/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Rødvinspletter på trægulve
Fra : Hans_Henrik29
Vist : 2035 gange
20 point
Dato : 28-11-03 23:23

Hjælp... Hvordan fjerner jeg rødvinspletterne fra mit trægulv

Accepteret svar
Fra : jmsgruppen

Modtaget 30 point
Dato : 28-11-03 23:47

Hvilken art af gulve??
Bløde fyrretræsgulve???
På bløde fyrretræsgulve (eks. plank) må du altid kun bruge sæbespåner.
Hvis du bruger dette, og vasker dine gulve jævnlig, med lidt spåner i, kan eks rødvin ikke trække ned i træet.
Er der bløde olierede gulve er det noget andet.
Hvis dine gulve er ubehandlede, har du et stort problem. Skriv lidt om hvilke gulve du har..

JMS

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-11-03 07:54

Ikke ilde ment
men spilder du kartoffelmel på gulvet, hæld rødvin over,
så forsvinder det af sig selv.
god weekend

Kommentar
Fra : joniaya

Dato : 29-11-03 11:32

En anden god metode jeg selv har benyttet til mit eget parketgulv er, at ryge en cigar, drysse cigaraske(!) udover det, lade det ligge lidt og tørre efter med vand.

Jeg kan ikke forklare hvorfor det virkede, men det virkede.

God weekend

Godkendelse af svar
Fra : Hans_Henrik29

Dato : 30-11-03 22:52

Tak for svaret jmsgruppen.

Jeg er i besiddelse af bløde fyrtræsplankegulve, der behandles med sæbe, indeholdende hvid farvepigment.
Endnu engang tak, håber at jeg har båret mig nogenlunde an her i forumet. Da det er min første af slagsen. Ang. pointsystemet, så er min viden derom kun på stadiet "Jeg skal huske og læse hvad det drejer sig om".

God jul

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 30-11-03 23:00

Hans henrik..
Jeg har en del bløde fyrreplankegulv her i huset, som er ludbehandlet.
Vi vasker dem altid med sæbespåner. Det gør ikke noget, at de er rigelig sæbe i vandet. Det laver en afvisende overflade. Spilder vi eks. rødvin kan det ikke trække ned i træet.
Hvis dit er trukket ned i træet, så slib forsigtig indtil det er væk, og så vask god med vand tilsat den sæbe du nu anvender. Husk ved trægulve af denne slags, hellere for meget sæbe end for lidt.
MVH
JMS
NB. jeg lukker nu dette spørgsmål, og kan ikke se flere kommentarer. Og ja, du har opført dig eksemplarisk...