt spørge derinde, de giver nogle gode svar. Ellers er der i jeres by sikkert også en advokatvagt hvor man kan komme selv og få råd ganske gratis
held og lykke
m v h

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-12-03 15:35

Tak for jeres svar, men jeg søger nok en løsning på, hvordan man kan få ham ud af lejligheden med mindst mulig ballade. -Især af hensyn til deres søn.. Far er IKKE tilbøjelig til at tage nogen hensyn, og derfor finder mor sig nok i mere, end godt er... -Psykisk vold mod en voksen er vel ikke kriminelt?...
--Måske kan hun prøve at tale med en kommunal sagsbehandler?? Kan det skade?

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 01-12-03 15:52

Nej ikke det kanskade.
Den kommunale sagsbehandler, skal hjælpe på alle måder. Evt. også med at finde midlertidig bolig, for den ene af partnerne. Så start evt. her. Efter dialog med sagbehandleren, skal du søge advokatbistand. Retshjælp er lynråd, der løser et almindelig problem, men de kan ikke løse mere komplekse sager.
Håber for parterne en mindelig løsning..
MVH
JMS

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-12-03 16:27

Kommunens sagsbehandler er klart et fornuftigt valg.

Men hvis det er som du beskriver, kan situationen nemt blive faretruende. Som jeg læser det, besidder han måske psykopatiske træk. Sammenblandet med et abnormt alkoholforbrug er dette en særdeles farlig cocktail.

Ingen tvivl om at man får brug for advokaten oveni, men start lige med de kommunale sagsbehandlere - de kan hjælpe med en køreplan - det er deres job.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-12-03 18:28

Det er netop det, 3773. Jeg er bange for, at situationen let kan komme ud af kontrol. Min veninde har aldrig fortalt ret meget om, hvad der er foregået, men jeg har da et par gange oplevet hans besynderlige opførsel. Og jeg har set, hvor hun er blevet mere og mere ked af det.. Og de sidste dage er hun selv begyndt at tale om, hvad der ville ske, hvis hun forlod hjemmet en uges tid... -for hun føler slet ikke, hun har mulighed for skilsmisse. Hun kunne umuligt efterlade sin søn og sine dyr hos ham..
Jeg bor selv i en lillebitte (45 kvadratmeter) 2-rums lejlighed, så jeg kan ikke give hende husly, -hvor gerne jeg end ville.

Det jeg kunne frygte fra kommunens side af er, at de kunne finde på at fjerne drengen, hvis de bliver klar over, hvor store problemer, der er i familien. Han viser jo i forvejen tegn på vantrivsel...

Kommentar
Fra : wipo

Dato : 01-12-03 19:02

hej Birgitta
har din veninde ikke nogen dokumentation for det, hun har betalt i forholdet?.
har hun mulighed for at betale lejligheden alene?
Hvis ikke, må hun tage sit og drengens gode tøj og gå, og blæse på HAM.
har hun ikke familie, der kan se, det er galt og måske kan bo hos dem midlertidligt
jeg synes nok, at for drengens skyld, skal hun se at komme ud af det forhold, inden han tager mere skade.
hun har dog trods alt fast arb.
der er altid en ulempe hvis man ikke er gift og ikke har papirer på f.eks. lejlighed, bil og hvad man ellers har anskaffet sig i tidens løb
håber det bedste m.v.h. wipo

Kommentar
Fra : 7337

Dato : 01-12-03 19:54

Enig med JMS & 3773, skæg navneforvirring iøvrigt, men har pigen intet familienetværk? Er der ingen venner udover dig hun kan søge hjælp hos. Er i ikke en venindeflok der kan samles og hjælpe en nødstedt mor? Krisecentrene kan man nok roligt antage er mere end hårdt nok belastede. De kommunale sagsbehandlere eeeer vel svaret som en indlednbing til løsning af problemerne. I bagklogskabens gyldne skær er det selvfølgelig nemt at være bagklog, men hun burde have sagt fra før! Øv ingen nye gode råd.

