/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Adskilelse af motor....
Fra : CiaoStyrer
Vist : 2155 gange
170 point
Dato : 28-11-03 14:26

Hvordan skiller jeg motorblokkende af.... jeg har selvfølgelig taget møtrikerne af... Jeg har rykket og rykket men de gir sig ikke... har hørt man skal varme den op med en bundselsbrænder for at lejende kan slippe, men jeg har ikke en..... Har også prøvet med en hårtører, hjalp ikke... Det er en vespa ciao.....

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 28-11-03 14:32

Er her nogle der har andre gode råd til hvordan jeg får dem skildt ad.....?? Kunne godt bruge dem....

P.S kan ikke svare tilbage her i wekenden.....

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 28-11-03 15:42

Kender ikke lige den motor.
Hvis du mener at fjerne topstykke fra cylinder eller cylinder fra krumtaphus er årsagen formodentlig at pakningen er brændt fast. Prøv forsigtig at slå på siden af topstykke eller cylinder med en hammer af bly,træ eller benzenyl......men forsiktigt.
Du kan måske også liste en lille sprængkile ind mellem delene hvor pakningen sidder.
Hvis du ikke er fagmand så vær endelig forsigtighed. Når du samler igen så smør den nye pakning med copaslip eller lignende så du slipper for de problemer næste gang det skal skilles af.
Til sidst---hellere gå til en fagmand end at ødelægge noget.

Held og lykke
dabj

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-11-03 16:58

Jeg kan fuldt ud tilslutte mig dabj, længe har jeg set mange tåbelige svar, men her er endeligt et fornuftigt.
Men jeg har forstået, at du selvfølgelig har cylinderen af, og nu vil adskille krumtaphuset, formodentlig for at udskifte hovedlejer.
Udskiftning af lejet i bunden af plejlstangen, kræver specielt værktøj, som kun en knallertmekaniker har, desuden kan jeg ikke se at THansen har det, men der kan selvfølgelig skaffes et tilsvarende fra en "lejeforhandler".
Hvis du er hundrede procent sikker på du har alle møtrikker af der holder det lille krumtapsidedæksel sammen med resten, er det kun pakningen der "klæber". Når du holder i de 2 gevindstænger i det lille krumtapsidedæksel, og lader resten af blokken hænge nedad (tæt ved jorden), skal du slå med en "blød hammer", eller en klods træ, på den anden del hele vejen rundt, så vægten af resten af krumtaphuset hjælper til med adskillelsen.
Kun i nødstilfælde og kun hvor der er meget gods, må der bruges en alm. hammer, og slagene skal ramme så delene tvinges væk fra hinanden. Alternativt bruges en spids skruetrækker som kile, hvor der er gods nok. Jeg vil nødig få dig til at flække et krumtapsidedæksel, vi taler jo om aluminium, der kan sprænge af i store stykker.
Der skal ikke opvarmes noget ved adskillelse, men ved samling når det udvendige af et lejehus skal sidde fast i krumtapsidedækselet, skal lejet fuldstændig lige ind (plant med), og lejet skal ligge i fryser nogle timer før.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 30-11-03 19:28

Okay.... så har jeg fået den af... tak for det... men hvordan kommer jeg videre, jeg skal have krumtapen af...... jeg har en svinghjuls afræker men hvordan skal den bruges.....?? Lidt mere hjælp please... så hæver jeg pointallet...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-11-03 19:49

Ja Ciao (Når man hedder CiaoStyrer, kender man alt til Ciao ha ha), hvis du har et katalog fra THansen, som jeg før har tilrådet dig, Har du?, vil du se at der på krumtapakeselens modsatte ende er (er det ikke det svinghjul du allerede har af), når tingene deromme er fjernet, skruer du møtrikken i plan med gevindet deromme. Så slår du med en blyhammer (ha ha det har du ikke), eller en klods træ, eller slår hele motorblokken, lige ned mod en træklods, så ligger der nemlig vægt bag. (ikke slå skrå, men lige ned, i krumtappens længderetning)
Det er kun det inderste hovedleje der binder, (det skal det også), hvis det ikke sad fast på akselen med sin inderring eller i det støbte aluhus med sin yderring, ville det slide henholdsvis krumtapakselen og aluminiumshuset ville hurtigt blive i spåner, husk det når du samler.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 30-11-03 20:50

Tak for det... men jeg har ikke fået svinghjullet af endu (jeg kan godt forstå hvis du er forviret)... så jeg har heller ikke fået skiftet spole endnu... Kan du forklare mig hvordan jeg får svinghjullet af... Jo, self. har jeg t-hansen kateloget....

Ved godt jeg stiller mange dumme spørgsmål. Det er fordi jeg helst vil være sikker på hvordan man gør, det er bedre at være på den sikre side.... på et eller andet tidspunkt må jeg vide så meget så jeg ikke behøver stille flere dumme spørgsmål... he he..

Kan du ikke også forklare, hvordan den der tænde og slukke dims fungere.. har været ved at kikke på topstykket og jeg kan simpelhen forstå det... det er jo bare en skruge i topstykket der bliver trykket ned når man trykker på dimsen...

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 170 point
Dato : 30-11-03 22:02

Ja man skal normalt bruge en aftrækker for at få svinghjulet af, det er ikke en model med 2 eller flere ben, men en der skrues ind i det gevind der er skåret midt i svinghjulet. Når den er skruet godt ind, har den en bolt der nu skrues ind, og trykker mod krumtapakselen, der hvor svinghjulet (magnethjulet)s møtrik sad. Så river den svinghjulet udad og fri af den koniske krumtapaksel (der også sidder en not i en notgang på akselen.Tab den ikke den er så lille og kan let blive væk)
En uautoseret metode til at tage svinghjulet af, kan du få hvis du ikke vil købe en aftrækker.
Når stempelet går opad, skabes kompression, så er det svært at cykle,(og få omdrejninger nok til en ordentlig hurtig kompression) den lille ventil åbner for et hul ved siden af tændrøret og giver falsk luft (0 kompression), når den så slippes kan der ske en eksplotion, det kan der ikke hvis der ikke er tryk.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 01-12-03 09:35

Tak for svaret pallebhansen. Har givet dig en stor hævning af point fordi det synes jeg du fotjener ve skal jo have dig på en 1. plads på top 10 brugere liste.... he he....

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-12-03 14:28

Tak Ciao
Så se lige den her, med badass (dårlig røv) + der er en hel masse andre hvor han genere mig
http://www.kandu.dk/dk/spg/24891
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 01-12-03 15:54

Sikke en spade... Ham der badass.... Skal jeg have alt el af før jeg kan få krumtappen af..?? Kan ikke få den af... skal den runde dims der sidder der nede, på krumtapen, sammen med spolerne , også af... jeg har prøvet at banke (tør ikke slå så hårdt)... men den gir sig ikke... har fjernet den halvrunde dims, der sider mellem den runde dims, jeg nævnte, og krumtapen...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-12-03 16:19

Jeg forstår du har taget magnetsvinghjulet af. Og kan nu se spolerne og platinerne.
Den runde dims, så tyk som en tommelfinger, blank i tyndt aluminium, må være kondensatoren, der kommer kun en ledning ud fra midten på den. Nej den behøver ikke komme af, det skulle heller ikke være nødvendig med noget el.
Den bedste metode er nok den med at bruge hele motoren som vægt, når du slår hele motoren ned mod en træklods, efter at have skruet svinghjulsmagnetmøtrikken i plan med gevindenden.
VH Palle Hansen