/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Muldvarper
Fra : steenolsen
Vist : 1730 gange
100 point
Dato : 24-11-03 21:28

Hej,

vil flyttede i sommers ind i hus i udkanten af Silkeborg, og har problemer med muldvarpeskud i haven. Hvordan kan man få sat en stopper for dem?

Tak.
Steen

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 24-11-03 21:42

Her er et firma, som er specialist:

http://www.muldvarp.dk/

MVH
JMS

Kommentar
Fra : micjo

Dato : 24-11-03 21:49

Hey
Den almindelige mulvarpe saks, kan købes i alle byggemarkeder. Køb 3-4 stk. Når du stiller dem skal du grave godt fri,
dog ikke så muldvarpen kan komme uden om. Dæk med en sort spand og jord. Kontoller hver 3 dag.
Et andet råd er elektrikker rør, ca. 50cm. Stik dem i jorden, flere steder i haven, så vinden kan "hyle" i dem.
Lyden skræmmer "mullerne" væk.
Hvis du kan købe karbid, kan du gasse dem, ved at blande det op i vand. Pas på gassen er brandfarlig.
God jagt

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 24-11-03 21:57

Hej SteenOlsen

På siden
http://hjem.get2net.dk/per.hansen/oos.htm
findes der nogle gode råd.
Der er udviklet en ny og meget effektiv fælde, jeg ved ikke om den er i
almindelig handel endnu. Systemet er, at klemmemekanismen spændes ud
i gangen så der er fri passage. Problemet med skase er, at muldvarpen
opdager der er lavet noget i gangen og derfor graver udenom.

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-11-03 22:16

Kontakt Statens Skadedyrlaboratorium http://www.dpil.dk/frames/spom_frm.htm

PÅ denne side kan du få telf.nr til en ekspert i dit område http://www.hvepseeksperten.dk/skadedyrsguide/seek/muldvarp.shtml

mvh ans

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 25-11-03 01:02

At fange muldvarpe er en meningsløs krig uden ende De vender altid tilbage.
Faktisk er muldvarpen slet ikke et skadedyr. De er rendyrket kødædere - som ikke kan drømme om at spise vores grøntsager. Ja og søde er de da osse...

Frida

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 100 point
Dato : 25-11-03 09:30

Frida... vel er de søde, men deres tagryg pryder jo ikke ligefrem haven
Et gammelt råd... fortæl det ENDELIG ikke til naboen, for de kære dyr skrider fra din matrikkel, og flytter til mere "velduftende" områder + den lille jordtuebryder overlever dit angreb.
Ind til materialisten eller apoteket og indkøb en lille flaske med hjortetaksolie.
Ud i haven med en spiseske.
Skrab forsigtigt taget af muldvarpeskudet, så gangen eller boet bliver fritlagt.
Hæld en spiseskefuld af olien ned i hullet, og dæk det forsigtigt til igen.
Husk plastic eller latex handsker!
Gentag processen ved alle skud.
Så flytter din lille "gæst"... og højest tænkeligt over til naboen. Derfor hold på din lille hemmelighed
NB: Pas på flasken og indholdet. Får du det på tøjet, i bilen, i huset osv. ja så slipper du ALDRIG af med lugten.
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 25-11-03 10:12

>frida.. de spiser regnorm, som er god for jorden, og god til lystfiskeri...
>Clan..Godt du ikke offentliggjorde dit gode råd, så vil holder på hemmeligheden.. *GGG*, har forøvrigt hørt samme råd, men virker det!! (har selv muldvarper i haven.. *G*)..

MVH
JMS

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 25-11-03 11:41

Hej JMS
Tjow' jow... det virker skam fint, man skal måske igennem haven med en uges mellemrum, men så "flytter" de også. Pas på ikke at ødelægge gangene, når det tildækkes. Læg evt. et stykke papir over før tildækning (det opløses jo i naturen + gør 2'den omgang lettere).
Hygge...
Søren
NB: Pas på bilen under transport. Går flasken i stykker, så får du ALDRIG bilen solgt igen

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 25-11-03 11:51

>CLAN
Ok. vil jeg prøve. Tak skal du ha`
Køber lige en armeret vandtæt boks til transport.

JMS

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 25-11-03 21:11

Skal vi så udrydde alle fugle?? De spiser da osse regnorme
Øhh CLAN. Dør de af det dersens olie, eller smutter de bare ind til naboen

Frida

Kommentar
Fra : steenolsen

Dato : 26-11-03 19:44

Tak for alle jeres indlæg!!!

-> Clan - kan fornemme at det lugter en hel del... Det er vel sådan at man selv kan holde ud af være i haven bagefter, ikke?
Steen

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 29-11-03 05:44

Jeg ønsker ikke mere at abonnere på dette spørgsmål.
Som spørger, bør du følge dialogen, eller acceptere et af svarene.
Du kan acceptere et svar, ved at klikke på accepter svar i højre side.
Med venlig hilsen
JMS

Godkendelse af svar
Fra : steenolsen

Dato : 01-12-03 11:42

Tak for svaret - har ikke haft tid til at afprøve det endnu, men mon ikke det virker

Også tak for de andre indlæg!