/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
pc vil ikke starte op
Fra : notatoy
Vist : 1156 gange
50 point
Dato : 29-11-03 14:19

Min pc vilikke starte op. Den "går død" allerede i opstarten, slutter med teksten:
Veryfying DMI Pool Data ...
Boot form CD : None ...
Boot from CD : None ...
Har prøvet at genstarte på genstarteknappen, men den går død hver gang.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 29-11-03 14:22

hej !
er dine kabler til harddisk sat rigtigt i.
tjæk bios om den har fundet din harddisk.

Kommentar
Fra : notatoy

Dato : 29-11-03 14:30

Den skulle være sat rigtigt til.Den var startet op, jeg slukkede og siden har jeg ikke kunne starte den??? Har ikke pillet ved kabler, ledninger eller andet, så det skulle ikke være det der er problemet.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 29-11-03 14:46

hvad så hvis du sætter en windows cdrom i cdrom drevet,vil den boot fra den,kunne du måske
indstallere windows oven på windows igen og derved repereer den(pas med recue cd da de kan slette
det du har på harddisk)
hvis det lykkes er opstart ok igen....

Kommentar
Fra : RasesII

Dato : 29-11-03 15:30

Er din bios sat op til at boote fra harddisken?

Kommentar
Fra : Krassus

Dato : 29-11-03 16:09

Det lyder som om du har set den til at boote fra cd-rom drevet ?? nå men i alt fald kan det laves om ved at gå ind i biosen og ændre den til at secundary boot skal være harddisken [primary bruges altid til floppy, af sikkerhedsmæssige årsager] hvis du siger du ikke har rodet med kabler osv, har du så installeret noget ny software / hardware ??? Hvilket version af windows har du ???

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-11-03 16:37

Når den skriver >>Veryfying DMI Pool Data ...<<
så har du lavet en ændring, eller der er sket en ændring.
datakabel sidder evt. løst (fladkabel til HD eller Cd-rom)
kablerne sidder løst bag på comp
Comp undersøger først
skærm/tastatur/mus/floppy/HD/CD-rom og andet inden den begynder at boote
Emesen.

Kommentar
Fra : notatoy

Dato : 30-11-03 10:28

Aner ikke hvordan man booter?????
Ja jeg har installeret det p....... Kazaa.
Jeg har windows XP

Kommentar
Fra : Krassus

Dato : 30-11-03 12:33

hmmm jah det er jo nok ikke kazaa der har lavet møg i den pc....

men du skal ind i bios dette gøres ved at trykke delete eller F12 når din computer starter op [ kan være forskelligt afhængigt hvilket mærke pc man har]

så finder du boot menuen og ændrer som skrevet tidligere.....

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-11-03 17:20

Adgang til bios under opstart:
F1/F3/F8/F10/del/delete/ins/ESC det var vist mulighedderne.
Kan du komme ind i bios så prøv at lede efter:
first boot/bootsekvens(ell. noget der ligner)
Og lad høre hvad du finder.
Emesen.

Kommentar
Fra : notatoy

Dato : 01-12-03 18:35

Uanset hvad jeg trykker på vil den ikke reagerer, den starter opstarten og stopper den samme sted som før, måske hjælper det at smide den ud af vinduet

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 01-12-03 18:46

Hvis du skal ind i bios skal det ikke være fra en genstart men fra en slukket mask.
Det kan godt hjælpe at smide den ud af vinduet - men den skal lande på en helt bestemt måde før det hjælper.
PS. jeg kender ikke måden.

Kommentar
Fra : notatoy

Dato : 02-12-03 08:27

Øv altså, nu kom jeg ind i det der biohalløj, rettede sekundary boot til harddisk, så nu stopper den i opstarten efter den har skrevet verifying DMI Pool Data...
first boot = floppy
2 boot = HDD-1
3 boot = HDD-0
...???????

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-12-03 16:50

2 boot skal være HDD-0
og vil den stadig ikke - skal first boot være HDD-0
Emesen.

Kommentar
Fra : notatoy

Dato : 02-12-03 18:31

nu har jeg prøvet med begge, den vil ikke. Hvad skal 3 boot så evt. være cdrom? der er også noget der hedder SCSI???
Øverst i den der CMOS står der enabled ved de 5 først ting : anti-virus protection, CPU Internal Cache, exTERNAL cACHE,Processor number feature, og quick power on self test: Er det mon rigtigt???
Fatter ikke hvad der er sket.... den kan da ikke bare pludselig selv ændre opstilling.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-12-03 18:47

SCSI er en speciel type HD eller CD-rom, som jeg ikke tror at du har.
"Øverst i den der CMOS står der enabled ved de 5 først ting : anti-virus protection, CPU Internal Cache, exTERNAL cACHE,Processor number feature, og quick power on self test: Er det mon rigtigt???" det ser normalt ud.
Hvis du har en win 98 startdiskette kan du prøve at lægge den i.
HAR DU SÅDAN EN?
men først skal du sætte
first boot = floppy
de andre boot er ligegyldig til denne prøve.
Ruller den ind og slutter ved A:\>.........så lad høre.
Emesen.

