/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
tuning til en eftersætter (suzuki fz50)
Fra : jonas16
Vist : 5841 gange
45 point
Dato : 29-11-03 18:54

jeg har en suzuki fz50, som jeg skal have tunet. jeg vil gerne have den til at køre 60-70 km i timen, og jeg skal have den tunet på den billigste måde. Hvor kan jeg købe billige reservedele.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 45 point
Dato : 29-11-03 22:31
Kommentar
Fra : webgun

Dato : 29-11-03 23:31

jonas16.
jeg formoder at du er 16år gammel.gennemsnitsalderen her på kandu.dk er vist lidt højere..ikke for at skræmme dig væk eller noget, men jeg syntes at du skal oprette en (gratis) profil inde på http://www.tunpriser.dk/scooter-forum/portal.php
mega-knallertforum...med masser på netop din alder.de er meget mere kloge på knattertspørgsmål end vi er!!!.der kan du stille alle spørgesmål om knallerter og tuning osv,osv. desuden er der sjove historier om bla. vilde styrt og bøder.du kan med garanti bruge siden til noget.

lige børn leger bedst!!

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 29-11-03 23:35

pallebhansen og jeg ved dog godt noget om knallerter..men vi er jo nok af den lidt gamle skole (undskyld palle).

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-11-03 23:59

Ja det er rigtig, at vi er af den gamle skole, men gammel klogskab går ikke af mode, ha ha.
Nej jeg syntes da det er meget sjovt at svare på spørgsmål, og der er rigtig mange knallertspørgsmål herinde.
Derfor er der selvfølgelig mange kloge i de forskellige knallertforums, men også rigtig rigtig mange der ikke ved en skid.
Der var en der skrev at han havde svejst en femkrone op i topstykket på sin Maxi, så nu kørte den 105KM/t?
Jeg har efterhånden fundet ud af at de "fleste unge", ikke ved ret meget om deres egen knallert, feks. hvad en dyse, begrænserringe, slyngkobling, plejlstang, nåleleje, osv. er. Men jeg skulle også tune alle kammeraternes maskiner, så jeg skulle også gerne vide det.
Der er forøvrigt ikke sket ret meget nyt i den verden. Det eneste der er kommet er de nye scootere, med deres variatorer, men det er man opdateret i, når man har 3 drenge selv.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 30-11-03 00:14

pallebhansen.
det er da fedt at du hjælper dine knægte..de lærer jo også en masse om værktøj og ikke minst hvordan man bruger det korrekt!!!
du har ret ang. maxi historien!!man hører mange mærkelige ting.jeg går ud fra at der var tale om en femmer med hul i...isåfald vil jeg da have pralet med at den havede 2 forbrændingskamre, endda forbundet via en ca.5mm skyllekanal!!!!!

Godkendelse af svar
Fra : jonas16

Dato : 30-11-03 19:19

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 01-12-03 16:18

Det er faktisk rigtigt at man kan svejse en mønt der op.... det kaldes fem øre triket... men det kan man ikke mere fordi de er begyndt at lave dem i aluminiun... tror jeg nok....

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-12-03 17:06

Ja jeg har læst om det, men den holder ikke vand.
Det er rigtigt at man ikke kan svejse normalt i aluminium, men det en mønt kan (ligesom en svejse søm kan), er at fylde rummet ud, så der bliver mere kompression. Der kan også i stedet indvesteres i et racertopstykke, eller man kan selv plane sit gamle topstykke, det er meget bedre da man bevarer den glatte overflade, og derved får en langt bedre skyldning, også af røggasserne.
Endvidere er der begrænsninger for hvad lejerne kan klare, og hvor højt kompressionen må blive, før der sker selvantændelse.
De fleste knallerter har normalt et kompressionsforhold på 1:7 (dvs der bliver 7Kg tryk per kvadrat cm før antændelsen) og hvis kompressionsforholdet bliver over 1:10 kan explotionen komme noget før top, med en ødelagt motor til følge.
Jeg vil tro at hvis fem øre trixet blev lavet, kunne det give max 5 Km på toppen (og der er langt til 105)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 01-12-03 18:27

He he... jeg siger heller ikke at den vil komme til at køre 105.... ... jeg tviler på man overhovedet kan få en maxi op og køre 105....

Jeg er for øvrigt også kun 16 år, men jeg synes det er et pisse godt forum... og der er ikke et spørgsmål endnu jeg ikke har fået et godt svar på, rimelig hurtigt..... Har prøvet det andet forum men jeg synes det kan blive lidt forvirende, i forhold til dette... Jeg foretrækker dette forum og agter blive ved med at bruge det...!!