/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Bremser på Opel Corsa
Fra : volvo2003
Vist : 2079 gange
100 point
Dato : 30-11-03 10:48

Jeg har netop fået et problem med fodbremsen på min Opel Corsa 1.4 Swing fra 1995.

Ved almindelig (også ligeud) kørsel lyder der ind imellem en let knurrende lyd fra venstre forhjul, ligesom bremsen ind imellem (ved lidt højere hastighed) ikke kan trædes helt frit ned - det føles som om, at der er en mindre blokade undervejs. Bilen bringes dog til standsning eller nedsættes i farten uden problmer overhovedet.

Bremsevæsken er ikke sunket i beholderen.

Er der mon ikke en sammenhæng mellem "lyden" fra forhjulet og bremseproblematikken? Problemerne er pludeslig opstået samtidig, hvilket vel tilsiger, at det har noget at gøre med hinanden!

Kan det være fugtbetinget, da det er opstået medens der har været ekstremt fugtigt i vejret, eller er det mere alvorligt?

Nogen der har et bud?

Kommentar
Fra : ibenboel

Dato : 30-11-03 12:06

Vi har haft et problem der lyder som dit - vores dæk var simpelthen kørt skæve - de var ikke så gamle så vi fik dem raspet helt runde igen og det fik lyden væk. det koster 130 pr. dæk at få dem raspet og gjort runde igen hos en dækservice.

Kommentar
Fra : volvo2003

Dato : 30-11-03 14:30

Hvordan opstår skærvridningen, og hvordan forhindrer man at det opstår igen?
Havde det også betydning for bremsen i jeres tilfælde?

Kommentar
Fra : 120101419318

Dato : 30-11-03 14:58

Problemet med skurrende lyd fra forhjul skal undersøges .Løft hjulet fri af jorden og roter det rundt med hånden Hvis der fremkommer en skurrende lyd kunne det tyde på nedslidte bremseklodser.Dette kan nemt undersøges. Sænk bilen ned igen eller få en hjælper til at aktivere fodbremsen medens hjulboltene løsnes fjern hjulet og
inspicer bremseklodsernes tykkelse gennem spalten i bremsekaliberen.Min tykkelse på belægning ca 1 mm.

Kommentar
Fra : Michael.K

Dato : 30-11-03 18:00

Hvis du er i tvivl om det er fodbremsen der støjer, vil jeg anbefale dig at få den check'et på et værksted. Muligvis er det pga rustdannelser mellem bremseklodser og åg. Bremser skal renses og kontroleres en gang årligt, efter min overbevisning. I det hele taget bør bremserep. kun foretages af folk der ved hvad de har med at gøre.

Mvh. Michael

Kommentar
Fra : 120101419318

Dato : 30-11-03 21:06

Michael.K.
Du har fulstændig ret i at bremser bør adskilles og inspiceres mindst een gang om Året og det indgår i et almindeligt serviceeftersyn,men men mange springer let over gærdet og checker kun tykkelsen af belægningen uden at demontere bremseklodser. Det er absolut nødvendigt at glideflader smøres med kobberfedt samt at calibrenes stempler maseres dvs bevæges
fra nuværende position og presses helt tilbage
Har man ikke den nødvendige ekspertise så hold fingrene væk
( forlaget HAYNES udgiver udmærkede DO it yorself) bøger over næsten alle vognmærker også Opel Corsa.
MVH ORO.

Kommentar
Fra : kaasing

Dato : 01-12-03 00:02

det kan godt være din tandkrens på din kardanled til absén de kan dogt flække og det kan give sådan en lyd men så plejer abs lampen at lyse!!!!!

Kommentar
Fra : stevanovski

Dato : 12-12-03 09:45

er du fra kbh og omegn er du velkommen på mit værksted så skal jeg nok løse dit problem til en god arbejdsløn

mvh nicolai

Kommentar
Fra : sir_kaj

Dato : 03-01-04 21:42

hm volvo 2003
Tjek lige bremseforstærkeren , ellers evt ventilen der sidder i rør forbindelsen
Måske er der slam i ventilen, der så af og til svigter.
bremsepedalen bliver hård - fjedrene når bremseforstærkeren ikke virker ok
kc