Kommentar
Fra : notatoy

Dato : 02-12-03 19:00

Jeg har jo XP, så er det vist den skive jeg skal sætte i eller er det stadig win 98??
Tror jeg har en masse windows cdrommer liggende, men ved ikke om jeg har XP.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-12-03 19:05

Årsagen til at du skal bruge win 98 diskette er at komme ind og kigge på din hd. og CD-rom.
Du skal KUN bruge disketten til win 98............... og IKKE indstallere
Har du den diskette.
Emesen.

Kommentar
Fra : notatoy

Dato : 02-12-03 19:06

tjekker lige...

Kommentar
Fra : notatoy

Dato : 02-12-03 19:19

Tror ikke jeg har den diskette, men det kan jeg vel få fat i.Kan jeg gøre noget andet???

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-12-03 19:29

Du kan hente en diskette her:
http://www.mirrors.org/archived_software/www.bootdisk.com/original.htm
tag 98secustom
Emesen.

Kommentar
Fra : notatoy

Dato : 02-12-03 19:40

Tak, det prøver jeg.
Men der er 4 forskellige til win 98 skal jeg bare tage den øverste??
Windows 98 OEM
Windows 98 Custom, No Ramdrive
Windows 98 SE OEM
Windows 98 SE Custom, No Ramdrive

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-12-03 19:42

Windows 98 SE Custom, No Ramdrive

Kommentar
Fra : notatoy

Dato : 02-12-03 19:56

Tak. Den er hentet og er puttet i. Nu står der:
Verifying DMI Pool Data..........Update success
Non-system disk or disk error
Replace and strike any key when ready

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-12-03 19:58

ind i bios og sæt følgende:
first boot = floppy
2 boot = CD-rom
3 boot = HDD-0
Den skulle gerne rulle ind (ja til cd rom start) MEN INGEN cdrom i skuffen
(den fortæller at msdexe ligger på E:)
den standser ved A:\>
skriv fdisk og tryk enter
tryk 4 og enter
nu viser den hvad der er på din HD
Hvad står der.
Emesen.

Kommentar
Fra : notatoy

Dato : 02-12-03 20:14

Alt det der sker desværre ikke. Efter at have ændret det i bios accepteret ændringerne starter den op og ender ved det samme som fra starten
Veryfying DMI Pool Data ...
Boot form CD : None ...
Boot from CD : None ...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-12-03 20:17

Snakker den slet ikke med diskettedrevet/ lyser

Kommentar
Fra : notatoy

Dato : 02-12-03 20:23

Jo diskettedrevet lyser godt nok, både med diskette i og uden. Er det så nu jeg bare skal smide den ud af vinduet og håbe den lander rigtigt???

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-12-03 20:28

Hvis firts boot er floppy - så skal den starte med at læse den.
Dine kabler til HD/CD/floppy siddre de på plads inde i comp, også på motherboard.
Både de flade og strøm kabler.
Emesen.

Kommentar
Fra : notatoy

Dato : 02-12-03 20:33

Har tjekket 2 gange i dag, det skulle de altså...... Tid til vinduet????

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-12-03 20:38

Ok hvis den absolut vil boote fra cd så læg xp i.........men gør ikke noget endnu.

Kommentar
Fra : notatoy

Dato : 02-12-03 21:10

Så skriver den boot from cd:
tryk på en tast for at starte fra cd....
Men det har jeg jo så ikke gjort når du skriver sådan

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 50 point
Dato : 02-12-03 21:20

ok - så skal du her over til en anden kandubruger som har en opskrift:
http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm
rul lidt ned til Installering/Repair: og du begynder ved 2:
efter du har >
Så skriver den boot from cd:
tryk på en tast for at starte fra cd.... (det håber jeg den så også kan)
2: Nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)

Emesen.

Kommentar
Fra : notatoy

Dato : 02-12-03 21:50

Hmmmm... Nu bliver det spændende. Følger din vedledning, men nu skriver den (lige efter jeg atter har accepteret licensaftalen) der er noget ledigt partition.
19540 MB disk 0 på Id 0 på bussen 0 på atapi (MBR)
C: Partition1 (Ukendt) 19532 ledig
Plads der ikke er partitioneret 8 Mb

Hvad betyder det??? Og hvad i al bverden er det for en bus???

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-12-03 22:14

Det kan betyde tom harddisk.
hvis du har fulgt vejledningen installerer den oven i den gamle xp.
men ellers kan du bare pege på 19532 med piltasterne og indstallere.
Bussen er fladkablet op til HD(tror jeg nok)
Emesen.

