/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
overførelse af penge
Fra : thomat
Vist : 1099 gange
270 point
Dato : 24-11-03 21:13

Hej
Jeg arbejder med at købe en cykel i USA (det er en brugt ved en privat) hvordan sikker jeg mig at det er den cykel der kommer frem og hvordan ved jeg at han sender den. Han mailér til mig at jeg skal overføre penge via moneygram?? (ved ikke hvad det er) Er det ikke farligt at overfører penge til en i USA man ikke kender inden man har set varen?? Håber på snarlig hjælp

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 24-11-03 21:17

Ja selvfølgelig er det farlig.
Nu ved jeg ikke, hvoor mange penge det drejer sig om.
I forretningsverdenen, anvender vi noget der hedder "rembouers", som giver visse sikkerheder.
Jeg vil give dig et godt råd. Drop projektet, og find cyklen et andet sted.
NB. Hvorfor er det så vigtig med netop denne cykel? Har det været Bill Clinton`s????
MVH
JMS

Kommentar
Fra : thomat

Dato : 24-11-03 21:24

Hej JMS
Det drejer sig om ca $1500 det er fordi jeg cykler meget også fandt jeg lige "cyklen" og den er meget billig ville koste omkring 30000kr nypris herhjemme men jeg gider selvfølgelig ikke kaste $1500 ud af vinduet derfor jeg søger råd ...

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 24-11-03 21:48

Kan da godt forstå, at du er fristet.
Men hvad vil du gøre, hvis du overfører penge,(overførslen er måske sikker nok, vi overfører jævnlig til eks. Rusland) og modtager en gammel brugt damecykel, med flade dæk???
Starte en restsag op mod manden i USA???
Du kan måske få en garanti for, at der er afsendt en colli (pakke), men hvad er der i pakken??
Det er det der er fortvivlende.
Mit råd er stadig, glem projektet. Havde det været et anset firma i USA, kunne man nemmere finde en mere holdbar løsning.
Spørg bare videre, hvis du har lyst.
MVH
JMS

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 24-11-03 21:51

Har du forsøgt at søge efter cyklen på Fx. www.ebay.de (tysk QXL) eller www.ebay.uk (engelsk QXL) det kræver selvfølgelig at du kan språget eller kan få hjælp, og at du opretter sig som bruger, det kunne være en mulighed for at finde "cyklen" der og der er der mulighed for at få den tilsendt pr. efterkrav, eller lign.

Bare et godt råd, fra en der vil give dig samme råd som LMS

Kommentar
Fra : nicolehh

Dato : 24-11-03 21:53

sorry, det er www.ebay.co.uk

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 24-11-03 22:05

>Nicolehh,,,efterkrav beskytter afsender. Afsender er sikker på, at få pengene. Du kan først "kikke i kassen", når du har betalt pengene, og svarer det i kassen ikke til dine forventninger, hvad gør du så????
Slår på postbudet / ekspeditienten på posthuset / fragtmanden????????
MVH
JMS

Kommentar
Fra : thomat

Dato : 24-11-03 22:20

Hej igen
Det er en cykel jeg har fundet på ebay men sælger fik ikke penge fra højstbydende så nu vil han sælge til mig privat uden om ebay han vil både betale fragt og forsikring lyder yderst tiltalende måske for tiltalende?? det er ellers en fed cykel og billig pris

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 24-11-03 22:25

Jeg vil stadig advare......
Har hørt om mange, der har haft problemer, såvel store som små....
Men: Hvo intet vover, intet vinder...
MVH
JMS

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 24-11-03 22:26

ÆHHHH
thomat..
Vil gerne høre nærmere om, hvad der sker, hvis du belsutter dig til at prøve,, OK
ernst@jmsgruppen.dk
MVH
JMS

Kommentar
Fra : abricon

Dato : 24-11-03 22:27

Køb aldrig uden om E-bay, når man sælger og køber på E-bay har man et ry, som man er nødt til at passe på, du kan jo se hvordan andre har bedømt folk, hvad de har gjort før, der er nogle der overvåger auktionerne og tilbyder varer udenom, mange af dem er svindlere, så pas på.
MVH Søren

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 24-11-03 23:00

Jeg ville alliere mig med en speditør, med kontor i USA - F.eks LEMAN
Jeg kan forestille mig de ville være i stand til at håndtere modtagelse, kontrol og betaling derovre.
http://www.leman.dk/soef5.asp
http://www.leman.dk/filialerudland_soe5.htm

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 24-11-03 23:01

Samtidigt sagt - Køb ikke på ren forudbetaling uden om Ebay !!

