/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Thermorude... tjekke for punktering
Fra : casper0606
Vist : 4220 gange
50 point
Dato : 30-11-03 16:03

Hejsa.... Jeg har fundet et par thermoruder, men hvordan tjecker jeg om de er punkterede...... Det ville være ærgeligt at sætte dem op for at opdage at de er punkterede......

Kommentar
Fra : Gummitarzan

Dato : 30-11-03 16:13

Hmmm....Er det ikke noget med kondens? Ikke at jeg er sikker, men hvis de har stået ude - og man tager dem ind i varmen, vil der så ikke dannes kondens i ruden - hvis den er punkteret???

Accepteret svar
Fra : jmsgruppen

Modtaget 60 point
Dato : 30-11-03 16:22

Punkter dem så er du sikker... JOKE.*GG*
Puds den meget omhyggelig. Hvis du ser det mindste snavs, dug eller lignende indvendig, er de punkteret.
Men noget andet:
kik i kransen (alukransen) der skal du kan finde et årstal for produktion. Kan du ikke det, er de MEGET gamle. Nu ved jeg ikke hvor du skal bruge dem, men nye lavenergiglas er ikke så dure, (eks. 70x60 koste ca. 450,00)
Så hvis der er det mindste tvivl, ville jeg købe et par nye, hvis de skal anvenmdes mod opvarmede lokaler.
Er der suplerende spørgsmål, så bare fyr fra hoften.
MVH
JMS

Kommentar
Fra : grow

Dato : 30-11-03 16:26

Gummitarzan har ret. Når temperaturforskellen mellem ude og indersiden bliver større, kan der opstå kondens mellem glassene. Du kan se at der er dråber eller løber vand ned af ruden mellem glassene. Hvis fejlen har været der længe kan du evt. også se at ruden er blevet snavset mellem glassene.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 30-11-03 16:36

NB.
Lige en bemærkning ud af sidebenene..glemte det før..
En thermorude kan godt være punkteret, uden synligheder, derfor, hvis man er i tvivl, især med gamle ruder, skal man isætte nye.
MVH
JMS

Kommentar
Fra : badass11

Dato : 30-11-03 16:46

termo ruder der er punktereter nemme , også kaldt dug ruder kan du ikke tørrer det væk er ruden punkteret
jeg ved ikke hvad jeg mere skal skrive ud ovre at som jms siger er man i tvivl så skift til energiruder så helt spildt er det ikke hvis du nu skulle komme til at skifte en der ikke er sprunget.
M.V.H tømreren

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 30-11-03 16:50

hvis en punkteret termorude har stået udenfor i længere tid dannes der et hvidt tågeagtig lag inde i ruden. det er kalken fra glasset som trækker ud.
drop brugen af gamle termoruder...køb nye energiruder, de tjener sig hurtigt hjem på varmeregningen.her lidt om energiforbrug..
olieforbrug pr m2 termorude er følgene
rudetype 4-12-4
alm termo 26 liter pr år
energirude 13 liter pr år
det er jo ikke småpenge man sparer.!!!

Kommentar
Fra : peterjg

Dato : 30-11-03 19:36

DEt kan gøres meget enkelt. Hvis man tager en fryse-spray og puster det midt på den ene side af ruden, hvis der kommer dug i ruden, så kan man se at den er punkteret. Man kan også bruge en trykluft-spray, hvis man vender den med bunden i vejret så virker den som fryse-spray.

Hilsen Peterjg

Kommentar
Fra : casper0606

Dato : 30-11-03 20:10

Den med fryseflasken lyder alle tiders..... hvordan finder man så ud af om det er energiglas eller en alm Thermorude....

Kommentar
Fra : casper0606

Dato : 30-11-03 20:11

Den med fryseflasken lyder alle tiders..... hvordan finder man så ud af om det er energiglas eller en alm Thermorude.... og så har jeg lige læst herinde at det ikke betyder noget for isooleringsevnen at en rude er punkteret, kan det virkelig passe.....

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 30-11-03 20:12

Du skal kikke i aluskinnen som jeg tidligere har sagt.
Her står også, hvis det er lavenergi..
MVH
JMS

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 05-12-03 20:55

Jeg ønsker ikke mere at abonnere på dette spørgsmål.
Som spørger, bør du nøje følge dialogen, eller acceptere et af svarene.
Du kan acceptere et svar, ved at klikke på accepter svar i højre side.
Under alle omstændigheder, er dine point tabt. Alle her, giver svar
uden anden erkendtlighed end point. Så gør alle den tjeneste, at fortsætte dialogen,
eller accepter et af svarene. Få lukket / afsluttet dit spørgsmål.
Med venlig hilsen
JMS

NB: jeg læser således ikke flere kommentarer her. Men får ryddet op i mit arkiv.

Kommentar
Fra : henrikbmw

Dato : 22-12-03 12:36

Det er ikke til at se om en termorude lige er punkteret !, Det kan først ses efter(alt efter vejr) et par måneder efter.
PGA. fugtsugekornene vil tage fugtigheden i starten.

Termoruder er meget sårbare, de tåler ikke godt at blive "flyttet" uden rammen.
Så hvis de ikke er punkteret ! så skal du nok forvente at de gør det meget snart.

Køb nogle nye ! de er ikke så dyre.

mvh
Henrik

Godkendelse af svar
Fra : casper0606

Dato : 22-12-03 18:36

Tak for svaret jmsgruppen.