Kommentar
Fra : notatoy

Dato : 02-12-03 22:19

Mon det kan betyde en fuld harddisk??
Den vil have mig til at gøre et eller andet for at slette det, men det betyder at den sletter alle filer, det vil jeg jo helst ikke have.
Jeg kan ikke slette noget på harddisken uden at den er startet op kan jeg? Jeg mener slette lidt nu så der bliver plads til at geninstallerer XP og dermed beholde de filer jeg allerede har.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-12-03 22:28

næ næ - du skal følge vejledningen så skulle den lægge oveni eksisterende xp.
du kan ikke slette lidt.
Emesen.
5: Nu fortæller den dig, at der er et styresystem på dette drev, og om du vil slette det (L = formatering)
eller om du vil lave en Repair (R)

6: Og hvis du har valgt R = Repair vil du se at den laver en helt ny installation, men det dejlige er bare, at du ikke mister dine data
og at du beholder alle dine indstillinger og dit skrivebord intakt, men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-12-03 22:29

ok hele vejledningen:
2: Nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)

3: Spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din installation (nyinstallation)

4: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev med mindre du kører dualboot.

5: Nu fortæller den dig, at der er et styresystem på dette drev, og om du vil slette det (L = formatering)
eller om du vil lave en Repair (R)

6: Og hvis du har valgt R = Repair vil du se at den laver en helt ny installation, men det dejlige er bare, at du ikke mister dine data
og at du beholder alle dine indstillinger og dit skrivebord intakt, men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler.

7: PS: husk at have din CD-Key klar, da denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation" og under installationen skal du sætte
det hele op igen, og her tænkes på netværk og tastatur + div.

8: Hvis du har valgt L = Formatering, vil du nu se at, den går i gang med at formatere dit drev og bagefter starter den op med at lave
en helt ny installation, hvor alt det gamle på harddisken bliver slettet.

9: Efter 40 minutter vil du igen være på nettet med en helt ny installation af WindowsXP .

10: Når Formatteringen/Installeringen/Reparationen er fuldført skal man lige huske at sætte BIOS'en tilbage igen.

PS: Når installationen er færdiggjort vil punktet "winxp setup" pr. automatik blive ændret til "Microsoft XP home/Pro"

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-12-03 22:30

og dette:
Man kan komme ud for at miste data eller programmers opsætning efter geninstallering, repair eller opgradering af Windows XP, hvis den er en pre-installeret OEM version.
Det er informationen placeret i mapperne: All Users, Default User, Start menu, Startup group og Shared Documents som mistes.

Det sker blandt andet, hvis man benytter en af følgende scenarier :

1. Man geninstallerer XP til samme mappe eller foretager en in-place opdatering

2. Man reparerer XP ved hjælp af boot fra CD'en og herefter vælger R (Repair)

3. Man opgraderer OEM versionen til en fuld retail version

Årsag: Når man først starter en pre-installeret OEM version af Windows XP, oprettes der følgende fil: %Windir%\System32\undo_guimode.txt.
Den er årsagen til, at ens data og opsætninger mistes, hvis en af ovennævte muligheder foretages.

For at løse problemet, slet eller omdøb da "undo_guimode.txt" filen FØR man geninstallerer, reparerer eller opgraderer.
Denne fil "undo_quimode.txt" forsvinder dog ,når man vælger at lægge sp1/sp1a ind på en XP-basseret maskine, så fejlen er rettet på de maskiner, der har fået lagt sp1/sp1a ind. Så led ikke fortvivlet og forgæves efter filen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-12-03 22:31

men jeg lukker for i dag
Emesen.

Kommentar
Fra : notatoy

Dato : 02-12-03 22:42

Tak. Det har jeg set, men den vil ikke repair. Den vil kun lade mig L, og så sletter jeg jo det hele.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-12-03 12:06

Jeg har en lille fornæmmelse af, at din HD er slettet eller "sat ud af drift"
og måske skal indstalleres på ny. Gør du det, så prøv vejen med rep og husk det skal være rep i "anden omgang" ikke den første rep du møder.
Emesen.

Kommentar
Fra : notatoy

Dato : 03-12-03 15:21

Tror desværre du har ret. Må prøve at installere en ny. TUSIND tak for al din hjælp og din tålmodighed. Lader dig lige vide hvordan det går.....

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-12-03 16:31

ok - men det var trist.

Kommentar
Fra : Krassus

Dato : 03-12-03 18:44

FFS!!!! hvorfor bliver den ved med at sende mig mails når jeg har krydset af i feltet om at jeg IKKE vil have flere mails om FREAKIN indlæg

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 03-12-03 18:55

Krassus! Lige nedenunder er der en firkant, og så længe der er hak i
ja tak, send mig ........bliver du ved med at modtage mails. Marker en gang så den er tom og tryk send indlæg.
Emesen.

Kommentar
Fra : notatoy

Dato : 06-12-03 08:40

Det lader til min harddisk var stået af, en ny er købt og skal installees nu. Alt det i den gamle er s¨desværre væk.... øv.
Tak for hjælpen.

Godkendelse af svar
Fra : notatoy

Dato : 06-12-03 08:41

Tak for svaret emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-12-03 16:32

Hvis du er heldig kan du sætte den gamle HD på IDE kabel 2 secondary som master (ikke på samme kabel som den nye HD) og læse/kopiere filer over.
Eller gammel HD som SLAVE på samme IDE kabel som ny HD.
Gør du det, må du ikke forsøge at "køre" programmer på den gamle HD men kun læse/hente filer hvis du kan.
Emesen.