/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Kost, logi og småfornødenheder
Fra : jeppebarckman1
Vist : 1292 gange
50 point
Dato : 29-11-03 16:47

Hej er der nogen der har kendskab til fradragsordningen "kost, logi og småfornødenheder"

Jeg bor i København, arbejder i Slagelse. Idet jeg skal møde meget tidligt (kl. 7) har jeg valgt at leje en lejlighed i Slagelse. Her bor jeg i hverdagene for at tage hjem igen i weekenden.
Jeg har ladet mig fortælle at man så i en begrænset tidsperiode på 1år er berettiget til det ovennævnte fradrag. Fradraget lyder på ca. 300kr for logi og 150kr for kost om dagen.

Er der nogen der ved hvad der er af regler. Jeg tænker på hvor langt skal der være til ens arbejdsplads (timer) før man er berettiget til dette fradrag.

Med venlig hilsen
Jeppe Barcman

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 29-11-03 17:27

Hej:
kender dem ikke umiddelbar, men du kan finde dem her:
http://www.toldogskat.dk/
MVH
JMS

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-11-03 17:30
Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-11-03 18:01

Jeg kender ikke reglerne, men for mig lyder det lidt underligt at der skulle være fradrag til kost. Mad skulle du jo også betale for hvis du boede i din lejlighed i København, og du skriver at du har lejet en lejlighed i Slagelse, der har du vel mulighed for at lave din egen mad. Tvivler meget på fradrag for både lejlighed og kost. Der er mange, som kører den tur (måske længere) hver dag. Befordringsfradraget kan jo heller ikke blive så stort, hvis du kun kører frem og tilbage to gange om ugen.Tal med skattevæsenet i den kommune, hvor du er tilmeldt.
Hvem har fortalt dig om de fradrag, som du omtaler?

mvh ans

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 29-11-03 18:46

>>ans
Det er rigtig, at der kan opnås fradrag for dobbelt husførelse, i forbindelse med indkomsterhvervelse (arbejde..)
Håndværkere, eks. brobyggere, har også et fradrag, jeg kan bare ikke lige huske de skide regler, og så ændrer de dem også hele tide,.GG*
Håber spørgeren finder det han søger på et af linkene.
JMS

Kommentar
Fra : RasesII

Dato : 29-11-03 19:20

Der er ingen muligehed for at trække lejlighed kost og andet fra, når du ikke skal køre længere.

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 29-11-03 21:27

de regler om fradrag du nævner passer vist ikke helt! nu er det jo told og skat man har med at gøre..sååee!!?? det eneste jeg vil anbefale er at tale med en revisor om reglerne på området. det koster godt et mindre beløb, men viser det sig at du rent faktisk er berettet til noget ekstra fradrag, ja så er den revisor-regning jo snart tjent hjem....skulle der efterfølgene opstå problemer med told og skat, har du jo revisoren at berabejde..vil du ikke have en revisor indblandet vil jeg foreslå at du køber bogen "skatten 2003".fin lille bog som er skrevet så man kan forstå den.der er udførlige regler om befordringsfradrag,diæter osv. den er på 259 sider og koster 54 kr.forhandles iøvrigt på alle Shell tankstationer.så fræs hellere en tur på tanken!!!

Kommentar
Fra : tomsehansen

Dato : 16-01-04 14:23

Dobbelt husførelse
Hvis du på grund af dit arbejde midlertidigt opretholder dobbelt husførelse, kan du få fradrag for merudgifter til kost og logi.

Det er en forudsætning, at du er gift, enlig forsørger med børn under 18 år ved indkomstårets begyndelse, eller samlevende, herunder samlevende af samme køn. Det er endvidere en forudsætning, at det skyldes erhvervsmæssige forhold, at der opretholdes dobbelt husførelse. Adskillelsen skal være midlertidig, hvilket efter fast praksis vil sige max. 2 år. Hvis der er tale om et permanent arbejdssted, kan der ikke indrømmes fradrag. Der kan endvidere kun gives fradrag hvis afstanden mellem de to bopæle er så stor, at daglig rejse frem og tilbage ikke med rimelighed kan komme på tale.

Hvis du under opholdet modtager skattefri godtgørelse til opholdet, kan der ikke indrømmes fradrag.

Fradraget udgør 400 kr. pr. uge. Hvis du har fradrag herudover skal samtlige udgifter dokumenteres for at få fradraget.

Fradraget skal sammen med andre lønmodtagerudgifter reduceres med bundfradraget, som for 2003 udgør 4.700 kr. For 2002 4.600 kr.

Kommentar
Fra : tkrage

Dato : 04-02-04 14:38

Vil bare lige fortælle min situation.

Jeg bor i Aalborg, påbegynder et 6 md. vikariat i Kbh. Jeg har fri bolig i min tid i kbh. hvor jeg kun kan få fradrag for kost og sådan - det er 399 kr. dagen, i andre ligningsmæssige fradrag over 4900 kr.
Du behøver ikke være gift eller noget, som tomsehansen skriver - det er de gamle regler.

Men er i tvivl om du har langt nok fra hjem til arbejde. - samt der skal utrykkeligt stå i ansættelseskontrakten at der er tale om en midlertidig stilling.

Kommentar
Fra : scrooge

Dato : 03-06-04 09:12

I følge bogen Skatten 2004: Gælder følgende regler:

Kan du få udbetalt en skattefri godtgørelse, til kost og andre fornødenheder, på kr. 399,- pr. døgn og 1/24 del pr. time efterfølgende time (man skal være væk i minimum 24 timer!) Hvis man modtrager et eller flere måltider som fir fortæring reduceres godtgørelsen med 116,10 for middagsmad og aftensmag og 58,05 for morgenmad.

Der ud over kan du få udbetalt en anden skattefri godtgørelse, til logi, på kr. 116,- pr HELE døgn.

Dette må maksimalt stå på i 12 mdr.

Hvis du modtager mindre eller slet ikke noget fra din arbejdsgiver kan du fratrække de nævnte satser eller forskellen, dog kun beløb over 4.700,-