/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Et godt råd ønskes
Fra : ela
Vist : 3631 gange
100 point
Dato : 26-11-03 11:02

Jeg har en hund de er begyndt at slikke sig meget
på den ene trædepude jeg har set efter om der er nogle revner
eller fremmedlegemer men det er ikke tilfældet
er der nogle der har en løsning på det, kan man smører noget på
så den ikke kan lide at slikke sig på poten?
hilsen ela.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 26-11-03 11:08

søg dyrlæge!

Kommentar
Fra : itgrafen

Dato : 26-11-03 11:09

Hej ela

hvis hunden slikker sig af kedsomhed, så kunne du måske prøve at lave nogle aktiviteter med den når den begynder at slikke sig. Jeg leget en lille gemme ting leg med min hvalp for tiden. Klikkertræning, eks. samle op og aflevere øvelse kan måske også bruges. Hvis du vælger at smørre noget på hundens pote, så kan det evt. være "go' negl".
Først skal du dog være helt sikker på at der ikke er noget galt med hundes pote.
Har den mange hår på/under poten, kan det måske være svamp der får poten til at klø.
Hvis det er det, kan det hjælpe at bade hundens pote i en atamon opløsning.

vh
dorthe

Kommentar
Fra : ulrika

Dato : 26-11-03 11:21

det er sikkert stress - kedsomhed

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 26-11-03 12:23

enig med modersvilje - søg dyrlæge

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 26-11-03 12:55

Hvis poteslikningen skyldes, at hunden har "problemer", er det ingen løsning
at smøre noget på poten, for det vil måske nok få den til at holde
op med at slikke, men de problemer, der ligger til grund, vil jo stadig være der.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 26-11-03 13:20

Det kan være alt fra "mus" til stafylokokker... dyrlæge!!!!

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 26-11-03 16:10

Hej ela !

Den kan have en lille rift i poten, eller fået noget skidt (tyggegumme ses ofte) som sidder mellem trædepoterne. Bad hundens pote i varmt sæbevand (sæbespåner) et par gange om dagen. Prøv 2-3 dage, men hvis problemet fortsætter, så gå til dyrlæge med hunden.

Karin

Kommentar
Fra : ulrika

Dato : 26-11-03 16:49

hvad for en hund er det og hvor gammel er den

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-11-03 17:55

Nåja, jeg synes også, at det er lidt hidsigt at gå til dyrlæge bare fordi hunden slikker sin ene trædepude. Har den trådt i noget? -spildt sodavand, rævelort eller lign.? Hvis der ikke er noget at se på poten, så ville jeg skylle alle poterne med lunkent vand og tørre dem grundigt, -evt med hårtørrer inde mellem tæerne, -både på oversiden og på undersiden. Imens får du lidt fornemmelse for, om der er noget, der gør ondt på en af poterne. Hvis hunden er rød og måske hudløs og måske med misfarvning af hårene mellem tæerne på en eller flere af poterne, så kan det være potesvamp, som er meget almindeligt, og som let kan kureres ved at dyppe poten i en lille skål med lunkent vand med atamon i. Hvis det ikke hjælper, eller hvis hunden har ondt i en af poterne når du føler på den, så er det en sag for dyrlægen... -Vi andre går jo heller ikke til læge bare fordi det f.eks. klør på næsen.

Men det ville hjælpe lidt at vide lidt mere om hunden...

Kommentar
Fra : ulrika

Dato : 26-11-03 19:15

helt enig med Birgitta

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 26-11-03 22:59

Potesvamp kan sagtens skyldes allergi. Vores Golden er allergiker. Og hun ligger næsten altid og slikker sine poter, når hun tror, vi ikke ser det. Og hun har altid mere eller mindre svamp i sine poter. Ind imellem æder hun et stykke af sine trædepuder, selv om de bliver smurt ind og vasket i en speciel shampoo, bliver smurt skiftevis med kløestillende salve og kopattesalve. Hvis det bliver ved, og du aktiverer hende nok - og ikke har fundet fremmedlegemer i poterne, ville jeg få taget en blodprøve på den.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : ulrika

Dato : 26-11-03 23:04

Du bør ikke acceptere din hund har allergi, men gøre noget ved - svampen kommer af at hun slikker sig - det er en dum ond cirkel - hvis du med sikkerhed ved hun har allergi - så giv hende noget Hokamix

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 26-11-03 23:12

Hej ulrika.
Vi har har prøvet med Hokamix - og jeg ved ikke hvor meget andet. Intet af det virker mere end minimalt eller også har det slet ingen virkning. Nu prøver vi med Dr. Wolles produkter, og hvis det heller ikke virker, er det ikke andet at gøre end at aflive hende.
Derfor kan jeg kun fraråde alle der gerne vil købe en Golden Retriever at købe den på kennel "Gold of Pleasure". Da vi købte vores for 3 år siden, lå den i Allerød.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 26-11-03 23:37

Hej Jette

Man bliver ked af det når man hører om din Golden med allergien. Det er et forfærdentligt problem. Og du har vel prøvet alt ? Bare et råd herfra, som jeg ved har hjulpet nogen. Penicillin i en mild dosis - altid.

