/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
nybegynder på guitar!
Fra : ninaLP
Vist : 818 gange
70 point
Dato : 30-11-03 22:46

Hej alle glade mennesker!
jeg er næsten lige begyndt til guitar og kan allerede spille en hel del...
det jeg spørger om er blot, om i har nogle ideer til en masse gode sange, som jeg skulle begive mig til at lære...

det må gerne være nogle kendte/nemme sange!!!
:)
håber i fatter budskabet...

mvh Nina...

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 30-11-03 22:48

Hvad med The House off The Rising sun, Kende du den.
( e gammel musiker, guitarrist)..
MVH
JMS

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 30-11-03 22:49

Har lige et links til dig:
http://www.guitaren.dk/links.asp
Her er en del.
MVH
JMS

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 30-11-03 22:53

Her er en helt kanon side, med alt fra guides til tabs-oversigter!
Gem den blandt dine foretrukne!

http://www.mxtabs.net/guitartabs.php

Her er alt hvad du behøver.. tjek evt. de bedst ratede tabs, for en masse "klassikere":
http://www.mxtabs.net/toprated.php?instrument=Guitar

Mange venlige hilsner

Niels

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 30-11-03 22:53

Undskylder lige slåfejl i første indlæg..

JMS

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 30-11-03 22:54

Der er forresten over 75000 tabs på siden!
http://www.mxtabs.net/guitartabs.php

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 01-12-03 09:00

Kunne ikke lade være..... Når du bliver lidt mere trænet, kan du finde næsten alle tabs her..
http://www.ultimate-guitar.com/
Husk når du spiller, afslappet i håndleddet. Nu ved jeg ikke, om du anvender klassisk eller western,
men husk på western, ikke for tykke strenge. Jeg spiller med 009 på den høje e-streng.
Hvis din guitar er krum i halsen, og det er en god model, er der muligheder at justere stålet i halsen. Enten ved en umbracho skrue i lydkassen, eller under en lille dæksel på hovedet. Har du ellers spørgsmål, bare skriv. Jeg har spillet guitar i 32 år, også proff. (el og western guitar).
Og husk, det er jo ikke så svært,, vel...
:O=
JMS

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-12-03 11:50

Et altid godt repertoire kan være Kim Larsens Værs'go. Du kan låne tekster, akkorder mv på biblioteket. Ligeledes kan fremhæves Creedence Clearwater Revival, der ligeledes har rimeligt "let-spillelige" numre. Til lejrbålet og "skråle med" kan John Mogensen, Shubidua, Gasolin's ballader altid bruges.

God optræning af fingre og deres muskler, kan du opnå ved simpel skalaøvning (pisse træls) og daglig øvning. Brug så lidt som en halv time daglig, og du vil hurtigt mærke fremgang. Få en cd-afspiller hvor du kan pitch'e (ændre hastighed) og spil sammen med dine plade (meget sjovere), eller find eventuelt midi filer, fjern guitaren + evt melodistemme og afspil dem på pc'en (selvfølgelig bedst via et kanon lydkort eller bedre et keybord der æder standard midi-file). Så har du et fint back-in band.

->Jms, det er ikke svært når man kan (selv gammel spadevrider), der er bare lige det med at få programmeret fingrene.

Kommentar
Fra : zupermig

Dato : 01-12-03 14:54

Åh gud....
Jeg er ked af at give dig det her råd, men hvis du vil være rigtig god er svaret:
Skalaer. Suk...
Men de gamle danske sange fra 60´erne og 70´erne (gasolin, skouseningemann,steppeulvene, bifrost, o.s.v.) er gode at starte med. Der er noget der hedder Imudicos nodebøger som man kan låne fra bibliotekerne. de er gode til den slags...

Accepteret svar
Fra : AndersT

Modtaget 70 point
Dato : 01-12-03 14:59

hvad med noget Roben og knud? det er sjovt at spille som nybegynder:D www.robenogknud.dk

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 01-12-03 15:01

Kommer lige med et tillæg mere.... Kunne ikke lade være....
Kan se nogle nævner skalaer hele tiden. Det er træls arbejde, hop derfor lidt over det i begyndelsen. Spil nogle akkorder til sange du kender, Start med de lette, og når du kan dem, så vælg nogle der er lidt sværere. Men du kommer ikke uden om skalaer, såvel melodiske som improvisations skalaer, men gør det til en regel, først det sure (skalaer i et vist tidsrum), og bagefter det sjove, med lidt sang og klang. Du vil finde ud af, at skalaerne kommer lidt efter lidt.. såehh RIGTIG GOD FORNØJELSE...

MVH
JMS
NB. Biblioktekerne har mange gode bøger med lette sange, eks. med to & tre akkorder...

Kommentar
Fra : ninaLP

Dato : 01-12-03 17:38

ja ja jeg takker... men jeg er ikke helt dum på en guitar!
kan spille op til flere akkorder og har selv lært mig en masse sange fra internette + at jeg går til guitar en gang om ugen....

det var bare for hyggens skyld at jeg spurgte ;)

ellers tak for de meget fine svar!

Kommentar
Fra : RuneBadune

Dato : 02-12-03 11:02

Kim Larsen, U2, Leonard Cohen, Rolling Stones er guitarvenlige og i øvrigt kool musik

Kommentar
Fra : fifa2002

Dato : 02-12-03 14:47

www.avz.dk Der er mange numre som er nemme at spille!!!

:)

Mvh mig

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 06-12-03 13:16

Jeg ønsker ikke mere at abonnere på dette spørgsmål.
Som spørger, bør du nøje følge dialogen, eller acceptere et af svarene.
Du kan acceptere et svar, ved at klikke på accepter svar i højre side.
Under alle omstændigheder, er dine point tabt. Alle her, giver svar
uden anden erkendtlighed end point. Så gør alle den tjeneste, at fortsætte dialogen,
eller accepter et af svarene. Få lukket / afsluttet dit spørgsmål.
Med venlig hilsen
JMS

NB: jeg læser således ikke flere kommentarer her. Men får ryddet op i mit arkiv.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-01-04 10:22

Nina, hvad med at acceptere en kommentar som svar?

Godkendelse af svar
Fra : ninaLP

Dato : 20-01-04 13:56

Tak for svaret AndersT.