Accepteret svar
Fra : 7337

Modtaget 200 point
Dato : 01-12-03 19:56

www.netadvokat.dk eller selvfølgelig mødrehjælpen burde vel også kuynne bibringe med gode råd og vejledning.

Kommentar
Fra : 7337

Dato : 01-12-03 20:00

Øhh er det filejsens lejlighed, får hun svært ved at kyle ham ud, uanset om hun har betalt gildet. Hvis den står i hendes navn, må man antage tingene står anderledes.

Er der fælles forældremyndighed? Er barnet hans?

Men igen lugter det af jusristeri, hvilket igen m¨betyde at sagsbehandlere og advokater er bedste rådgivere.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 01-12-03 20:08

Kan se her er stor enighed *SS*:
sagsbehandler og advokat... som sagt indledningsvis.. *SS*

Såehh, jeg trækker mig fra spørgsmålet...

JMS
NB. Vil lige indskyde, at skilsmisse er svært, MEN det gør det 500 procent værre, når der er børn indblandet, SUK...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-12-03 17:22

Det er deres fælles lejlighed. Hun vil have svært ved at klare den alene, -muligvis kunne hun leje et værelse ud... Hun BURDE være gået for længe siden, -korrekt! Men hvor går man hen med en "vild" knægt og 2 hunde??? Den ene hund fik hvalpe forrige sommer, og de beholdt én af hvalpene... --I den tid, jeg har kendt dem (3-4 år) har jeg aldrig set ham gå tur med hundene. Til trods for, at han er hjemme om dagen, og hun har fuldtidsarbejde... Går man bare fra dem??

Man kan vist ikke sige, at hun har noget til gode økonomisk. Begges penge går ind på en fælles konto, som hun administrerer. Og der er ikke overskud. ---Hun har ikke noget familie i nærheden, så hvis hun rejser til familien, så ryger hendes arbejde jo... Og der er stadig det med alle dyrene..

Vi er IKKE "en venindeflok". Faktisk er vi kun blevet veninder via nogle store fælles interesser: Hunde og natur. Intellektuelt og aldersmæssigt er vi meget langt fra hinanden.
Hun snakker ikke ret meget om nogen ting, -og da slet ikke om problemer- så også derfor foruroliger det mig, at hun nu virker så ked af det..

Men jeg må nok bare holde mig så neutral som muligt, for der er vist ikke så meget, hun kan gøre for at få hjælp før det er helt galt....

7337... Linket til netadvokat fører til et eller andet mystisk på Fyn.....
Hun er en ret lille kvinde på 45 kg... hun kan ikke rigtig kyle med nogen.. -selv om lejligheden også er hendes...

Findes der ikke en eller anden socialrådgiverhjemmeside, hvor man kan stille spørgsmål??

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-12-03 19:01

Rigtig skodsted 7337, mon ikke du mener ham familieadvokaten grausen henviser til.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 03-12-03 02:14

Jeg kan også kun tilslutte mig de andre....men du siger at hun ikke har råd til at sidde i lejligheden. Er det en ejer eller lejer. Hvis det er en lejer, kan hun jo søge boligsikring, og der kommer jo også noget børnetilskud. Jeg ville først undersøge på kommunen hvordan hun står økonomisk set, hvis hun vælger at beholde lejligheden. Det er straks værre at få ham til at flytte og blive væk.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-12-03 16:57

Det er en lejelejlighed, og de har ingen formue. Problemet er dels hendes økonomi, og så netop det med at få ham til at flytte og blive væk.... Det ville være rart, om man kunne stille spørgsmål til en socialrådgiver og samtidig være anonym.. Er der ikke nogen, der har et link til en socialrådgiver?

