/ Forside/ Teknologi / Udvikling / PHP / Spørgsmål
10  Interkril.. 1146
Forspørgelse i MYSQL spørgsmål..!
Fra : Sind_Syggo
Vist : 360 gange
120 point
Dato : 27-11-03 02:36

Jeg har siddet og rodet lidt med MYSQL, og har lavet en tabel med noget data. Jeg henter data fra databasen ved hjælp af mysql_fetch_array i et php script.

Mit spørgsmål lyder: kan jeg på en måde vælge at vise en data kun en gang.? Sagt på en smartere måde, hvis jeg har en adresse bog med en masse adresser og laver en side hvor man kan klikke på f.eks. postnr. også viser den alle adresser indenfor det postnr. Siden henter selvfølgelig postnumrene fra databasen. Hvis man så har 5 adresser indenfor et postnr. viser den postnumret 5 gange. Hvordan får jeg siden til at vise postnumret. 1. gang. men stadigvæk alle de andre postnumre..!

Undskyld den dårlige formulering, men jeg er lidt træt. Håber i kan hjælpe..!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-11-03 05:53

Du holder selvfølgeligt adresser og postnumre adskilt, de lænkes sammen når du søger.
Under postnr. står hvert nr. kun én gang.

Kommentar
Fra : Interkriller

Dato : 27-11-03 08:35

Når du klikker på postnummeret vil jeg gå ud fra du opretter en variabel ($post)

Den kan du starte med at ECHO'e

Derefter vælge alle adresser hvor postnr er lig $post og ECHO'e dem.

Måske er der en smartere måde, men umiddelbart vil denne fungere fint.

Kristian

Kommentar
Fra : Interkriller

Dato : 27-11-03 08:38

Hvis jeg forstår rigtigt vil du have, at du får en liste som ser sådan ud: 2200 Møllegade
Nr Brogade
Bragesgade
Baldersgade

Altså at post nr kun bliver vist én gang, men alle tilsvarende adresser bliver listet?????

Kommentar
Fra : Sind_Syggo

Dato : 27-11-03 13:44

Tak for de hurtige svar..

Jeg kan tilføje adresser via html forms (Navn, adresse, postnr, by, osv.) som bliver lagt ind i tabellen og på siden hvor jeg viser postnumrene laver jeg en SELECT * FROM adresser og lister postr. og laver dem samtidigt til links som laver en SELECT * FROM adresser WHERE postnr = ????, postnumret man har trykket på..!

Håber det var en bedre forklaring, en søgning i databasen virker uden problemmer.!

Kommentar
Fra : Interkriller

Dato : 28-11-03 08:31

kan du ikke smide et link ind til din side....jeg er måske lidt tungnem, men har endnu ikke helt fanget det præcise spørgsmål.

Kommentar
Fra : Nillleper

Dato : 23-12-03 23:31

Hej

Jeg skal lige høre, om jeg er helt med. Du har i din mySQL database lavet en tabel a la "kontakter" hvor du har følgende felter: postnummer, by, adresse, navn osv ? Men du har kun een tabel. Du har ikke lave en tabel, der hedder "postnumre" og en der hedder "kontakter" - og så forbundet de to ved postnummeret? Hvis du vælger at skrive by samt postnummer i samme tabel, som du skriver resten af "kontaktens" informationer, så har du jo redundens data så det batter?

Umidbart vil jeg sige, at du skal have to tabeller.. Een med navn, adresser samt postnummer - og så skal du have een tabel med postnumre og tilsvarende bynavne. (Se evt. under www.post.dk og søg under postnumre - her kan du finde en excelfil med samtlige postnumre i Danmark)

Herefter har du en tabel hvor du har eet postnummer for et bynavn (lad os kalde den "postnummer")- og en anden tabel (lad os kalde den "kontakt"). Herefter knytter du de to sammen i din søgning. Først finder du postnummeret frem fra postnummertabellen:

$postnummerforespoergelse=mysql_query("SELECT * from postnummer order by postnummer");

Herefter henter du eet postnummer af gangen:
while($postnummeret_jeg_skal_liste=mysql_fetch_array($postnummerforespoergelse)){
print $postnummeret_jeg_skal_liste[0];
print $postnummeret_jeg_skal_liste[1];
$postnummer=$postnummeret_jeg_skal_liste[0];
echo "<br>"
//Herefter søges efter de adresser, der findes under det postnummer:

$hent_mine_adresser=mysql_query("SELECT * from kontakt where kontakt.postnummer=$postnummer")
while($adressen_paa_det_postnummer=mysql_fetch_array($hent_mine_adresser)){
print $adressen_paa_det_postnummer[0];
echo "<br>";
}
Herefter har du en liste, der først viser aktuelle postnummer og under viser de aktuelle adresser på det postnummer - og du gentager ikke dig selv.

Hvis du har postnummer og bynavnet i samme tabel som adressen kan mysql jo ikke skelne på andet end at data er ens. Det kan ikke give noget af data prioritet til at blive vist og næste gang det dukker op - bliver det ikke vist.

Mange hilsner
Pernille

Kommentar
Fra : Sind_Syggo

Dato : 24-12-03 01:07

Du har fuldstændig ret, jeg har rodet med det, lidt mere siden jeg lagde spørgsmålet ind her, du får point´ne..!