/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
HD hos små selskabshunde
Fra : k.j.k
Vist : 2316 gange
100 point
Dato : 25-11-03 18:08

Kender nogen af jer herinde eksempler med HD hos de små selskabshunde ??

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-11-03 18:26

Hej, k.j.k. Små selskabshunde kan -ifølge min hundebog- få noget, der minder om HD. Sygdommen hedder Calve-Legg-Perthes sygdom. På grund af svind af knoglevævet i lårbenshovedet, så kommer det til at passe dårligt ind i hofteskålen.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-11-03 18:31
Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-11-03 18:51

Store hunde er oftest ramt af HD på grund af deres vægt. Det kan være arveligt. Mindre hunde får det sjældent. http://www.pedigree.dk/Pedigree/DK/0.3/0.3.2/0.3.2.6.htm#slidgigt

mvh ans

Kommentar
Fra : 25

Dato : 25-11-03 20:51

Ja, jeg ved at det kun er store hunde der får det, men det kan bla. skyldes at moderen til hvalpene ikke får det rigtige foder når hun venter hvalpe, og det kan også skyldtes store kuld hurtigt efter hinanden uden pause, så moderen ikke når at blive "normal" igen. Man skal helst lave kuld med det bedste HD tal, d.v.s. hvis jeg en anden gang skal have hvalp, vil jeg lige se stamtavlerne på hvalpens forældre. Hvis der står en stjerne, så er det det bedste.

Kommentar
Fra : ulrika

Dato : 25-11-03 21:08

Hd kan fremkommer såvel hos små som store hunde - det har bl.a noget med genner og fodring af gør - når du skriver seskababshunde - hvad mener du så - Hd er meget ofte relateret til bestemte racer

Kommentar
Fra : ulrika

Dato : 25-11-03 21:09

Der skulle have stået Selskabshunde - hvad er det for en racer du her tænker på

Kommentar
Fra : 25

Dato : 25-11-03 21:20

For det meste store racer! F.eks. Golden retriever, rottweiler o.s.v. Det er yderst sjældent små hunde har det.

Kommentar
Fra : ulrika

Dato : 25-11-03 21:27

ja, men selskabshunde er ikke nødvendigvis små hunde

Kommentar
Fra : 25

Dato : 25-11-03 21:38

ok. så er jeg med!

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 26-11-03 00:04

Jeg hørte om en shih-tzu der var blevet aflivet 10 mdr, gammel p.g.a. HD. Kort efter fik jeg kendskab til 2 andre shih-tzu der havde HD status D og E. De blev opereret. Da min egen shih-tzu på det tidspunkt var 18 måneder gammel, og jeg havde påtænkt opdræt af racen, fik jeg den testet. Meget nedslående resultat E på begge hofter (værste status).

Og min hund har aldrig gået på trapper, eller er blevet belastet på nogen måde.

Jeg har købt en shih-tzu mere i Sverige efter HD frie forældre, den er nu 14 mdr. gammel og har ikke HD.

Jeg ved at mange andre af de små racer har HD, men at der her i Danmark kun er meget få der får undersøgt deres hunde.

Jeg spurgte her, for at høre om I kendte til andre eksempler.

Karin

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-11-03 18:35

Er du sikker på, at det er HD de har haft og ikke Calvé - Legg - Perthes sygdom, som minder meget om HD? -Hvis man da ikke kan kalde det for en form for hoftedysplasi. Der er jo -ligesom ved HD- tale om, at lårbenshalsens runde kugle og hofteskålens runding ikke mere passer sammen (dysplasi=fejlstilling af hoften...). Ved "traditionel HD" skyldes det en fejludvikling af knoglen -forstærket af slidgigt- mens det ved CLP skyldes henfald af lårbenshalsens kugle på grund af en manglende blodforsyning. Ved sidstnævnte er der IKKE tale om slidgigt eller forkert fodring, men der sandsynligvis et arveligt moment.. Og CLP er noget udbredt hos flere af de små racer.

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 26-11-03 18:55

Ja, det er HD

Karin

Kommentar
Fra : 25

Dato : 26-11-03 19:13

Det undrer mig at man afliver hunde p.g.a. HD, de kan sagtens få et normalt liv, men må bare ikke belastes, jeg skal snart have min Golden Retriever røntgen undersøgt, hun havde HD i stadie D, jeg har givet hende Wolles naturmedicin, så jeg er meget spændt på hvad det er nu. Jeg vilikke drømme om at få hende aflivet, deter en rigtig klappe kage hund. Alle kan lide hende også børn.

Kommentar
Fra : ulrika

Dato : 26-11-03 19:21

Man afliver en hund med Hd så fremt den har mange smerter og/eller ikke kan gå - der er stor forskel på hvordan de forskellige status påvirker hunden

Jeg har hørt om fleste gode resultater hos hunde der har fået HokamixGelenk+

Kommentar
Fra : 25

Dato : 26-11-03 19:26

Ja, jeg tror da også at man lige skal se tiden an, men sker der ikke noget posetivt, og har hunden smerter, så kan jeg godt forstå de bliver aflivet.

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 26-11-03 20:11

Det var jo ikke min hund, men den var så plget af det, at den ikke kunne gå og havde mange mange smerter.

Karin

Kommentar
Fra : 25

Dato : 26-11-03 20:42

Jeg håber du har fået svar nu!

Accepteret svar
Fra : ulrika

Modtaget 100 point
Dato : 26-11-03 20:49

jeg har ikke kendskab til nogle racer der ikke har haft tilfælde af HD

Kommentar
Fra : 25

Dato : 26-11-03 20:57

Jeg har aldrig hørt eller set en chihuahua have HD

Kommentar
Fra : 25

Dato : 26-11-03 20:59

Jeg kan evt. spørge i Dansk Chihuahua Klubben, jeg har i øvrigt bestilt en bog om Chihuahua

Kommentar
Fra : ulrika

Dato : 26-11-03 20:59

det er fordi det er svært at se med det blotte øje

Godkendelse af svar
Fra : k.j.k

Dato : 27-11-03 15:51

Tak for svaret ulrika.