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 24-11-03 23:07

>Jens T
En speditør kan kontrollere antal colli ifølge dokument (eks. rembouers), ikke kontrollere varen.
I givet fald skulle de lukke alle kasser op..
Nej, hvis man endelig absolut skulle købe en brugt cykel i USA, skalle man evt. tage derover på ferie, så kunne man også få en behagelig tur...
*GGG*
Forøvrigt, skal cyklen fortoldes Tariffen kan ses på:
http://www.toldskat.dk/basic.php?source=/html/evitatarifering.cnt
(hele linien skal indsættes, så kommer man direkte i tariferingen)
MVH
JMS

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 24-11-03 23:08

skalle= SKAL
(stavepladen er slidt)

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 24-11-03 23:23

Det du kan gøre er at betale med marstercard, fordelen heri er, at betalingen først foretages op til 2-3 månedere senere, samtidig kan man annulere købet ved simpelthen at undlade at betale.

Ulempen er at du måske kommer til at betale for at få cyklen retur, hvis det er forkert en.

Det allebedste var at få en kontakt med een man evt. kendte "over there" som garanti for at få den rigtige vare.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 24-11-03 23:35

>ellebye
For en gangs skyld er jeg ikke enig med dig. Det vil sige, at ved betaling med mastercard, er sælger aldrig sikker på af få sine penge? Ufattelig at man kan bruge den alle steder hvis dette er tilfældet.
Når jeg bruger mit kort i Rusland,(har import-eksport) er beløbet trukket 1-2 døgn efter anvendelse. Men ellebye, kan du ikke forklare mig fiffet? Sikke mange penge man kunne spare, hvis man er utilfreds med et køb. Ser frem til at høre hvordan..... Venter i spænding.
Venlig Hilsen
JMS

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 24-11-03 23:56

>JMS

Først, jeg kan selvfølgelig ikke garantere at det gælder alle banker, men denne ordning har jeg i (nu må jeg ikke reklamere så det begynder med N og slutter på A).

Jeg får først en bankudskrift som viser der er en betaling til marstercardet. Via homebanking kan jeg så gå ind og slette betalingen.

Jeg har gjort det to gange og det virkede. Den ene gang var fra et abonnement som fulgte med en software jeg havde købt i usa, men som jeg ikke mente jeg skulle betale, derfor slettede jeg simpelthen betalingen, dan anden gang var en regning fra, nu kan jeg ikke lige komme på, det var det flyselskab der skiftede navn, jeg fik først regningen 3/4 år efter og troede at betalingen var forkert så derfor slettede jeg den.
(Det viste sig dog senere at den var god nok, så blev den blot lagt til betaling igen).

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : LarsBe

Dato : 25-11-03 00:42

Med andre kreditkort kan du gøre det samme, Eurocard, Diners m.fl.
Jeg anvender altid Eurocard, når jeg handler via nettet, idet jeg har muligheden at afvise betalingen senere. Jeg kan også kontrollere at det er det rigtige beløb, der trækkes på mit Eurocard, når PBS-oversigten kommer.
Jeg mener også forbrugerombudsmandens hj.side fortæller om dette.
mvh Lars

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 25-11-03 02:00

>jmsgruppen.. Du kan lave mange aftaler med en speditør om hvad de skal kontrollere, også at de betaler afsenderen, sørger for forsikring og fortoldning m.m.m - Alt er et spørgsmål om pris - Derudover behøver en aftale om at speditør betaler afsender bestemt ikke blive dyrere end at åbne en remburs.

(Læs iøvrigt om remburs her: http://www.finansieringsguiden.dk/forskremburs )

mvh
Jens

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-11-03 09:14

På grund af det med told og moms kan du tillade dig at købe den samme cykel på netauktion i EU til 20-30 % højere pris (og alligevel vinde). Noget helt andet: Hvordan sikrer du dig, at stellet ikke er skævt? Det er der nok ikke ret mange speditører, som er kvalificeret til at checke på stedet.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 25-11-03 09:43

>JMSgruppen
Det er åbenbart ikke kun jeg som har den ordning jeg beskrev, og åbenbart heller ikke kun marstercard.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 25-11-03 10:02

>ellebye>larsBe....
Ok jeg har master og visa, har aldrig undersøgt at om man kan afvise, har heller aldrig haft behov. Er forsigtig hvor jeg bruger plastik, især i udlandet. Eksempelvis i Rusland stjæler de bænkene i parken, så her anvendes de kun i banker. Men jeg noterer mig at to er enige, og vil skrive dette bag øret. Min bank begynder med B og slutter med G.

Angående speditører, eller andet. Vi taler om 1.500§, jeg kender ikke fragtrater fra USA med stykgods, men fra eks. Rusland har man et startbeløb på kr.: 4.500,00 plus moms (DFDS, som er billigst på dette marked). Derudover evt. told og moms (har ikke selv chekket i tarifferingen, men givet linket). Dertil skal man tillægge risikoen med hvilke cykel man får. Summa sumarum synes jeg det er en risikofyldt forretning, derfor frarådede jeg det indledningsvis.
MVH
JMS

Kommentar
Fra : thomat

Dato : 26-11-03 20:49

>jmsgruppen
Skal jeg betale told og moms når jeg køber en brugt cykel i USA ?? (var ikke klar over det) skal man ikke betale told og moms hvis det er i eu?? jeg kan ikke lige finde takterne i dit link.. hvor meget tror du det er?? men jeg er vist ikke helt varm efter at prøve det lyder lidt risikabelt..

