/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
petromax Lygte
Fra : boye
Vist : 2227 gange
150 point
Dato : 28-11-03 01:34

søger vejledning MHT opstart og brug

Kommentar
Fra : gamle61

Dato : 28-11-03 01:48

forstår ikke dit spørgsmål - lystfiskeri+petromax ??
i mine ører lyder det som om du vil "bluse" og det mener jeg er forbudt ( noget med etik og giv fisken en chance
har jeg misforstået dit spørgsmål - sorry - så ret mig
hej - gamle61

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 28-11-03 01:49

Spørg hos.
http://www.417armyvarer.dk/shop/default.asp?SetLng=1

Eller Dansk Gymnastik og Idrætsforening.
De udlejer dem ,gennem denne person.
Torben Lehn
Vejlevej 62, 7300 Jelling Tlf. 20 62 23 45 E-mail lehn2@tiscali.dk
så det må han da vide.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 28-11-03 01:51

hej - gamle61.. Hvad tænker du dog på ?? Lygtefisk

Kommentar
Fra : gamle61

Dato : 28-11-03 01:54

indrømmer tanken strejfede mig , ihukommende de gamle dage ved randers fjord
sorry mange gange - hej - gamle61

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-11-03 04:28

Blusning (og al brug af "kunstigt lys" ved fiskeri) i ferskvand er forbudt, men så vidt jeg ved ikke i saltvand.
mvh

Kommentar
Fra : boye

Dato : 28-11-03 09:34

Hej Gamle 61 ,du har misset mit spørgsmål, det jegskal bruge petromax lygte i en camp
vogn, Hvordan er det med at få den til at lyse---Opstart evt brug af olie.

MVH Boye.

Kommentar
Fra : boye

Dato : 28-11-03 09:34

Hej Gamle 61 ,du har misset mit spørgsmål, det jegskal bruge petromax lygte i en camp
vogn, Hvordan er det med at få den til at lyse---Opstart evt brug af olie.

MVH Boye.

Kommentar
Fra : gamle61

Dato : 28-11-03 09:41

ok , boye , - beklager mine urene tanker , kan desværre ikke hjælpe dig , da det er 40 år siden jeg har set sådan en , bruger selv 12 volt i camp-vognen, med separat batteri , der bliver opladet på vej ud til fiskested
et lyspunkt er der dog - har været interesant at "snakke" med dig og de andre - hej - gamle61

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-11-03 11:02

Du skal først tage en af de hvide netposer der medfølger (eller købe nogle). Det er petromax'ens væge. Montér den i holderen i den øverste del af lampen og ..nu kommer det :

Fold den forsigt ud så den fylder mest muligt. Nu skal den brændes af i TØR tilstand. Derved bliver den til kulstøv og er meget skrøbelig. Du skal passe på ikke at rører ved eller beskadige den nu !!! Du pumper en ca. 10-15 gange på pumpen. Åbner for ventilen ( gashåndtaget ) og tænder.
Voila...

Varmen fra lampen vil nu holde trykket oppe i beholderen, så du ikke behøver at pumpe igen før næste gang du skal bruge den.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-11-03 13:41

Ps. Iøvrigt er der nogle udmærkede tips her : http://www.petromax.com/trouble.htm

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : TEAS

Modtaget 150 point
Dato : 28-11-03 14:32

Du skal tage det nye net og fosigttigt trække lidt i det på langs og så binder du det fast med et råbåndsknob.
Så skal der sprit i den lille skål og tændes.Først bliver nettet brændt af og inden sprittet er brændt ud har du sat rensenålen op i dysen og pumpet den op så den bliver hård.Så drejer du rensenålen ned og den tænder og trykker nettet ud.Nettet bliver ca kuglerundt.Nettet er lavet af silke og asbest det er silken der brændes af.Posen er meget skrøbeligt og skal du ud og blusse skal du altid have to reserve net med plus sprit og petrolium og den skal pumpes jævnligt.Lameglasset er dyrt og et sprøjt vand får det til at flække eller springe.Hvis du skal blusse så undersøg om der må blusses der hvor du vil hen! Feks.Øresund må der ikke blusses. Det står i de forskellige lokale fiskerivedtægter
og de er ikke ens nogen steder i landet.Ferskvand må der ikke blusses i.
Hvis du har problemer med lampen så spørg bare og jeg skal hjælpe dig.
God fornøjelse
teas

Godkendelse af svar
Fra : boye

Dato : 02-12-03 15:34

Tak for svaret TEAS.Jeg er dig meget taknemlig for brugervejledning du kom med jeg håber du får de 150 point. Ellers kom igen.

MVH Boye. Go Jul.