/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Et "Spar olie" spørgsmål
Fra : minila
Vist : 1591 gange
100 point
Dato : 27-11-03 14:49

Jeg tænker på at få monteret en ekstra kedel på mit oliefyr, således at jeg kan fyre med piller. Er der nogen der har erfaring med dette? Hvilken besparelse kan man regne med? Hvilken type kedel skal jeg købe? o.s.v.
Idag har jeg et HS Tarm, Type BK 22, 25,6 kW

Kommentar
Fra : falc

Dato : 27-11-03 15:23

Man fjerner oliefyret og monter træpillefyret på kedlen.Kig på google.Træpillefyr.falc.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 27-11-03 15:44

Du kan også montere kedlerne i "serie", således at du normalt bruger træpiller på den ene kedel. Når der så ikke er mere tilbage, feks om natten, tager oliefyret over automatisk, på den anden kedel.

MVH

Kommentar
Fra : minila

Dato : 27-11-03 15:59

Det er viskinge's løsning jeg har tænkt mig. Besparelse? Investering?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-11-03 16:53

En besparelse tror jeg ikke du kan opnå.
Investeringen i ny kedel, vvs arbejde løber op,
og du skal være opmærksom på brandsikkerhedskrav
til pillefyr. Brandteknisk vejledning 32.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-11-03 16:56

Spørgsmålet er om en ny kedel betragtes som en ny installation.
Hvis, er det større krav til brandsikkerheden, end hvis du ændrer
dit gamle fyr fra olie til piller.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-11-03 19:29

...og husk lige at fastbrændselkedler SKAL have åben ekspansion. Ellers risikerer man det siger BANG.

Hvis du fusker selv (eller kender nogen), kan kedler skaffes formentlig under de tyve kilo (har ikke lige checket). Ved VVS-eksperten kan du ihverttilfælde få en brændekedel til omkring de otte, men det er jo ikke liiiiige det samme. Som Teil siger er det heller ikke bare lige, sådan rent brandsikkerhedsmæssigt. Men kig da i ugeavisen. Smedene er da ved at falde over hinanden for at få lov til at lave et tilbud til dig.

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 100 point
Dato : 27-11-03 19:53

minila
Besparelse i øvrigt. Det er ca 40% billigere at fyre med træpiller, i forhold til olie.
Den enkleste måde er at skifte oliebrænder ud med en pillebrænder samt en pilletank ved fyret.
Ikke for stor tank, dels af pladshensyn men også brandsikkerhedskrav. En pilletank på over 400 l
kræver branddøre ev. mur. Du kan uden videre skifte brænder og vente på skorstensfejerens næste
besøg. Han laver et brandsyn på ejendommen, ekstra udgift, og foreslår de ændringer han mener er
nødvendige. Der er forskel på privat bolig og erhvervsejendom. Til sidst, skorstensfejeren kan følge
brandteknisk vejledning men skal ikke.
Din besparelse bliver altså et sted mellem 0 og 40%. Minus investeringer, der går altså et antal år
inden din varmeregning går i den ønskede retning.
Jeg har selv et pillefyr fra denne leverandør. www.hsteknik.dk Det har fungeret upåklageligt i 1,5 år.
Det kan siges at pillefyr i den størrelse kræver piller af hp-kvalitet, det er garanteret rent træ.
Der findes meget af ringe kvalitet på markedet det ved jeg af erfaring.
Nu håber jeg du har noget du kan bruge i dine beregninger.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-11-03 19:57

Mig igen minila
Om træpiller i hp-kvalitet kan du læse her.
www.econordic.dk

Godkendelse af svar
Fra : minila

Dato : 13-01-04 15:26

Tak for svaret Teil.