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 03-12-03 19:42

http://www.civildir.dk/regler/boernebidrag.htm

Du kan prøve at kigge her, der er også nogle beløb og kriterierne for at få dem. De fleste beløb skal søges gennem statsamtet eller overpræsidiet afhængigt af hvor hun bor. Grænsen for boligsikring er ca 2500, men alle beløb bliver reguleret hvert år.

Det med at han ikke vil blive væk, må politiet kunne hjælpe hende med, hvis hun har prøvet forgæves. Måske bliver det problem mindre end hun egentlig regner med.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-12-03 14:33

Hej klojs.. Jah, måske er det ikke noget problem med at få ham til at blive væk, men for overhovedet at komme fra hinanden, så er man jo nødt til at have to steder at bo... Så længe, de ikke har det, så tør hun næppe overhovedet nævne muligheden for at gå hver til sit, af skræk for, hvordan han reagerer. Og for at det ikke skal gå voldsomt ud over barn og dyr. Hende selv tror jeg næppe hun tænker på.

Det ville være så beroligende, hvis der var mulighed for på forhånd at få at vide, hvad hun kan få af hjælp... Ikke kun i rede penge, men også sådan noget som, hvem skal sende drengen i børnehave, -hun tager selv hjemmefra kl. 6.15 om morgenen. Så tidligt er børnehaven ikke åben. Og det bliver et endnu større problem, når han skal til at gå i skole. Og hvis far får tilkendt lejligheden, -reelt fordi han faktisk har mest råd til den, fordi han som pensionist kan få boligydelse.. -Står hun så på gaden med 2 hunde, en kat, 2 kaniner + det løse... + et delebarn.. Og vil der overhovedet være nogen, der tager hensyn til hele flokken. -Og mon hun kan få børnebidrag fra faderen, når han er førtidspensionist uden arbejde, og hun er fuldtidsansat.. Og de sandsynligvis i hvert fald starter med delt forældremyndighed... Der er rigtig mange spørgsmål, så jeg håber stadig, at der dukker et svar op med link til en socialrådgiverside.
Men tak for de svar, der er kommet indtil nu.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-12-03 14:42

Under alle omstændigheder kan hun ligeså godt tage kampen i amtet med det samme og søge en fuld forældremyndighed, Det med fælles forældremyndighed duer ganske simpelthen ikke.

Det her kan IKKE klares ved at læse på en hjemmeside. Tag omgående kontakt til kompetent hjælp, ellers kan de menneskelige omkostninger hurtigt blive enorme.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-12-03 15:05

Det er ikke mit valg. Jeg kan kun råde, -og det kan jeg ikke engang, når jeg ikke ved mere om, hvilke muligheder hun har for at få hjælp.

Jeg har selv haft delt forældremyndighed da jeg blev skilt, og det var den rigtige løsning for os, så det kan være en god løsning. Og jeg har indtryk af, at man i dag tit starter med delt forældremyndighed først, og så senere får det lavet om, hvis det ikke går... -Og udgangspunktet er vel, at de har fælles forældremyndighed nu...

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 04-12-03 15:24

Hej Birgitta.

Jeg mener helt bestemt heller ikke at dette kan klares ved at læse på en hjemmeside.

Så hun er nødt til selv at tage en beslutning om "hvad det er hun vil", alt det andet, med hensyn til lejlighed, boligtilskud, dyr, forældremyndighed osv. må være noget der bliver taget stilling til i samtale med en sagsbehandler på kommunen.

Du siger selv, det er ikke dit valg, så jeg forstår heller ikke helt, hvad du vil med en socialrådgiver hjemmeside, for du skriver jo samtidig, at du dun kan råde- og det kan du heller ikke. Men hvis du vil/kan råde, så syntes jeg du skal bede hende kontakte kommunen og en sagsbehandler så hun "præcis" kan få at vide hvad der er muligt eller ej.

