/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Dekanterings- prop (ja/nei?)
Fra : mariusn
Vist : 1075 gange
200 point
Dato : 27-11-03 12:35

Er en Dekanterings- prop en god investering?
Hvis ja er det noen spessiele som annbefales? (gerne en link hvis det haves).

Marius

Kommentar
Fra : sambo

Dato : 27-11-03 12:48
Kommentar
Fra : sambo

Dato : 27-11-03 12:50

Et opslag på ordet siger følgende:

Dekantering, forsigtig omhældning af vinen i en karaffel, så bundfaldet bliver i flasken, og i visse tilfælde så vinen får lidt luft.

Så må man jo også udelukke at proppen gør det helt rigtigt, hvis man har en flaske med bundfald er det vel kun den gamle metode der kan brugea

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 27-11-03 12:50

Hej.

Den bedste form for iltning af en rødvin er at langsomt hælde den over i en karaffel. Så set ud fra det synspunkt er svaret nej.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-11-03 12:53

Som sambo skriver er det smag og behag det kommer an på. En billig løsning er at dekantere vinen gennem et ubleget kaffefilter.
Dekanteringsproppen står der noget om på denne side
http://www.livingfunction.com/Files/Filer/PDF/Efterår%202001/PR-Dekantering-DK.pdf

mvh ans

Kommentar
Fra : mariusn

Dato : 27-11-03 13:07

Takker for alle svar.

Den jeg har kikket på intill videre er denne http://www.bahne.dk/varemaerker/prodpopup.asp?id=88

men ut i fra de svar som er kommet intill nu, så er jeg ikke så sikker på om det er en så god idee..

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 210 point
Dato : 27-11-03 13:16

Alt afhængig af hvilken vin du vil drikke. Nogle vine skal dekanteres i karaffel. Måske stå der et par timer før servering. Hvis du med proppen kun ønsker at undgå bundfald så kan det jo se smart ud at du skænker direkte fra flasken. Hvis du vil servere vinen i en karaffel er den billigste løsning ubleget kaffefilter til dekanteringen.

mvh ans

Godkendelse af svar
Fra : mariusn

Dato : 01-12-03 11:47

Tak for svaret ans.