/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
TV laver gnist når det tændes..!
Fra : Sind_Syggo
Vist : 556 gange
120 point
Dato : 28-11-03 23:57

Jeg har for 2½ år siden købt et Thomson 32VK45E fjernsyn, men pludselig sagde det en gnist lyd når jeg prøvede at tænde det..! Da forsikringen ikke ville dække prøvede jeg at skille det ad..

Jeg har taget et billede og lavet en streg hvor gnisten dannes.!

Mit spørgsmål lyder så? Kan denne del skriftes ud? Og hvor kunne man evt. købe den?

Billedet kan ses på denne adresse: http://test1.datapakken.dk/Thomson.jpg

Håber der sidder nogle kloge mennesker der kan hjælpe mig..!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 29-11-03 00:11

Den ser rimelig udskiftsbar ud! Der står osse et markat på. De oplysninger må man jo kunne bruge hvis man henvender sig til et radio/tv lager (søg på de gule sider)

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 29-11-03 00:29

Det er højspændingstrafoen
Pas på, der kan stadig være spænding på selv om apparatet er slukket.
Tag ledningen ud af skærmen og sæt den til stel, så er det mere sikkert.

Jes

Kommentar
Fra : Sind_Syggo

Dato : 29-11-03 00:43

Tak for jeres hurtige svar.!

Til pabloj: Du skriver at det er højspændingstrafoen, kan man købe en ny eller lave den der sidder i? Jeg har prøvet at skille det hele ad, men jeg syntes ikke jeg kan få hele højspændingstrafoen af, men nærmere skille den af..!

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 120 point
Dato : 29-11-03 01:25

Hej
Det lyder som om der er fejl i styringen af højspændingen. Normalt kommer der ikke overslag som gnister ved fejjl på linietransformatoren. Ved "normal" afledningsfejl vil der stå en lysbue ikke en gnist. Du oplever sikkert også at den pumper eller forsøger at starte.
Hvis den gør det er det strømforsyningen den er gal med, frem med et diagram og find fejlen.

Min vurdering er at der nok kun er 2 % chance for det er transformatoren den er gal med. Det er blot der du synligt ser der er noget galt.

God fornøjelse
Ben

Kommentar
Fra : Sind_Syggo

Dato : 29-11-03 02:39

Det er præcis det der sker Ben. Ved du hvor jeg kan finde et diagram over sådan et tv??

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 29-11-03 05:26
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 29-11-03 05:29
Godkendelse af svar
Fra : Sind_Syggo

Dato : 30-11-03 13:31

Tak for svaret Ben, jeg giver dig point´ne fordi du har givet mig blod på tanden, med det ondsvage fjernsyn..!