/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
SMEG gaskomfur 450V?
Fra : bv32
Vist : 3119 gange
50 point
Dato : 27-11-03 23:40

Vi har anskaffet et SMEG gaskomfur med elektronisk tænding ("tændrør"). Til tilslutningen af komfuret regnede jeg hele tiden med et alm. elstik men til min store overaskelse står der 450 V, 16A på det sted hvor strømkablen går ind i komfuret. Kan det passe? Der er sidder et alm. (gummi)kabel på med 3 ledninger (brun/blå/gul-grøn) på 1,5 mm2. Man kan da ikke få 450 V på en fase og nul, kan man? Mig bekendt er det kun 220 V man kan få der. Skal jeg få trukket en separat gruppe til komfuret?

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 27-11-03 23:51

Det hedder nu 230V nu om dage. (Der går inflation i alting)
Med 3 ledninger i de farver tyder det på at komfuret skal monteres med fase, nul og jord.
Men prøv lige at pille dækslet af der hvor ledningen går ind i komfuret. Derinde finder du sikkert et diagram over hvilke måder komfuret kan forbindes på, der kan godt være flere muligheder.
Du kan også prøve at kigge i manualen/brugsanvisningen eller hvad du nu har fået med af dokumentation, der burde også stå hvordan komfuret skal tilsluttes.
M.v.h. Kim

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 27-11-03 23:54

Hej Kim
I brugsanvisningen står kun at spændingen nævnt på komfuret skal overholdes. Jeg har pillet dækslet af og her er der ikke noget diagram, kun de tre ledningen i hver deres klemme........Kunne det tænkes at den elektriske tænding også fungerer på 230 V?

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 27-11-03 23:56

Hej.

Det skal dog lige bemærkes, at sådan en installation må du ikke selv udføre, man at du skal benytte en elektrikker. Dette i høj grad for din egen skyld hvis noget går galt.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 28-11-03 00:03

Hej Ellebye. Den er jeg med på. Jeg vil bare finde ud af om jeg overhovedet vil have elektrisk tænding, hvis det indeholder at jeg skal få trukket en hel ny gruppe.....(af en elektriker selvfølgelig)

Accepteret svar
Fra : Marchwitz

Modtaget 60 point
Dato : 28-11-03 00:08

Jeg ville blive meget forbavset hvis tændingen ikke fungerede med 230V.
Men nu siger du gaskomfur, vil det så sige at alt er gas, eller er der f.eks. gasovn og el-kogeplader (eller omvendt for den sags skyld) Hvis både ovn og kogeplader er til gas, så kan det kun være styringen der er til 230V. Når der så står 450V må det være en max spænding man har tænkt på, men jeg synes nu det lyder mærkeligt. Det eneste der ville afholde mig selv fra at tilslutte komfuret til 230V var hensynet til garantien. Den kunne nok få mig til at kontakte sælgeren af komfuret inden.
Så det vil jeg egentlig foreslå dig.
M.v.h. Kim

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-11-03 01:24

Jeg vil blive meget overraskede hvis ikke hovedforhandleren ikke ved det, men der må der følge installationsvejledning med?
http://www.smeg.dk/Produkter/Smeg-komfur/index.html
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 28-11-03 07:02

Der er kun tale om gaskomfur altså uden ovn (eller andre elattributer). Så vidt jeg kan se er det eneste elektriske ved den tændingen. Det virker bare utroligt på mig at den skal bruge 450 V, 16A når man kan have elektronisk tænding på en lighter med 1,5 V batteri idag.............

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 28-11-03 07:04

Jeg har kigget på smeg.dk, sådan en som vi har købt hedder faktisk en gasplade, ikke et gaskomfur....

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 28-11-03 17:09

hvilken model ?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-11-03 17:50

Det må da være en amerikansk model, skulle man tro, har du fået snakket med hovedforhandleren, hvis adresse jeg gav dig?
Og du svarede ikke på det med "der må der følge installationsvejledning med?"
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 28-11-03 23:17

Nu har jeg snakket med forhandleren. Tændingen skal tilsluttes 230 V og trækker 15A i tændingsøjeblikket. Dette øjeblik er under et sekund, derfor når sikringerne ikke at reagere og det skulle være sikkert at tilslutte gaspladen til en alm. lysgruppe. Han havde ikke noget svar på, hvorfor der stod 450 V på dækslet.
Tak for hjælpen!

Godkendelse af svar
Fra : bv32

Dato : 28-11-03 23:18

Tak for svaret Marchwitz.

Kommentar
Fra : miamatis

Dato : 01-02-04 17:08

Årsagen til at der står 450 volt 16 ampere er at selve den elektriske boks er godkendt til at kunne tåle 450 volt. Prøv at kigge i et hvilket som helst andet elektrisk apparat og se at isoleringen er godkendt til 400 volt. Det betyder jo ikke at det SKAL have 450 volt. Jeg har selv et SMEG gasplade som omtalte. Tilslut blot til almindelig stikkontakt. (det er iøvrigt beskrevet meget tydeligt i brugsanvisningen som fulgte med). ELLER lad være med at pille ved ting i ikke har forstand på. Hvad med gastilslutningen - har i også selv tænkt jer at installere det? strøm og gas installeret af ukyndige er en rigtig dårlig cocktail!!! Når man stiller den slags spørgsmål et det et tydeligt tegn på at man er ukyndig!!!