/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
Faret vild i grafikjunglen...... :o(
Fra : hamish
Vist : 257 gange
70 point
Dato : 30-11-03 18:01

Hello folks.

Det er muligt der et eller andet sted er givet et fornuftigt svar på mit spørgsmål allerede, men jeg er ved at være for varm i potten til længere at kunne gennemskue de utallige råd/tests m.v. jeg snart har støvet igennem. Så nu er det over hvor gærdet er lavest

Jeg har en Medion PC fra Aldi, som jeg netop har taget i brug. Jeg er vældig godt tilfreds med computeren, lige bortset fra skærmkortet (ATI Radeon 9600TX), der iøvrigt skulle være et modificeret Radeon 9500 pro jvnf. flg.:

http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=4170

Det fungerer formodentlig fint, men sagen er, at jeg har anskaffet mig en Viewsonic vp181b fladskærm, og nu gerne vil udnytte DVI indgangen på denne. Og det er så mit problem: en sådan udgang findes ikke på mit kort, der "kun" har 2 analoge udgange. Så jeg må altså ud på grafikkortmarkedet. Og nu må jeg nok erkende, at lige den del af pc-verdenen aldrig rigtigt har fanget mig tidligere. Stor fejl, som jeg nu håber nogen vil være goe og rare at hjælpe mig med at rette op på.

Min computer kører XP home og er i øvrigt udstyret med
- 2,6 pentium 4
- 512 mb 333MHz DDR
- bundkort med supp for 8xAGP.

Jeg er ikke hardcore spiller, men kortet må godt kunne trække også de nyere spil på hæderlig vis.

Jeg er villig til at spendere 1 - 2 kg på projektet og (her ved jeg godt at jeg vover pelsen i forhold til alle jer tilfredse GF fans, men.....) foretrækker et Radeon baseret kort. Eneste anden preference er et lavt støjniveau (eller et kort der kan påmonteres en Zalman køler). Skulle der være en venlig sjæl der vil bringe mig ud af min ørkenvandring......?

Hamish McPherson.

PS. Beklager de lave point (der intet har med mit navn at gøre ) men bøtten er nær tom. Så selv om jeg ville være parat til at give nær hvad som helst, så må jeg nøjes..... Håber i kan leve med det.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-11-03 18:17

Inden du gør det, så findes der altså vga til dvi knonverter stik! Kan ikke koste en formue hos en radio/tv forhandler!

Dit kort er da glimrende til alle de spil der er på markedet!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-11-03 18:18

konverter skulle der have stået!

Kommentar
Fra : hamish

Dato : 30-11-03 18:27

....Damn, det var hurtigt

Ja det lyder unægteligt billigere, og er en mulighed jeg end ikke har tænkt på. Men mit formål er at udnytte den (markant har jeg læst...) bedre kvalitet af skærmbilledet, som fåes ved brug af DVI "hele vejen". Vil den stadig være opnåelig ved brug af konverter? Jeg mener: Hvis det analoge signal skal laves om til DVI (hvilket det vel i et eller andet omfang bliver som tingene er nu), og det er det der forringer kvaliteten, vil kvaliteten vel næppe ændres væsentligt blot fordi konverteringen sker mellem grafikkort og kabel, i stedet for som nu, mellem kabel og skærm (dvs. i skærmen forstås)?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-11-03 21:39

Der vil nok være en kvalitets forringelse, men om den er markant det tvivler jeg dog på! Det koster ihvertilfælde ikke mange penge at vurdere om der et markant kvalitetstab ved brug af konverter!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-11-03 21:42

Men ellers er et ati 9600 pro med dvi , da et godt bud på et grafikkort op til 2000 kr! Der findes vel osse en mulighed for at du kunne bytte med et sådant kort f.eks. gennem den blå avis istedet for at købe det fra nyt!

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-12-03 15:05
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-12-03 15:59

Måske>
http://www.sandberg.it/worldwide/prod_cat.asp?cat=5&subcat=145

503-18 - Monitorkabel DVI på VGA 2 m
Monitorkabel til installation mellem en DVI skærm og et VGA grafikkort eller omvendt. Det forudsætt..
Monitorkabel DVI på VGA 5 m

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 04-12-03 16:12

http://www.sandberg.it/worldwide
du kan finde forhandlere ude i venstre side af linket
sæt produkt nummer i søge bjælken 503-18 >enter
kræver at kablet kan tages af skærmen,eller's er der andre mulighedder,som jeg læser det.
Manse9933

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-05-04 17:41

Har du fået svar på spørgsmålet? Så accepter venligst et svar