/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hovedrystende sanktbernhards hund
Fra : vigh
Vist : 1098 gange
50 point
Dato : 28-11-03 12:07

Min sanktbernhards hund på godt 3 år er begyndt at ryste meget på hovedet, lige som når den vil ryste noget generende slim væk fra kæberne, men der er bare ikke noget.
Jeg har prøvet at kigge både i øre og mund, og det er han lige glad med at jeg gør, altså virker det ikke som om der er noget der gør ondt på ham, der er heller ikke noget at se, ingen rødme eller hævelser. Han spiser og opfører sig ellers som normalt, sover måske en smule mere, men det tror jeg er vejrets skyld. Hvad kan det være?

Kommentar
Fra : ulrika

Dato : 28-11-03 12:10

selv om du ikke kan se noget i øreret - så er der noget - du må prøve at druppe hans øre

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 28-11-03 12:12

Hejsa

Det kunne eventuelt være hår som sidder i kildre. Jeg har selv 2 drenge, berner sennenhunde. Jeg har haft succes med at hive de værste hår ud. Hiv dem ud med en pincet, 1 hår af gangen. Gerne over flere dage, så øret ikke bliver ømt.
Dryp evt. øret med lidt madolie. Det er billig, ufarligt og altid lige ved hånden. Det smører nærmest øret.

Håber at du kan bruge rådene.

Med venlig hilsen Linda

Accepteret svar
Fra : stormfeldt

Modtaget 60 point
Dato : 28-11-03 12:36

Det kan ganske rigtigt være ørene, men muligvis også tænderne. Jeg ville opsøge min dyrelæge for et lille tjek.

Stormfeldt

Kommentar
Fra : ulrika

Dato : 28-11-03 12:39

jeg vil anbefale en peang (fåes hos Dyrehandler)istedet for en pincet

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-11-03 13:00

Jeg vil også gætte på, at der er noget galt med din hunds øre...
Du lyder ikke, som om du er en erfaren hundeejer, så jeg vil anbefale dig at gå til dyrlæge med hunden snarest muligt, hvis den bliver ved med at ryste på hovedet. Øresygdomme kan blive kroniske og meget alvorlige. LAD VÆRE MED at hælde nogetsomhelst ind i ørerne på hunden, før du har talt med dyrlægen.

Kommentar
Fra : TEAS

Dato : 28-11-03 14:07

Du skal til dyrlæge med din vovse!Jeg mener også at det er ørene det er galt med feks.hår eller mider
det ser dyrlægen med det samme og så kan du passende få kontroleret kløerne,tænder osv.
mvh
TEAS

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 28-11-03 16:53

Jeg er helt enig med dem, der siger, at hunden skal til dyrlægen.
Det kan sagtens være noget alvorligt, selv om den udadtil opfører
sig som normalt.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 28-11-03 17:11

dyrelægen som de andre også siger

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 28-11-03 17:24

Hej Vigh !

Når en hund ryster hovedet, plejer det at være ørebetændelse. Prøv at stikke din næse helt ned til hans øregang, og lugt efter. En sund øregang lugter ikke af noget. Prøv så at mærke ørelappen igennem med dine hænder, for om du kan mærke noget der er anderledes. Der kan sidde en flåt, en tjorn eller lignende på øret. Vær også opmærksom på om et af ørene er hævet eller varmt.

Hvis der ikke er noget at se, føle eller lugte ved hans ører så gå videre med at føle ham igennem omkring halsen, både på for og bagside.

Kig også i hans mundvige, om der er betændelse i hudfolden der.

Finder du ingenting så læg mærke til om han også ryster på hovedet f.eks. når i går tur, eller leger med ham. De kan jo hurtigt få "vaner"

Ellers må du jo besøge dyrlægen

Hilsen Karin

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-11-03 17:37

ej, altså karin, jeg synes, at en sund øregang har sin egen lugt... Og man kan også godt lugte, om der er svamp eller betændelse, men det kræver lidt erfaring.
-Er det din første hund, vigh?

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 28-11-03 19:12

Ok. - Birgitta - en ganske svag, men ikke ubehagelig lugt. Men man skal vænne sig til at lugte og føle på sin hund, så er man straks klar over når noget er forkert.

Karin

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 28-11-03 21:45

Jeg hælder også til, at du besøger din dyrlæge.
Hundes ører lugter forskelligt. Men der er en hovedregel der siger, at et rask hundeøre skal dufte/lugte sødligt, nærmest vammelt. Er der tale om betændelse, bliver lugten skarp og ubehagelig.

Umiddelbart kan jeg ikke se, hvilken motivation en 3-årig Sct. Bernardshund skulle have, for at udvikle en nykke som at ryste på hovedet - medmindre du systematisk har forstærket denne adfærd...
Der er noget der hedder stereotyp adfærd. Det kan bla. være at jagte sin egen hale, fange fluer der ikke er der, ryste på hovedet etc... Hav dette i baghovedet hvis dyrlægen siger der intet er galt med hundens fysik. Og kontakt Lone Greva www.hundepsykologen.dk
Stereotyp adfærd opstår ikke pludseligt, men er "resultatet" af flere års forsømmelser af det pågældene dyrs behov for bla. aktivering. Så hvis din hund fungerer fint og han får sine gåture og træning, skal du slet, slet ikke bekymre dig om det!
Men smut til dyrlægen først - jeg tror helt bestemt der er tale om øremider eller ørebetændelse (meget almindeligt forekomne sygdomme - ingen fare, hvis de bliver behandlet i tide)
Held og lykke!

Kommentar
Fra : vigh

Dato : 28-11-03 22:39

Jeg er godt klar over at dyrlægen er opfundet, men det kunne jo være der var nogle der havde et fornuftigt gæt/svar alligevel.

Kommentar
Fra : ulrika

Dato : 29-11-03 09:12

det fik du allerede i starten

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 29-11-03 09:22

Til Vigh... Ja, sådan kan man også reagere... Man kunne også udvise lidt glæde og taknemmelighed for at folk tager dit spørgsmål alvorligt og giver dig velmenende råd!!!

Godkendelse af svar
Fra : vigh

Dato : 30-11-03 12:24

Tak for svaret stormfeldt.