/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Schleisner slægten???
Fra : Toupie
Vist : 2330 gange
500 point
Dato : 30-11-03 14:54

Hej alle i gæve slægtsforskere, kan I hjælpe mig med at finde oplysninger om Schleisner slægten???

Jeg søger oplysninger om Emil Schleisner-Petersen´s forfædre. Jeg ved hans far hed Irnald Petersen og hans mor hed Schleisner til efternavn, men ikke hvad hun hed til fornavn og hvem hendes forældre var, og det er disse oplysninger jeg efterlyser

// Toupie

Accepteret svar
Fra : LisBJensen

Modtaget 510 point
Dato : 30-11-03 15:04

Hej Toupie

Har du søgt på FS (Http://www.familysearch.org)?
Jeg fandt mange schleisner, men når ikke vi ved i hvilket tidsrum du bevæger dig er det jo lidt svært at vide hvem af dem der kunne være den rigtige.
Ligeså ville stednavne for evt. født børn være en ledesnor.

Lis

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 30-11-03 15:10

Hej Lis

Nej jeg har ikke søgt på FS,men gør det fluks

Emil døde i 1983 , vistnok ca. 80 år gammel og efterkommerne af ham, er Jørgen og Jytte Schleisner-Petersen
Emil´s mor døde da Emil var 10 - 12 år gammel.

// Toupie

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 30-11-03 15:15

Så skal du jo nok på arkivet for at finde hans fødsel.
arkivet kan være rigsarkivet eller det landarkiv der dækker sognet hvor han er født.
Du må også kunne få nogle oplysninger på det kirkegårdskontor hvor han er blevet begravet fra. Kig evt i aviser efter en dødsannonce.
Og find ham evt i dødsanmeldeser på Atkivet.

Lis

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 30-11-03 15:17

Lis

Når jeg søger på FS, skriver den No matches selvom jeg både har søgt på Emil og Jørgen Sch.

// Toupie

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 30-11-03 15:20

Lis

Har ingen anelse om hvor han er født så det må blive rigsarkivet men jeg lader lige spørgsmålet stå åbent lidt endnu, i tilfælde af at der er flere der vil gøre forsøget, men tak for hjælpen Lis

// Toupie

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 30-11-03 15:40

Nej men hvis du søger på Schleisner i efternavn elene får den mange.

måske kan du lede noget ud af det ved at sammenholde navne. som bekendt blev man jo før i tiden opkaldt efter bedsteforældrene i de fleste tilfælde.

Lis

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 30-11-03 15:41
Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 30-11-03 15:45

Kan han have noget med fotografering at gøre?
"E.S.P. Dansk fotoindustri - E. Schleisner-Petersen: Arne Rasmussen. 80-39"
fra: http://www.objektiv.dk/obj/objall.htm

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 30-11-03 15:49

Hvis han døde i 1983, skal du henvende dig til det sogn, hvor han er bisat/begravet fra. Her vil stå hvor og hvornår han er død, og (er jeg næsten sikker på) hvem der var hans forældre.

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 30-11-03 15:52

Hej Igen
Du kan også sikkert finde ham i Lægdsrullerne, men så skal du vide hvor han er født. Så start med at kontakte kirkegaardskontoret (som jeg skrev længere opee), måske kan du ringe til dem.

Lis

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 30-11-03 17:59

Hej Jeannie

Det link du henviste til med E.Schleisner-Petersen, der kan jeg slet ikke finde nogen Schleisner ÆV ÆV, hvor så du det henne??

Selve Schleisner slægten kom til Danmark i starten af 1820´erne, fra Tyskland, men senere "grenede" de sig ud, og selve Schleisner-Petersen slægten blev dannet af Emil og hans bror som jeg ikke har navnet på.

Men i har nok ret, jeg bliver nød til at kontakte rigsarkivet, eller kirkekontoret hvis jeg kan finde ud af hvor han er begravet

Lis
Hvad er Lægdsruller????

// Toupie

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 30-11-03 19:42

Lægdsruller er eptegnelser om hvor og hvornår man er soldat. I dem står oplysninger om faderen, personens højde, hår og øjenfarve. etc.

Lis

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 30-11-03 19:52

åbn linket http://www.objektiv.dk/obj/objall.htm
rediger - søg
skriv:
schl

så kommer der en henvisning hvor formentlig E. Schleisner-Petersen har skrevet om Arne Rasmussen. skriv evt. til en i bestyrelsen for at få hjælp til at finde artiklen:
http://www.objektiv.dk/dfsbest.htm

Om lægdsruller:
http://www.sa.dk/ra/brugearkivet/laegd.htm
http://www.sa.dk/ra/salgservice/foldere/laegd1.htm
http://www.sa.dk/ra/salgservice/foldere/laegd2.htm

Hilsen Jeannie

Godkendelse af svar
Fra : Toupie

Dato : 01-12-03 23:24

Hej Lis og Jeannie

Jeg takker for jeres hjælp begge to, selvom i ikke kunne hjælpe mig helt, har i ledt mig i den rigtige retning for at finde hjælpen

Jeannie, jeg har mailet til det link du gav mig, så nu venter jeg spændt på svar Hvis du hopper herhen: http://www.kandu.dk/dk/spg/27318
er der også 500 point til dig

God jul til jer begge

// Toupie

Kommentar
Fra : bodilleMor

Dato : 03-04-11 09:25

Hej

Jeg kom ved et tilfælde ind og så dit indlæg, jeg kan jo godt se det er fra 2003, men kunne godt tænke mig at vide om du har fundet de oplysninger du søgte.
Jeg er datter af Emils bror, som hed Erik.
Jeg er også interesseret i at vide noget om den slægt. Emils børn Jytte og Jørgen Schleisner-Petersen, som jo var min kusine og fætter er desværre døde.

BodilleMor

Kommentar
Fra : Schleisner

Dato : 03-04-11 11:20

Hej.
Jeg er svigerinde til Bodille og kan oplyse følgende:
Jeg var gift med Erik Schleisner-Petersens søn, Henning Schleisner-Petersen f. 30.4.40, men som desværre døde l.l.1994.
Schleisner

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 03-04-11 11:22

Håber du er kommet videre med din søgninf efter dem

Lis