/ Forside/ Teknologi / Udvikling / HTML / Spørgsmål
10  miritdk 1110
Scroll virker ikke
Fra : Mazey
Vist : 467 gange
50 point
Dato : 24-11-03 23:25

Hejsa... jeg er igang med at lave et website. Til det bruger jeg frames. Det billede som jeg gerne vil have som "main" fylder 650*700 pixels... har man en opløsning som eks. er på 800*600 vil der jo mangle noget. det ligger bare sådan at lige meget hvordan jeg vender og drejer det, kan det ikke lykkes mig at få en scroll bar på sitet... koden er som følger:

<?xml version="1.0"?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C/DTD/ XHTML 1.0 frameset//EN"
"dtd/xhtml1-frameset.dtd"><html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="en" lang="en">
<title>Test Siden </title>
<frameset rows="*,650,*" frameborder="no" border="0" framespacing="0">
<frame name="top" scrolling="auto" noresize src="frames/top.html">
   <frameset cols="*,700,*" frameborder="no" border="0" framespacing="0">
   <frame name="left" scrolling="auto" noresize src="frames/left.html">
<frame name="main" scrolling="auto" noresize src="frames/main.html" >
<frame name="right" scrolling="auto" noresize src="frames/righty.html" ></frameset>
<frame name="bund" scrolling="auto" noresize src="frames/bottom.html" >
</frameset>
<noframes> Desværre understøtter din browser ikke frames, opdater din browser
og prøv igen.</noframes>
<frame src="frames/dunno.htm" scrolling="auto">
</frameset>
</html>

Jeg har yderligere forsøgt at sætte "scrolling" til "yes", men uden held... hvad kan der være i vejen?

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 25-11-03 01:20

Som forsøg kan du lige prøve at skrive: scrolling=auto istedet for scrolling="auto"
M.v.h. Kim

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-11-03 13:37

Har kørt din kode hos mig : Scrollbar's over det hele

Det må være din browser der er problemet.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Mazey

Dato : 25-11-03 13:39

Ja, jeg har også scrollbars over det hele, men de er "faded"... altså jeg kan ikke bruge dem, ligegyldigt hvor lille et vindue eller opløsning jeg har

Kommentar
Fra : Mazey

Dato : 25-11-03 13:46

har lige selv taget koden uden det billede.... og rigtigt nok molokyle... der virker det.. finder lige et websted hvor jeg kan ligge det ud.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-11-03 13:51

Din kode er noget rod, som en browser der bare nogenlunde overholder standarden vil have umanerligt svært ved at forstå.

[hør] Du laver et frameset embeddet i et frameset. Fint nok, men hvorfor i hulen kalder du første frame i 1. frameset for top, medens bund ligger i 2. frameset nederst ??? ..og iøvrigt har du en </frameset> for meget (3 stk ialt) : Tæl dem.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Mazey

Dato : 25-11-03 14:07

Nu er jeg ikke helt mester i det her... det er derfor jeg kommer her og spørger.... jeg checker lige, men er ikke super sikker på det jeg laver.

Kommentar
Fra : Mazey

Dato : 25-11-03 14:16

Hvis man må spørge, hvordan ville du så lave et site, hvor der i midten befinder sig et billede 700*650 pixels. det skal hele tiden være i midten hvilket gør at der skal være selvjusterende frames som bliver mindre eller større, afhængigt af opløsningen....

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-11-03 14:32

Orv; det var et større projekt, som jeg finder ude for dette spørgsmåls rammer. Jeg kan godt se hvor du vil hen, men hvorfor 700*650, når mindste standard opløsning, som mange svagtsynede bruger, er 640*480? Mht opløsning, vil jeg mene, uden helt at kunne gennemskue det, at du skal bruge dette istedet : http://echoecho.com/dk/toolbrowserredirect.htm

Jeg skal gerne indrømme , jeg sjældent bruger frames, men CSS. Dette giver nogle fordele når vi snakker navigation og søgemaskiner.

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 50 point
Dato : 26-11-03 11:23

Har du overvejet noget i denne stil, istedet for frame/iframe :

Kode
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
<head>
<title>Min DIV</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<style type="text/css">
<!--
.saenket {
border: thin inset;
color: #FFFFFF; }
--> </head>
<body>
<table align="center" width="50%">
<tr>
<td><div align="center" class="saenket" width="50%">
<p><font color="#FF0000">Test af div Test af div Test af div Test af div
Test af div Test af div Test af div Test af div Test af div Test af div Test af div Test af div
</font><font color="#333333"><br><strong>
Test af div Test af div Test af div Test af div Test af div Test af div Test af div Test af div
Test af div Test af div Test af div Test af div
</strong></font></p>
<p><font color="#333333" face="Georgia, Times New Roman, Times, serif">
Test af div Test af div Test af div Test af div Test af div Test af div Test af div Test af div
Test af div Test af div Test af div Test af div
</font></p>
<p><font color="#333333" face="Comic Sans MS, Verdana, Arial">
Test af div Test af div Test af div Test af div Test af div Test af div Test
af div Test af div Test af div Test af div Test af div Test af div
</font></p>
<p><font color="#FF0000" face="Courier New, Courier, mono">
Test af div Test af div Test af div Test af div
Test af div Test af div Test af div Test af div Test af div Test af div Test af div Test af div
</font></p>
</div></td>
</tr>
</table>
</body>
</html>

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Mazey

Dato : 26-11-03 23:53

Tak for svaret molokyle.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-11-03 11:53

UPS der var vist en fejl i koden Prøver igen :

Kode
!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
<head>
<title>Untitled Document</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<style type="text/css">
<!--
.saenket {
   border: thin inset;
   color: #FFFFFF;
}
-->
</style>
</head>

<body>
<table align="center" width="50%">
   <tr>
      <td>
      <div align="center" class="saenket" style="OVERFLOW: auto; WIDTH: 300; HEIGHT: 200" align="left">
<p><font color="#FF0000">Test af div Test af div Test af div Test af div
Test af div Test af div Test af div Test af div Test af div Test af
div Test af div Test af div</font><font color="#333333"> <br>
<strong>Test af div Test af div Test af div Test af div Test af div
Test af div Test af div Test af div Test af div Test af div Test af
div Test af div</strong> </font></p>
<p><font color="#333333" face="Georgia, Times New Roman, Times, serif">Test af div Test af div Test af div Test af div
Test af div Test af div Test af div Test af div Test af div Test af
div Test af div Test af div </font></p>
<p><font color="#333333" face="Comic Sans MS, Verdana, Arial">Test af
div Test af div Test af div Test af div Test af div Test af div Test
af div Test af div Test af div Test af div Test af div Test af div </font></p>
<p><font color="#FF0000" face="Courier New, Courier, mono">Test af div Test af div Test af div Test af div
Test af div Test af div Test af div Test af div Test af div Test af
div Test af div Test af div </font></p>
</div>
    </td>
   </tr>
</table>
</body>
</html>

..Sorry

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-11-03 11:55

Ps. husk lige < før : !DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

..hvis du prøver at klippe og klistre

</MOLOKYLE>