/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Ny harddisk til bærebar??
Fra : simon_klunker
Vist : 281 gange
30 point
Dato : 25-11-03 22:04

Jeg har "arvet" et et oldtidslevn af en bærebar med 100 mhz og 500 mb harddisk. Hvis jeg nu vil købe en større harddisk, hvordan ved jeg så om computeren overhovedet kan understøtte den??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-11-03 22:14

Ja det kan man se på producentens hjemmeside, men alle kan vel understøtte op til ca 3.2GB, og øjensynlig meget mere, nu er der tusinder af bærbare der er døde på grund af skærme mm. så må der da være til at få fat i en brugt, 10MB feks.?
Nu var det jo godt hvis du skrev hvad det var for en model, bundkort mm. Jeg har feks. en der er 3 år gl. og nærmest ikke er brugt, men skærmen er død.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 26-11-03 00:23

Så vidt jeg husker kan de første bios til pentium understøtte op til 8 Gb! Du kan godt sætte en større harddisk i fordi IDE harddiske er bagud kompartible, men du vil nok kun kunne udnytte 8 gb af den med mindre den kommer med et "overlay" program, der indlæses efter bios, og før OS!

Kommentar
Fra : simon_klunker

Dato : 29-11-03 19:13

Hvilken type harddisk skal jeg så vælge? Er det hvor stor den er, det kommer an på (3,5" , 2,5" ??), eller om det er om det er PCMCIA??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-11-03 22:35

Nej det er ikke en PCMCIA, men du skal tage den hen til en comp. forhandler, og lade ham tage den ud, hvis du ikke kan lukke den ud af siden, ved at vippe en klap ned.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : simon_klunker

Dato : 29-11-03 22:38

Jeg kan sagtens selv tage den ud af siden, men hvilken dimension skal den have (3,5" , 2,5")??

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 30 point
Dato : 29-11-03 23:03

Det plejer at være HDD (Udskiftlig), 2.5", højde 9.5mm. 1"=25,5mm. DE 2.5" det er så vidt jeg ved bredden på HD dvs 6,4 cm bred
Du må da også have noget papirer på den, ellers hent det på nettet.
Du kan evnt. skrive hvad den hedder, så kan "vi" finde noget på nettet?
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : simon_klunker

Dato : 02-12-03 16:19

Tak for svaret pallebhansen.