Vi mennesker her det med at gå og "forestille os" hvad man kan og ikke kan, så før I/hun får alt for mange ting ind i hovedet om det, så må hun have fat i dem der "ved" hvad der kan lade sig gør.

Du skriver et sted, at hvis ikke hun tog sig af økonomien, så ville han drikke pengene op, og ud fra den oplysning, er jeg næsten overbevist om, at han *ikke* vil få forældremyndigheden. Men jeg ved det jo selvfølgelig ikke.

Skynd dig at få hende sendt til kommunen, heller idag end imorgen.

Held og lykke til din veninde

Mvh
Mone

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 04-12-03 15:43

Jeg vil foreslå at hun løser 1 dilemma ad gangen - enten i praksis eller i hovedet.

1 Kan hun få ændret sin mødetid på arbejdet, møde senere og fri senere.....eller evt. kun 30-35 timer. Netto bløbet er ikke så meget mindre end ved 37 timer. Det kan hun prøve at tale med sin chef om.

2 Jeg tror ikke på at han får tilkendt lejligheden. Det vil i de fleste tilfælde blive tilkendt den som skal have barnet boende hos sig, uanset hvad man tjener. Som enlig forsørger kan man også få boligydelse, som er indtægtsbestemt. Hun er enlig forsørger når hun bor alene med deres barn.

3 Hvis hun har barnet boende har hun krav på børnebidrag fra faderen - uanset om han er pensionist eller ikke. Kommunen vil lægge ud efter resolution som skal søges i amtet, og så vil kommunen selv hente pengene hjem fra faderen - evt. lave noget afdragsordning med ham hvis han ikke kan betale. Han kan desuden trække bidraget fra på selvangivelsen, men jeg ved ikke om pensionister udfylder dem.

4 Kommunen tager hensyn til at der er et barn, men tager ikke hensyn til dyrene. Barnet er jo også vigtigere, hvis der skal vælges.

Om de bør have fælles forældremyndighed kan jeg ikke sige noget om, men han lyder til at være voldelig eller ubehagelig på anden måde, siden hun ikke tør sætte ham ud, og så vil dæleme søge forældremyndigheden alene, med evt. ret til samvær med faderen.

Hun er i hvert fald nød til at have sig en snak med en sagsbehandler på kommunen før eller siden, for dem får hun brug for. Hvis hun vil have en ide om hvordan han vil reagere hvis hun bryder forholdet, så kan hun jo prøve at lufte det for ham meget forsigtigt, og så stikke en finger i jorden. Men økonomien vil jeg ikke være nervøs for hvis jeg var hende.

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 04-12-03 16:23

Jeg er helt enig med Klojs.

>Birgitta, du skrev også i et af dine indlæg:
" -Psykisk vold mod en voksen er vel ikke kriminelt?..."
Jeg ved ikke om det er kriminelt i ordets bogstaveligste forstand, men i mine øjne
er det i hvert fald kriminelt, for det er ikke lige noget man kommer over.

Mvh
Mone

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-12-03 17:41

Det er altså ikke så ligetil. Hun er ikke så velformulerende, så hun automatisk vil vinde sin sag ved at forklare sig. Og jeg er IKKE så meget inde i sagerne, så jeg kan tale hendes sag. Hverken hun eller jeg ved hvad årsagen er til at han har fået førtidspension... -Det er jo ikke noget, han sådan går og praler med. Han har gået i specialklasse som barn og har sandsynligvis fået pension som ret ung. Jeg kunne da godt forestille mig, at det var noget med dårlig begavelse kombineret med en personlighedsforstyrrelse, men det er et gæt... --Og nu har sønnen skoleproblemer inden han overhovedet er startet i skolen... --Et eller andet sted frygter jeg, at hvis der bliver pillet ved noget, så kan problemerne lynhurtigt escalere og resultere i en tvangsfjernelse...

