/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Hovedret til fødselsdag
Fra : MSS
Vist : 3488 gange
50 point
Dato : 01-12-03 13:23

Hej

Jeg savner en lækker hovedret til min fødselsdag. Vi bliver blot 6 voksne og 1 barn, men derfor må det gerne være forholdsvis nemt at lave rent tidsmæssigt.

Jeg vil lave Laksetartar med aspargescreme og rødløg til forret og så en lækker nøddekage til kaffen + konfekt. Men hovedretten er stadig det store spørgsmål ??

mvh
MSS

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 01-12-03 13:30

Culottesteg, hvide kartofler, og flødestuvet spinat...........
Smager pragtfuld..
MVH
JMS

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 01-12-03 13:32

ÆHH glemte lige, at tidsmæssigt er det nemt.
Stegen i ovnen, skrælle kartofler i forvejen, og spinaten det er jo nemt..

JMS

Accepteret svar
Fra : mcloud

Modtaget 60 point
Dato : 01-12-03 13:34

Hej MMS

Jeg ville lave en kalvetyndsteg 20 minutter på 240 grader ,stegetermometer i og ud ved 62 grader .Hvile i ca 20 minutter
Som tilbehør kan du evt, servere små kartofler der er bagt i lidt olivenolie og krydderier ,lidt ristede svampe og broccoli.
Der til en lækker rødvinssauce eller gorgonzolasauce.
Til lykke med dagen og god fornøjelse

mch mcloud

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 01-12-03 14:18

>MSS

>Laksetartar - kanon forret

>mcloud
Skal mss ikke lige ha' lidt gulerodsstave der er kogt al dente i lidt bouillon - for farvens skyld (og smagen) (ikke til Gorgonzolasauce, men til rødvinssaucen)

Ram

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 01-12-03 14:22

Hej.
Min favorit er lammeryg med Hasselbalch kartofler.
Der er iøvrigt mange gode opskrifter på dette link
http://www.dk-kogebogen.dk/

Jes

Kommentar
Fra : MSS

Dato : 01-12-03 14:28

Hej

Uhmm, alle er gode forslag...... jeg tænker på rødvinssaucen- er der nogle af jer, der har erfaring med en "købe-sauce" - har før prøvet at lave den fra bunden, men det var ikke det bedste resultat, så jeg overvejer at købe een færdiglavet ??

mvh
MSS

Kommentar
Fra : ksv

Dato : 01-12-03 16:13

Er ikke den store tilhænger af købesauce, men hvis det da skal være, så må jeg sige at den færdiglavede rødvinssauce fra Knorrs er rigtig god....

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 01-12-03 16:21

>>MSS
Ja man bliver helt sulten.....UMMM
Rødvinssovsen, her synes du skal få et forslag fra eksperterne her på siden, Kan se der er et par stykker, som ved en hel del om rødvinssovs...
Har du en ekstra plads ved bordet????? , jeg kan godt... *GGGGGG*

MVH
JMS

Kommentar
Fra : lally

Dato : 01-12-03 17:08

Her er opskriften på "Fru Nielsens" mørbrad i marinade.
til ca. 2 mørbrad:
1½ dl. kinesisk soya
3 fed presset hvidløg
1 spsk. engelsk sauce
5 stænk flydende tabasco
kværnet peber.

Mørbraderne lægges i marinaden, det er god idé, at lægge dem i lufttætte poser, gerne nogle stykker, da det kan forpeste hele køleskabet ! Som sagt, stilles koldt 1 til 2 døgn, hvor man indimellem "nuller" posen og vender den.
lægges på risten i ovnen eller på grillen, i ca. 20 min. ved 200 grader, trækker tildækket ca. 10 min. Skæres tyndt ud, inden serveringen.
Tilbehør : kartoffelbåde eller hasselbagte kartofler med en god sauce eller flødekartofler , og en god salat .

velbekomme

Kommentar
Fra : skrotmanden

Dato : 02-12-03 10:25

Hej.
Denne opskrift på fru Nielsens mørbrad kan jeg varmt anbefale den er fantastisk.
Jeg har lavet den ret tit,og det er ikke strengt nødvendigt at marinerer kødet i 2 døgn.
Har brugt at marinerer kødet et par timer og stadig få denne fantastiske smag.
Jeg har også brugt marinaden til kalkunsnitzler/bryst.

fra skrotmanden

Kommentar
Fra : skrotmanden

Dato : 02-12-03 10:30

Hej
Jeg glemte lige at tilføje at jeg tilsætter marinaden 1dl.olivenolie/eller anden olie.

skrotmanden

Kommentar
Fra : eskild8720

Dato : 03-12-03 08:11

hvad med kogt skinke,hvid sovs med kogte hvide kartofler.Og dertil årstidens kogte/ovnstegte grønsager(evt.med lidt hvidløg) og lidt olie.Eller en gang frisk salat.
Eller noget som ingen forventer på denne årstid.Start grillen og læg et par gode bøffer på.

Godkendelse af svar
Fra : MSS

Dato : 04-12-03 08:53

Tak for svaret mcloud. God ide med Culottestegen......

mvh
MSS

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 04-12-03 08:57

>MSS
Culottesteg og kalvetyndsteg er ikke det samme

Ram

Kommentar
Fra : MSS

Dato : 04-12-03 09:22

Hej Ram

Du har ganske ret - har blot valgt at skifte kalvetyndstegen ud med en culotte (culotte er på tilbud i Brugsen i denne uge).

mvh
MSS

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 04-12-03 09:27

>MSS.

Nåee - så forstår jeg det - det andet virkede som om du havde byttet rundt på noget Husk at en culottesteg er lidt sværere at udskære end en tyndsteg, men det ved du måske - God fornøjelse

Ram