/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
to nye spørgsmål ?
Fra : delfin
Vist : 938 gange
100 point
Dato : 28-11-03 08:49

Hej
Jeg har to spørgsmål:
Hvordan mærkes: alfa-chlor-2,6-dimethylacetanilid og

Er Lidokain en amin eller en amid og hvad er forskellen.

Hilsen Maibritt

Accepteret svar
Fra : goldin

Modtaget 110 point
Dato : 28-11-03 09:12

Hvordan vil du fordele pointene, hvis man kun besvarer det ene spørgsmål?

Hvordan mener du 'mærkes'.

Lidokain er både et amid og en tertiær amin. Amider er to nabokulstofatomer, hvor det ene kulstofatom har en enkeltbinding til nitrogen og det andet kulstofatom har en dobbeltbinding til ilt. Aminer har vi når nitrogenet er bundet til et kulstofatom uden et nabokulstofatom med en dobbeltbinding til ilt. For at gøre det lidt enkelt.

Kommentar
Fra : delfin

Dato : 28-11-03 09:16

Jeg opretter et nyt spørgsmål med Mærkning af alfa-chlor-2,6-dimethylacetanilid så der er to der kan få del af pointene.
Maibritt

Kommentar
Fra : goldin

Dato : 28-11-03 10:15

Har du fået svar nok på dit amid/amin-spørgsmål, eller er der mere du vil vide?

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 28-11-03 11:04

>goldin se dette link og du vil lære. Alle kemiske produkter skal mærkes, under hensyntagen til håndtering (handsker, åndedrædtsværn etc.) samt til brug ved bortskaffelse, herunder hvordan transporten skal foregå, af kemisk affald som skal sendes til Kommunekemi for destruktion.

>delfin, kan du finde stoffet her?
http://www.grafiskbar.dk/kemileksikon/Klass.html

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : goldin

Dato : 28-11-03 11:12

Ellebye, der er mange måder at mærke ting på. Man kan fx mærke et kulstofatom i et molekyle - det var faktisk sådan noget i den stil jeg troede spørgsmålet gik på - men før jeg gik i gang med en længere udredning ville jeg lige være sikker. Jeg er udmærket klar over at kemiske produkter skal mærkes med faresymboler og R- og S-sætninger etc.. Så nej, jeg lærte ikke noget af at se på dit link.

Kommentar
Fra : Weareallangels

Dato : 19-01-04 13:28

Programmet Chemcare (vist nok i sin version 3.0 atm.) bruges normalt til klassificering af forskellige stoffer med henhold til faresymboler, R-sætninger, Molekyleformler etc. programmet bruges også til at lave arbejdsplads vurderinger der er som sådan er krævet for arbejde med et hvert mærkningspligtigt kemikalie

Kommentar
Fra : goldin

Dato : 03-09-04 10:30

Maibritt, er det ikke ved at være på tide at lukke spørgsmålet :)

Godkendelse af svar
Fra : delfin

Dato : 03-09-04 11:48

Tak for svaret goldin.