Hilsen Karin

Accepteret svar
Fra : Jernladyen

Modtaget 100 point
Dato : 27-11-03 13:32

Hej Karin.
Det vil jeg da se om jeg kan få dyrlægen til. Det er simpelthen en grufuld tanke at skulle aflive hende. Jeg tror ærlig talt ikke, der findes en hund med et bedre sind end vores. Hun er simpelthen enestående. Hun elsker alt og alle. Hun er klog og utrolig nem at have med at gøre. Vi er mildt sagt ikke de bedste hundeopdragere, da vi er alt for vattede, men hun er faktisk ret lydig alligevel. Eneste undtagelse er, når der er noget hun er optaget af, og vi kalder på hende. Men det er jo så også galt nok.
Hilsen Jette

Godkendelse af svar
Fra : ela

Dato : 27-11-03 13:47

Tak for svaret Jernladyen.
Tak for jeres svar. ela

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-11-03 14:00

Hejsan Jette, jeg har haft en hund med allergi.
Hvis man kan finde ud af, hvad hunden er allergisk overfor, så kan man få fremstillet en vaccine specielt til hunden, som den skal have som indsprøjtninger igennem længere tid. -Ligesom man gør med mennesker. En ret stor del af hundene bliver raske, hvis de kun er allergiske overfor under 5 forskellige ting. Og næsten alle hundene får det bedre. -Årsagen til allergien kan man finde ud af ved en priktest, -ligesom man også gør med mennesker. - Men man skal finde en dyrlæge med hudsygdomme som speciale, for det er ikke alle, der er i stand til at prikteste og administrere vaccinationen ordentligt. Det er vistnok dyrt, men vi havde en forsikring, der dækkede. Min hund blev kureret for allergien, men døde af senskader fra den behandling, han fik mod allergien, -inden jeg blev klar over, at han kunne vaccineres.
Nå, men det er jo ikke sikkert, at elas problem har noget at gøre med allergi... Men ela brillierer vist ved sit fravær, så han/hun kan umuligt have noget imod, at vi bruger tråden til andre ting...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-11-03 14:02

Ups, nå, der var ela jo...

Kommentar
Fra : ela

Dato : 27-11-03 15:09

Til birgitta.

Ups,Ups .Jeg har jo svaret med et tak for jeres svar.

så fortæl mig hvad jeg har gjort galt, i stedet for at
være småfornærmet!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-11-03 15:18

Norh, ela... Jeg er da ikk´småfornærmet... Men dit svar røg ind, imens jeg sad og skrev mit næstsidste svar... Og inden da havde du jo faktisk ikke ladet høre fra dig trods 15 indlæg. Og ikke om du gider at svare på ét eneste af de indlæg, som folk har suiddet og gjort sig ulejlighed med at skrive. Det kan jeg da godt blive lidt storsur over.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-11-03 15:18

Norh, ela... Jeg er da ikk´småfornærmet... Men dit svar røg ind, imens jeg sad og skrev mit næstsidste svar... Og inden da havde du jo faktisk ikke ladet høre fra dig trods 15 indlæg. Og ikke om du gider at svare på ét eneste af de indlæg, som folk har suiddet og gjort sig ulejlighed med at skrive. Det kan jeg da godt blive lidt storsur over.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 29-11-03 12:07

Hej Birgitta.
Vi har fået foretaget sensiliberingskuren, som du beskrev for flere år siden. Den hjalp desværre ikke. Det eneste der skete var, at hun blev dødsyg af de høje doser. Vi måtte dele dem over to gange på en uge, da hun næsten blev bevidstløs af den næsthøjeste sprøjte.
Men tak alligevel. Vi har godt nok brug for alle de gode råd vi kan støve op. Men jeg er bange for, vi efterhånden har været hele vejen rundt. Vi er gået i gang med Dr. Wolle, og på mandag har vi en aftale med dyrlægen, så må vi se hvad han siger til Karin's forslag. Han lød ikke helt afvisende.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-11-03 13:29

Åhnej, hvor er det synd for jer. Hvad er det, hun er allergisk overfor, Jette? Hvis det blandt andet er støvmider, så husk, at der er støvmider i alt tørfoder og i alle gryn- korn- og melprodukter. -Eller rettere: lagermider. -Som er i så nær familie med støvmiderne, så de krydsreagerer. Før min hund blev vaccineret, levede han af kylling og ris tilsat kogte, blendede grøntsager. Og risene blev skyllet 3 gange, inden de blev kogt. (han spiste 2 hele kyllinger om ugen!).

Har binyrebarkhormon (prednisolon, medrol el. lign.) heller ingen virkning på hendes problemer?