/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
kuldioxids tempratur ved luftform.
Fra : karstenhou
Vist : 573 gange
200 point
Dato : 27-11-03 20:28

hej. jeg laver en skole opg. og jeg mangler noget om hvornår bliver kuldioxid til en luftform, håber du kan hjælpe mig

hilsens karstens søn

Kommentar
Fra : RasesII

Dato : 27-11-03 20:32

Kuldioxid, CO2

Carbondioxid er en farveløs gasart ved stuetemperatur. Dannes ved oxidation (forbrænding) af carbonholdige stoffer fx fossile brændsler eller omsætning af biologisk materiale. Dannes også ved katabolismen, se TCA-cyclen.

Smeltepunkt= -56,6 C (ved 5,2 atm tryk); Kogepunkt (gasdannelse)= 78,5oC

Hilsen
Lars

Kommentar
Fra : RasesII

Dato : 27-11-03 20:34

PS

Katabolisme: Den nedbrydende del af stofskiftet, forbundet med frigøring af energi.

TCA-cycle: http://www.biosite.dk/staabi/tca.htm (Alt for stor diagram at lægge herind synes jeg.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-11-03 20:52

Du skal nok lige sætte et minus på kogepunktet fra RasesII. Den sag, at kogepunktet ligger ved -78 grader C og smeltepunktet en del højere, gør at kuldioxid, der fiser ud af en trykflaske bliver til "kulsyresne" også kaldet tøris. Hvis man vender bunden i vejret på flasken og holder en stofpose for (eller en tæt køkkensigte), kan man samle "sneen" og trykke den sammen til en klump. Man skal ha vanter på imens, for ved den temperatur mærker man slet ikke, at man får forfrysninger før det er ved at være for sent!

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 27-11-03 20:58

hvis du laver en snebold som pbp1 nævner, så prøv at smide den i alm koldt vand.
så har du den fedeste "eldoradodamp".men det er jo en anden sag!!!

Kommentar
Fra : RasesII

Dato : 27-11-03 21:05

Nå jar en streg fra eller til pbp_et

Hvis du KArstens søn, laver tøris, så pas på dig selv. Du skal for alt i verden undgå direkte kontakt med større mængder, og hvis det er rent "kulsyresne", skal du slet ikke røre ved det.