/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Forskel på processorer
Fra : Ortman
Vist : 481 gange
40 point
Dato : 01-12-03 11:40

Jeg skal netop til at investere i en ny pc, men jeg er ikke helt klar over hvad forskellen er mellem forskellige processorer. Altså ud over deres hastighed i MhZ... Pentium 4 må ud fra prisen være bedre end Intels egen Celeron og andre mærker som AMD m.fl., men hvad skal jeg se på ud over processorens frekvens for at afgøre om der er tale om et godt køb?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-12-03 12:08

Så vidt jeg ved, bruger Intels processorer og AMD's ikke samme bundkort, så det er vist en af de ting man skal tage højde for

Arkitekturen i processorene er heller ikke den samme. Instruktions pipelinining, data path osv.. er forskellig lagt ud. Derudover skal man tage højde for arbejdstemperatur = Strømforbrug => Kølings kapacitet.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Ortman

Dato : 01-12-03 13:11

Vil det sige at, en pentium 4 1800 mhz er ligeså god som f.eks. en AMD Athlon eller Duron 1800 mhz eller en celeron 1800 mhz og hvorfor så den store forskel i pris?

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 40 point
Dato : 01-12-03 13:17

Fordi der er noget der hedder konkurrence, profilering, markedsandele osv...

DU mærker garanteret ingen forskel, men hvis du skal bruge din comp. til noget prof., så skal du kikke på de tekniske specifikationer mht. Temp., Strømforbrug, Throughput osv... Os alm. dødelige behøver sjældent at bekymre os om den side af sagen

Vælg udfra pris og kompatibilitet !

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Ortman

Dato : 01-12-03 13:22

Tak for svaret molokyle. Det var lige det jeg håbede på...