/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Napoleon og de erobrede lande [rellom he~
Fra : Krassus
Vist : 631 gange
24 point
Dato : 29-11-03 21:20

Daus igen rellom du plejer at være go for et svar =)

Hvorn var det nu liiiiiiige napoleon behandlede de erobrede lande med hensyn til politik, altså om også der indførte ejendomsret og ligestilling ???

nogen gode links kunne også gøre det.... kan ikke finde noget specifikt på dette emne =(

Accepteret svar
Fra : RasesII

Modtaget 24 point
Dato : 29-11-03 23:05

Nu må du ikke lige hænge mig op på det, men såvidt jeg kan læse mig til, så blev der i flere af de erobrede lande gjort op med adlens og kirkens ejendomsret, ligesom der blev gjort tiltag til at indføre ligestillingen.
I virkeligheden gav det udslag i borgerskabets diktatur og i en vid udstrakning besad napoleon ikke de erobrede lande længe nok til, at der for alvor skete de store ændringer.
Efter at napoleon blev kylet ud af rusland efter først at have sejret ved Austerlitz blev ejendomsretten hurtigt ophævet i rusland, og ligeledes gik de i langt flertallet af de øvrige lande.
Dog blev grundlaget til liberalismens, og dermed den private ejendomsret, udbreddelse i europa grundlagt i Frankrig i årtierne op til napoleons selvkroning.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 29-11-03 23:05

Heller ikke jeg kan umiddelbart finde nogle relevante links, og jeg har ikke noget
materiale om Napoleon liggende, så jeg vil foreslå, at du henvender dig på
biblioteket.

Jeg kan med sikkerhed fortælle dig, at Napoleon organiserede sit magtområde
(Frankrig og de erobrede lande) som en stor føderation med Frankrig som den
toneangivende stat. I vasalstaterne indsatte han så venner og famile som
lokale statsoverhoveder.

I lyset heraf mener jeg bestemt, at han også indførte ejendomsret og
(formel) ligestilling i de erobrede lande - men 100 % sikker er jeg altså ikke.

Kommentar
Fra : Krassus

Dato : 29-11-03 23:18

rases kom sku først =) og ikke anden som noget antyder =) de dejlige 24 points går til RasesII =)

Godkendelse af svar
Fra : Krassus