/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Næsten DØD PGO hot 50
Fra : ruffi
Vist : 5323 gange
150 point
Dato : 26-11-03 00:41

Forhistorie: Skulle skifte udstødning (hul i) Knækkede boltene, ødelage cyl. sendte den herefter til rep.
Fik ny cylinder på, og ville selv montere den indkøbte udstødning (Tecnigas Next ).
Nu kører den knap 40 og med meget dårligt træk, før løb den nemt 70, (der er fjernet nogle skiver)
Fjernede det lille rør inde i den lille del af udstødningen, det hjalp lidt på trækket, fjernede herefter også det buede rør i udstødningen (ved cyl) nu kan den næsten ikke kører.
HVAD ER GALT????
Har læst noget om at save rørret af?, lukke det til og svejse det på igen, vil nogen uddybe dette for mig?

Ruffi

Kommentar
Fra : ruffi

Dato : 26-11-03 01:06

Ps. Alle skriver om blændrør, hvor sidder det?
ruffi

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-11-03 01:11

Jeg tror du måske har vendt dit stempel en halv omgang, på toppen er der ridset en svag pil der skal vende mod udstødningssiden.
Der kan nemlig være udskæringer i stempelets skørt der skal åbne for indsugningen.
Du har vel krydsspændt cylinderen med nye pakninger, og olie på gevindstængerne til de 4 møtrikker. Og passet på at den nye udstødningspakning ikke dækker for cyl. udstødningskanal.
Der er et blindrør, på forrøret af udst. det er med til at forvirre røggasserne, så der dannes vivler, så det skal væk, så det igen er som et alm. forrør. Derfor saver man det væk tæt til forrøret, svejser hullet til i forrøret(uden at formindske røgens passage indvendig i forrøret.
Så kan man svejse det blindrør på igen, der vor det sad. Det gør man kun for at 1. man kan ikke se hvor der er svejst. 2. fordi politiet ikke kan se der er nogen ændringer.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ruffi

Dato : 26-11-03 11:50

pallebhansen eller andre
Kunne du ikke uddybe begreberne omkring forrør og blindrør?
Jeg går ud fra at disse rør sidder på udstødningen, på min udstødning sad der et rør inde i det rør der går fra cyl. til den store del af potten, altså lige efter manifolden og er ca. 7 cm. langt og meget buet, dette inderrør var kun sat fast med en enkelt svejsning og gjorde blot at dimmentionen blev lidt mindre, der var ikke nogen forsnævringer eller prop i.
Det andet rør sad i ingangen af den lille potte, dette rør var også kun sat fast med et par små svejsninger, dette rør er der bund i og så et par huller ud af siden af rørret.
Disse små rør sidder begge indvendig og kan altså ikke ses udefra.
Potten er fra T.Hansen en Tecnigas Next
ruffi

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 150 point
Dato : 26-11-03 16:24

http://www.moped.dk/ Her trykker du på begrænsninger

http://pgo.dondata.dk Er også en god side

Uddrag fra http://www.scooter-racing.dk/
Kilde: Thomas Buus Andersen
Tegning leveret af Emil Gundersen
Begrænsninger:

PGO Hot 50 er begrænset 4 steder. Gliderøret ved variomatic'en, røret ved trykfjederen (koblingen), topstykket, og endelig et blindrør på udstødningen. (gælder også PGO Dr Big og PMX)

Gliderøret ved variomatic'en :

For at fjerne denne begrænsning skal du fjerne kickstarterskjoldet. Bag skjoldet sidder der et blæserhjul.
Du er nødt til at afmontere dette for at komme ind og fjerne begrænsningen. Find en skruetrækker som passer i tænderne det tandhjul du kan se ved at kigge ind under blæserhjulet og variomatic'en. Find et godt sted så skruetrækkeren kan holde igen når du løsner møtrikken til blæserhjulet. Drej møtrikken mod uret når du skal afmontere.
Blæserhjulet tages ud og kileremmen skubbes væk. Du ser nu variomatic'en foran dig. I midten af den er der et hul, krumtappen og gliderøret går igennem. Tag variomatic'en og gliderøret ud. På nyere modeller vil begrænsningen sidde som en lille ring i enden af gliderøret. Fjern denne og sæt det hele på igen.
Hvis begrænsningen derimod er entegreret i gliderøret skal du have fat i et nyt hos en forhandler. Bed om gliderør til en PGO Big Max, så ved de hvad det er. Når du har skiftet den, montere du det hele i modsat rækkefølge. HUSK at sætte slangen til køling på igen !