Og Far drikker IKKE. Det får han simpelthen ikke lov til, så længe det er mor, der står med pengepungen...
-Så det kan man jo ikke bruge som årsag til, at han ikke skulle have drengen...i første omgang. Og som pensionist er han jo den, der er mest hjemme...

Selvfølgelig kan en hjemmeside ikke løse problemet. Men den kunne måske give svar på nogle af de spørgsmål, som dukker op.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 05-12-03 14:31

Søde birgitta

Han får IKKE forældremyndigheden. Det er jeg helt overbevist om udfra det du fortæller. Det de vurderer ud fra er hvem der bedst kan varetage barnets tarv og tryghed, og hvem der har sørget bedst for barnet den sidste tid (½-1 år). Hvad grunden er til at han har fået førtidspension er lige meget. Spørgsmålet er om han kan tage sig bedre af barnet end hun kan. Og det tror jeg ikke han kan. De giver iøvrigt kun barnet til manden hvis det bevises at hun er helt uegnet som mor. Og hun er vel ikke narkoman eller tæver barnet hver dag ??

Når hun ikke er så velformulerende, så bed hende kontakte en advokat eller mødrehjælpen før hun kontakter kommunen. Mødrehjælpen kan også hjælpe med formidling af socialrådgivere osv. De kan helt sikkert også hjælpe med at kontakte advokat. Nu er der gået 4 hverdage, og hun har kunnet nå at blive meget klogere end du kan blive herinde.

Bed hende ringe til mødrehjælpen. Hvis ventetiden er for lang, så bed hende kontakte en advokat og få et møde med ham/hende. Det er det bedste hun kan gøre lige nu.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-12-03 17:47

Jeg har besluttet, at det nok er for risikabelt at søge hjælp hos kommunen. Hvis jeg fik hende til det, og drengen efterfølgende blev fjernet, så ville jeg selv være knust!

--En af jer skrev, at kommunens sagsbehandler er der for at hjælpe OS... Det tror jeg nogen har misforstået. Kommunens sagsbehandler er en socialrådgiver, der er ansat af kommunen for at varetage KOMMUNENS interesser... indenfor lovgivningen. Jeg har selv stået med et handicappet barn og søgt støtte, år tilbage. Og hvis vi ikke lige selv kunne fortælle, efter hvilken paragraf vi havde krav på støtte, -ja, så vidste sagsbehandleren i hvert fald ikke noget om det! Det er ikke en kamp, man orker at kæmpe, når man i forvejen står med store problemer. Og mine erfaringer fra den gang er nok med til, at jeg er noget forsigtig med at starte uforberedt hos kommunen.

Er der da nogen af jer, der har personlige erfaringer med at gå til kommunen og bede om hjælp?

I et andet indlæg var der én, der nævnte mødrehjælpen... Det troede jeg egentlig var noget fra min barndom, som var blevet nedlagt for længst. Men jeg gik en tur på google og fandt ud af, at det er en privatejet institution, hvor man kan komme til en samtale og få hjælp af en socialrådgiver, blandt andet.. Så nu har jeg printet adresse og telefonnumre ud, som jeg vil give hende, og tilbyde at tage med hende, selvfølgelig.

I skal have tak for hjælpen og engagementet, vi kommer nok ikke videre denne vej. Pointsene går så til den, der nævnte mødrehjælpen først...
Jeg smutter lige op og chekker.....

Godkendelse af svar
Fra : Birgitta

Dato : 05-12-03 17:50

Tak for svaret 7337.

Kommentar
Fra : 7337

Dato : 06-12-03 17:16

Kæresten har personlige erfaringer. Hun siger din veninde roligt kan gå på kommunen, de har tavshedspligt, og har hjulpet hende meget.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-12-03 18:27

HARH! Hvis drengen bliver fjernet, så er det da såvidt jeg ved kommunen, der foranlediger det! De kan da ikke have tavshedspligt overfor dem selv! -Vi holder os i første omgang til mødrehjælpen. Det er det sikreste.