/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Predator+metrakit potte
Fra : cesar
Vist : 469 gange
200 point
Dato : 26-11-03 10:13

Jeg har købt og monteret en Metrakit potte til min Derbi Predator, men motoren er blevet sløv uvillig til at tage omdregninger og den kører ca. 5 km. langsommere end med org. potten der var ca. 80 kmt. Knallerten var kun afdroslet i org. potten og da jeg ikke har kundet finde nogle begransninger på Metra potten vil jeg høre i har nogle råd, der skulle være en begransning i indsugningen på motoren, er der nogle der ved præsis hvor den sidder, om det er før eller efter karburatoren og om det vil hjælpe på motorens omdregningsvillighed at fjerne den. Tændrørets farve ser normal ud, så jeg går ud fra den får bensin nok.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-11-03 16:47

Prøv at skrive Derbi i google, og find selv en del om begrænsninger.
Det er ikke unormalt at en racerudstødning giver for lidt modstand til en "lovlig motor", men du skal helt sikkert have større dyse (strålespids) i, når den kan komme lettere af med udstødningen. Når du har fået det, kan du prøve at fjerne gummibælgen fra karburator og luftfilter, så den får fri indsugning. Det fortæller dig så om du fremover skal købe et powerluftfilter med mindre modstand.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : cesar

Dato : 26-11-03 19:33

Hej Palle
Jeg har ledt efter begransninger på nettet uden held, Jeg har en gang fundet en tysk side hvor det var omtalt men da jeg ikke er god til tysk var det ikke meget jeg forstod, bordtset fra at der skulle være 3 begransninger, potte, variator og indsugning, variatoren er der kun en skive på 0,5 mm den har jeg haft fjernet uden at kunne mærke nogen forskæl, og nu kan jeg ikke finde siden igen. Jeg har ikke haft brug for at rense kaburatoren så derfor kender jeg ikke størelsen på den originale strålespids så jeg ved ikke hvor jeg skal starte, nogle forslag ??. Jeg vil prøve det med luftfiltret.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-11-03 20:50

Jeg har ikke tid lige nu til at lede efter begrænsningerne, du skal be google om kun at vise danske sider, men selvfølgelig er der ikke begrænsninger på en Metaracer udstødning, selvom de enkelte racerpotter yder forskellig modstand.
Det er da højst sandsynlig heller ikke mere end de 3 begrænsninger du nævner. Jeg kan nævne at skiverne (jeg vil hellere kalde dem ringene) på en Gilera Stalker er der 2 stk, som hver er dobbelt så tykke som en krone. Jeg har nemlig lige "pillet" dem, og forøvrig er foreskellen mellem 30 og 45 modellen, kun den ene skive.SÅÅ den du har taget er måske en spændeskive?. Skiverne skal hindre at remmen kan køre helt op i toppen af remskiven, og dermed geare højere.
"Den med luftfilteret duer kun med større strålespids", fordi blandingen bliver for tynd (motoren kan brænde sammen), godt nok kan du få fart på ned ad bakke men der mangler trækkraft, hvis du ikke køber større dyse.
Har du ikke en inst. bog der fortæller om dysestørrelsen? Men jeg vil tro du skal gange dysenummeret med 1.2 måske 1,3, altså hvis din dysestørrelse er 100, så skal du have en 120 måske 130, men ingen kan sige det uden at have prøvet forskellige.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : cesar

Dato : 27-11-03 16:24

Nu er der ikke solgt rat mange af Derbi Predator herhjemme så derfor er der ikke nogle Danske hjemmesider jeg kan bruge, dem der har været brugbare har enten været Tyske eller Hollanske sider. Den inst. bog der fulgte med fortæller kun at det er en 14mm Weber karburator og ikke andet. Ifølge importøren skal der været lavet et rep. hæfte over motoren men om karburatoren er på der ved jeg ikke. Og nej det er ikke en spændeskive jeg har haft fat i, der kun en 0.5mm ring mellem variatorskålene, så det gav mere hastighed da jeg udskiftede remmen med en ny. Jeg må nok hellere skille kaburatoren af for at se hvad den indeholder så jeg kan prøve med et par større dysser.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 200 point
Dato : 27-11-03 17:13

Ja det er sjovt nok umulig at finde dyse størrelsen, kun at der sidder en WEBER 14mm OM på.
http://saltspring.gulfislands.com/pretzelscooters/sales.html
http://www.planetmoped.com/Predator/v1.html
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : cesar

Dato : 28-11-03 09:59

Hej Palle
Jeg prøver at finde nogle større dysser, der må være en eller anden forhandler af Derbi der har dem.
Tak for hjælpen

Godkendelse af svar
Fra : cesar

Dato : 28-11-03 10:00

Tak for svaret pallebhansen.