/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Plump...
Fra : CiaoStyrer
Vist : 2479 gange
30 point
Dato : 30-11-03 19:31

Er der en måde hvor jeg kan fjerne plumpen uden at jeg skal skille motoren af..... Jeg har nemlig to ciao'er, jeg vil gerne undvære at skille motoren af hvis det kan lade sig gøre, efter jeg har set hvor svært det er at få dem skildt af...

Kommentar
Fra : joker

Dato : 30-11-03 19:37

Hejsa

Motoren på en ciao er meget let at tage ud af stellet. Efter du har gjort dette, så skal du demontere karburatoren.Sæt derfefter motoren fast i et skruetvinge med hullet, hvor karburatoren var før, pegende ned mod gulvet. Plumben i en Ciao er lavet af noget rimlig blødtmateriale, så derfor kan du bore den ud med et almindeligt jernbor. Lad nu være med at bore hullet for stort.....og pas på at der ikke kommer nogle spåner ind i krumtap huset.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-11-03 20:14

Plumpen sidder i krumtaphuset, på de Ciao jeg kender?
http://users.cybercity.dk/~bbe8722/tuningstricks.htm
Jeg er ikke enig i hans opvarmningsmetode og meget andet, men i det store og hele, en god tunideside.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 30-11-03 20:38

Han har stålet den herfra: http://members.tripod.com/~knallert/index-2.html... Men har joker ret i man kan gøre det sådan... jeg vil helst undgå at skille motoren af, på min ciao nummer to....

Kommentar
Fra : z0unds

Dato : 30-11-03 20:53

Motoren skal skilles ad, men det tar' ikke meget mere end 2 timer af få den skilt og samlet igen!
MEN pas på med at borre hullet for stort!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-11-03 21:33

Nej Joker har ikke ret, det er kun de motorer der har plumben i cylinderen hvor studsen/karburatoren går på, og hvis en cylinder har en plumb der, kan den ses når karburatoren/indsugningsstuds er taget af.
Der er desværre ikke andet at gøre end som i dit eget link. Så skulle det da være at fordi nogle Ciao har en plumb der, men ikke hvad jeg ved af. Men det er normalt der de sidder ved alle andre motorer. Du kan jo se den på den maskine du har skilt ad.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : joker

Dato : 30-11-03 23:38

Palle-- ciao har direkte indsugning i krumtap huset. Cylinderen har ingen plumbering, som f.eks. en puch maxi.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-12-03 00:49

Nej det ved jeg, hvorfor fan skriver du det så?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 01-12-03 16:03

Hvor sidder plumpen så hvis den ikke sidder i cyllenderen og i indsugningen bag karburatoren...?? ved godt jeg er lidt fatsvag.....

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-12-03 16:51

Motoren ligger ned, cylinder/tændrør peger fremad, dvs krumtappen vender bagud (på normale motorer vender den nedad).
I bunden af krumtappen (i samme vandrette plan som tændrøret) og ud i et med denne , er støbt en studs til at spænde karburatoren på. I denne studs er indpresset en plomb. Samme princip har Velo.
Så i stedet for som normalt at stempelet åbner ned til krumtappen(derfor kan disse hakkes), er Ciao`s karburator direkte i forbindelse med krumtappen.
Det er en yamaha FS1 også, men den har en membran, der skal lukke, når der er overtryk i krumtappen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 01-12-03 16:54

Jo, men kan man så ikke som z0unds skriver gøre det uden at skille den af....

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 30 point
Dato : 01-12-03 17:17

Hvis du har ilt og gas (eller en effektiv gasbrænder), og lynhurtigt kunne opvarme studsen (er svært da aluminium pludselig smelter), vil jeg godt tro at den kunne rykkes ud med hovedet af et stort søm. (men plomben, må ikke nå at få varmen da den så udvider sig)
Men så kan du ikke bore hullet yderligere op, uden at der kommer alusmuld ind i de ædlere dele.
Men jeg vil heller ikke tro at yderligere opboring giver ret meget.
Men en opvarming er nok nødvendig, da jeg tror plomben er limet i med locktight, der slipper ved/efter opvarming.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 01-12-03 17:24

Tak for svaret pallebhansen....

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 01-12-03 21:32

Kan en bundsel brænder gøre det....??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-12-03 22:08

Den er ikke rigtig god, da dens flamme er bred, husk det varmeste sted er i spidsen af den inderste blå flamme.
Du kan da prøve, det sker der vel ikke noget ved, undgå benzin i nærheden, og husk en spand vand.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 01-12-03 22:11

Okay.. jeg prøver, jeg skriver tilbage når jeg finder ud af om det virker.. går nok lidt tid...!!! men jeg kunne godt finde på at skille den af alligevel...!!