/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Dæk størelse til Peugeot?
Fra : kpm10
Vist : 1254 gange
300 point
Dato : 29-11-03 20:10

Hej allesammen!

Jeg har været ude og købe et sæt dæk i den blå avis her idag til min Peugeot 206.

Da jeg kommer hjem opdager jeg at manden havde skrevet forkert i annoncen og istedet for at dækket var et 14" 175/65 var det et 14" 175/70. Dumme mig - jeg skulle have checket det inden jeg kørte igen......

Jeg er klar over at hvis jeg sætter dem på vil der vil være en misvisning på speedometeret, men har det ellers nogen betydning?

Kommentar
Fra : mads_holm

Dato : 29-11-03 20:14

det betyder ikke noget de er godt nok lidt højre,så hvis de ellers kan være der så køre med dem...sådan lære man jo noget nyt hver dag

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 29-11-03 20:18

Jep....men jeg har faktisk ikke monteret dem endnu, jeg skal nemlig have flyttet dem over på mine egne fælge og det koster jo penge!

Kommentar
Fra : mads_holm

Dato : 29-11-03 20:21

håber du fik dem billigt for det kan da nemt koste 75kr pr hjul :-/ hvor i landet bor du for jeg har dækmaskine m.m.

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 29-11-03 20:27

Jeg gav 400kr med fælge(men de passer ikke på min!) og det var Goodyear ultragrip 5....

Jamen dog, jeg bor 30km nord for Århus...

Kommentar
Fra : mads_holm

Dato : 29-11-03 20:33

så er der hvis ikke meget økonomi i det, for jeg bor nær Holstebro. det var billigt.

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 29-11-03 20:35

Ja ikke, tak for tilbudet, men du har ret, der er lidt for langt!!!

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 29-11-03 20:35

Ja ikke, tak for tilbudet, men du har ret, der er lidt for langt!!!

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 29-11-03 20:59

et 14" dæk 175/65 er et lavprofildæk, det er et 14" dæk 175/70 også!! misvisning på speedometeret er yderst minimalt når dækkene ligger så tæt på hinanden.jeg vil faktisk sige at den er lig nul.(læs..uden nævneværdig betydning).når dine nye dæk har en lidt højere profil er den eneste forskel at du nok ved kørsel i sving, kan mærke en lille form for "slør" i styringen,da dæksiden er lidt højere.jo højre der er fra fælgkanten og ned til asfalten, jo mere gele-aktige køreenskaber.det kan føles som om at bilen drejer/reagere lidt senere en du giver ratudslag.man kan tale om en forsinkelse i reaktion fra bilen.skal du mærke dette kræver det dog at bilen køres lidt hårdt.ved alm afslappet kørsel er der ingen mærkbar forskel.

Accepteret svar
Fra : g_h

Modtaget 300 point
Dato : 30-11-03 00:20

Her er en fin side, hvor du kan beregne de to dæks rullediametre og hastighedsforskel:

http://www.toyotaextreme.dk/daekregn.asp

Det er tilladt, med en 5% forskel og der 3% forskel på dine dæk, så hvis de kan være der, er der ingen problemer!!

Gert

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 01-12-03 17:03

Hej allesammen igen, tak for de gode svar....

Nu har jeg fået sat mine dæk på, og det var uden problemer....

Meeeen nu er der kommet et nyt problem, nemlig at når jeg køre omkring 70Km/t runger det meget fra dækkene!

Jeg har hørt noget om at det er fordi der slidt "femkantede" er der nogen der ved noget om det?

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 03-12-03 02:05

det lyder som at dine dæk ikke er afbalanceret ordentligt.kør hen til din mekaniker og få ham til at tjeke afbalanceringen igen. specielt omkring de 70km/t.

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 03-12-03 05:50

Jeg tror ikke det er afblanceringen,det er galt med, for så ville bilen ryste!!
At dækkene runger, kan netop være, at de er slidt skæve i mønsteret.
Tjek om omløbsretningen er korrekt og hvis det er iorden, kan du få dit dækcenter til at afraspe dækket.
De sliber simpelthen lidt af dækket, for at det igen bliver rundt!!!

Gert

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 03-12-03 08:10

Jeg giver nu g_h ret, jeg tror ikke det er afbalanceringen der er noget galt med, fordi rattet ryster overhovdet ikke....

Det med at afraspe dækkene, kan det overhovdet betale sig? jeg gav 400kr for dækkene....

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 03-12-03 16:35

Jeg kan ikke huske, hvad det koster, men er der stadig god mønsterdybde, kan det sagtens betale sig.
Selv om du skal betale evt. 100kr. pr. dæk, er det stadig billigt.
Du kan sikkert få dit lokale dækcenter, til at vurdere dækkene, uden udgift for dig.
Lad dem køre en tur, for derefter at kunne fortælle dig, om "rungeriet" er noget de kan fjerne!!!
( Da jeg havde problemet, kunne dækmanden høre det, med det samme og dækkene blev "lydløse" efter afraspningen )

Held og lykke
Gert

Kommentar
Fra : Schultz

Dato : 08-12-03 19:29

Rungen fra dækkene er oftest forårsaget af, at bagdæk på forhjulstrukne biler slides så de bliver savtakkede. Du kan konstatere det ved at lade hånden glide over mønstret modsat kørselsretningen.
Jeg har god erfaring med at bytte bag- og fordæk i en periode, dog kun hvis det bliver gjort i tide.
Vær opmærksom på at der altid skal være godt mønster på baghjulene - reglen er faktisk at de bedste dæk skal sidde på bagakslen. Så husk at byt om igen.