Koblingen :
For at remskiverne ikke skal kører fra hinanden og derved opnå en anden gearing har PGO udstyret Hot 50 med en begrænsning der sidder imellem kobling og yderste remskive. Du løsner møtrikken ved koblingen (luftnøgle er tit nødvendigt). Derefter tager du kobling og remskive ud (sidder sammen). Du er nødt til at skille remskiven fra koblingen da begrænsningen du skal skifte sidder inde ved den store fjeder du kan se. Ved koblingen er der en stor flad møtrik som du skal løsne. Vær forsigtig. Det hele kan springe op i luften hvis du ikke får en til at holde det imens du løsner da der er et stort tryk på fjederen. Når du har skildt det ad, finder du et fjederstyr i enden af fjederen. Dette skal skiftes med et fra PGO Big Max (det er kortere og sørger for at remskiven kan nå sit yderpunkt). Montere det nye rør som det gamle sad. Læg remskiven på bordet, sæt fjederen ned over, sæt koblingen ovenover, pres det sammen og sæt møtrikken på igen. Det er en meget god ide at have en til at hjælpe med dette. Derefter monteres remskive og koblingen i motoren igen og samles.

Blindrøret :

Blindrøret er sat på for at skabe turbulens omkring udstødningsporten og forrøret på udstødningen. Dette sætter effekten væsentligt ned. Enten skifter man udstødningen med en tunudstødning, eller også fjerner man blindrøret. Det er en god ide at kende en god svejser. Start med at save blindrøret af så langt inde som muligt. Svejs derefter et lille stykke plade for hullet. Hvis det stadig skal se lovligt ud, er det en god ide at svejse blindrøret på igen til sidst.

Topstykke :

Topstykket er konstrueret på en sådan måde at kompressionen er forringet, for at opnå en begrænsende effekt. Derfor bør dette udskiftes, og Big Max topstykke anvendes normalt, da det er ubegrænset og konstrueret til den samme PGO motor.

Cylinderskift :

PGO Hot 50 er udstyret med tre 6mm pindbolte og en 8mm pindbolt. Men da hverken Polini, Malossi eller de fleste andre laver cylinderen så der er plads til en 8mm pindbolt må man bore hullerne op i både topstykke og cylinder. Dette er ikke nogen større opgave. Find dig et godt bor der passer i størrelsen. Det bedste vil være en søjleboremaskine. Sørg for at bor LIGE ned. Det er en god ide at starte med et lille bor og så skifte til et større. Men husk at holde godt fast i sagerne, ellers går det galt !

Du kunne også overveje at købe en udst. fra THansen til 700kr den er orginal, men til en 45, eller en rigtig tunudstødning.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : ruffi

Dato : 26-11-03 23:25

Tak for svaret pallebhansen.
Dine anvisninger var ikke helt korrekte, men forudsætningerne for at svare var heller ikke for gode.
Min PGO er en Big max 45Km. Den har tideligere fået skiftet udstødning på værksted, derfor forstod jeg ikke det med blændrørret, skiver i vario og kobling var også fjernet (derfor de tideligere 70-80km/t) og den nye potte var heller ikke med blændrør, men med reduktioner to steder inde i, som jeg dog fjernede,
Dine forklaringer og henvisninger hjalp dog noget på forståelsen.
Hjælpen var dog meget tættere på end jeg troede, min datters fyr hjalp med alle svarrene, det der skulle til var bare nogle nye og lettere ruller (6 gram), det var noget med ny udstødning, modtryk og omdrejninger der ikke passede sammen, nu kører den bare helt fedt igen, og skal bare køres forsigtigt til.

Tak for hjælpen
ruffi

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-11-03 23:33

Det var godt. Det med rullerne har altså kun med accelerationen at gøre?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : ruffi

Dato : 26-11-03 23:36

Lige en slutbemærkning, i stedet for en skruetrækker anvendte jeg en stempelstopper, skrues i i stedet for tændrørret, så knækker der ikke nogle vinger, og den koste kun 50.- ( Thansen )

ruffi