Kommentar
Fra : mads_holm

Dato : 09-12-03 19:52

undskyld jeg spøger Mr Schultz .Men det er altså mest smart at sætte de beste dæk på forhjulene,det er da for det mest dem man styre med og bremser mest på,plus at de vil kunne dræne feks. vand væk .Det vil da være lidt træls at køre i feks. 5cm vand hvis ikke man kan styre. :-/

Kommentar
Fra : Schultz

Dato : 09-12-03 22:03

Alle dækeksperter anbefaler at montere de bedste dæk på baghjulene, fordi det er dér der er mindst akseltryk, især ved kraftig nedbremsning, hvor vægtfordelingen forskydes væsentligt. Desuden er en udskridning over forhjulene langt mindre farlig end en udskridning med bagenden.
Hvis der er nogle der ønsker yderligere dokumentation er jeg sikker på jeg kan finde det beskrevet et sted.

Kommentar
Fra : mads_holm

Dato : 09-12-03 23:04

Så vil jeg gerne se det, så hvis du vil være så venlig at finde det til mig vil jeg blive glad... det der med mindst aksel tryk syndes jeg da bekrafter min påstand igen, for vægten skal vel også lægges på de bedste dæk. det er ikke noget vi skal blive uvenner over, men nu har jeg været mekaniker i ca 11 år så jeg vil da være ked af at hvis jeg har lavet så meget lort i så lang tid Men du må da give mig ret i at det er bedre at bremse mest med de dæk med mest mønstre på. Samt styre med de dæk med mest mønstre på. Samt "bane vej" med de beste dæk i feks. sne og vand. eller ??????

Kommentar
Fra : Schultz

Dato : 10-12-03 22:46

Eksempel på underbyggelse af min påstand kan ses på www.sds.dk under "Informationer og tips" og under "Hvor skal de bedste dæk monteres?"

FDM skriver på deres medlemsside: http://www.fdm.dk/altombiler/drift/daek/daekmontering.doc
På hvilken aksel skal de bedste dæk monteres?

Spørgsmålet er, på hvilken aksel skal man ud fra en sikkerhedsmæssig vurdering
montere de bedste dæk, altså de dæk med mest mønster? ADAC har bragt en
omfattende undersøgelse foretaget af Michelin. Det helt centrale for sikkerheden,
er dækkets egenskaber til at overføre bremsekræfter og sideføringskræfter. Et
udpluk fra undersøgelserne viser følgende for biler med henholdsvis forhjulstræk,
firehjulstræk og baghjulstræk:

Bedømmelse: ++ = meget fordelagtig placering
+ = fordelagtig placering
o = uden indflydelse
ø = dårlig placering
øø = meget dårlig placering

Montering af de
bedste dæk Forhjulstræk Firehjulstræk Baghjulstræk
________________________________________________________________________________
foraksel bagaksel foraksel bagaksel foraksel bagaksel

Trækkraft: tør vej ++ øø o o øø ++
våd vej + ø o o ø +

Acceleration
i kurve: tør vej o o o o o o
våd vej + ø o o ø +
sne/is ++ øø ø + ø ++

Retningsstabilitet v/
bremsning: tør vej + ø o o o o
våd vej ++ øø ø + ø +

Bremsning i
vejkurve: tør vej o o ø + ø +
våd vej øø ++ øø ++ øø ++

Aquaplaning:
vejkurve øø ++ øø ++ øø ++
v/ høj hastighed øø ++ øø ++ øø ++

Baghjulsudskridning
i vejkurve: tør vej + ø + ø + ø
våd vej øø ++ øø ++ øø ++

Punktering: ø + ø + ø +
____________________________________________________________________________

De stærkt kritiske manøvre er aquaplaning og baghjulsudskridning i vejkurve, og her er tendensen klar, de bedste dæk skal sidde på baghjulene, men ellers er der under andre køreforhold et mere nuanceret billede. I de udvalgte discipliner er der dog kun 12 + for forhjulsmontering men 38 + for baghjulsmontering.

Kommentar
Fra : Schultz

Dato : 11-12-03 19:14

Lidt mere dokumentation

http://car.michelin.dk/servlet/srt/auto/trucsastuces_dk#ancre8

http://www.goodyear.dk/services/guides/faq_technical.html
og klik dig ind på:
"When buying just two new tyres, should they be put on the front or rear?"

Kommentar
Fra : mads_holm

Dato : 11-12-03 20:51

respekt

Godkendelse af svar
Fra : kpm10

Dato : 19-02-04 09:23

Tak for svaret g_h.