Accepteret svar
Fra : jmsgruppen

Modtaget 270 point
Dato : 26-11-03 21:01

Fra tredielande (udenfor EU), skal man betale told. Derfor mit link. Tolden på cykler kan du nemt finde, men problemet kan blive værdifastsættelsen af cyklen (den danske pris). Derudover skal man betale importmoms, til udligning af den danske moms (p.t.25%). Er du godkendt importør fra tredielande, kan du få din vare frigivet straks ( kaldes straksangivelse), ellers skal du betale de 25% ved frigivelse af varen. Er du importør, modregner du de 25%, nøjagtig som du gør i en almindelig firma, på ALT køb med moms, men skal tillægge din salgsfaktura 25%.
Som jeg sagde indledningsvis, og dette vil jeg fastholde, det er lidt farlig...

MVH
JMS

Kommentar
Fra : thomat

Dato : 26-11-03 21:05

>jmsgruppen
jeg er jo ikke importør det er jo brugt handel imellem private det d.v.s at jeg i hvertfald skal betale 25% oven i prisen ?? også muglivis told oven i igen??

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 26-11-03 21:31

Har ligge søgt i tariffen. (hedder sjovt nok Cykel med kuglelejer)
Købsprisen skal du tilægge
15% told,
derefter skal du tillægge
25% moms
Ikke af nødvendig af købsprisen (købspris ved nye varer ved erhvervshandel), men "måske" den af told og skat vurderede pris, hvis de synes købsprisen er mistænkelig lav. (Tror jeg dog ikke i dit tilfælde, men de kan være skøre)
Varer der er særlig punktafgifter på i Danmark, skal der derudover betales punktafgifter (eks. biler), også vurderingspris
Derudover synes jeg du skal tænke på alt besværet, med at importere den ene cykel.
MVH
JMS
NB. Importerer selv varer fra tredieland..

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 26-11-03 23:15

blablabla... Ja undskyld mig, men tag nu og spørg hos en speditør - De ved præcis hvad de snakker om.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 26-11-03 23:41

>>>JensT
Ikke direkte for at kommentere dit indlæg, men rådgivningen du giver på et spørgsmål er:
"bla bla, spørg en der har forstand på sagen"
JMS

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 27-11-03 00:14

En ting der kan undre mig lidt er, om det er split umuligt at købe nævnte cykel indenfor eu-område, eller måske blot en der lerver op til samme kvalitet. Der er da flere store cykelproducerende lande i europa.
Det kan da godt være man lige her og nu er forblindet af een cykel, men hvis man prøver at sætte dem overfor hinanden hvor meget forskel i kvalitet pris er der så i virkeligheden.
Fordelen ved at handle indenfor eu er, at man ikke skal udligne moms, og alt andet lige må fragtomkostningerne også være betydelig billigere.

Hvis du så inderligt brændte på den cykel, hvorfor tager du så ikke en tur derover, for det første koster det ikke ret meget i dag, for det andet kan du bese varen før du bestemmer dig, og for det tredje kan du jo følge handlen så at sige lige til døren.

Du undgår en del af de ricisi som JMS omtaler, du får en oplevelse ved turen, og du får en vis garanti for at få den rigtige vare, og hvis alt skulle glippe har du da fået en oplevelse ved turen.

Og til noget i samme dur, hvorfor ikke lytte til en som jms som ganske gratis deler ud af sine egne erfaringer.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 27-11-03 00:20

Nå.. til købsprisen skal han lægge fragtomkostninger, derefter told og derefter moms
Her er T&S reglerne: http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=81155&ov_id=81155&i=4&top=74752&action=open#i81155

MEN EN SPEDITØR KENDER ALLE REGLERNE OG UNDTAGELSERNE - Hvorimod T&S siderne generaliserer - Bemærk at de glemmer at nævne at det er de udenlandske (uden for EU) fragtomkostninger, der skal lægges told af. (Jeg vil umiddelbart mene at en cykel ville gå over Antwerpen ved en import fra USA.)

- Derfor JMS: Hvis thomat finder det interessant evt at købe en cykel i USA til en væsentlig lavere pris end her (ca 15.000 sparet), så skal han spørge der hvor han kan få ordentlig besked. SE mit svar 24-11-03 23:00

Alle de svar der mest går ud på at snakke thomat fra projektet er mig komplet uforståelige og patroniserende.
Besværet, som du omtaler, et det man betaler Speditøren for.

Med venlig hilsen
Jens

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 27-11-03 00:31

>JensT

Principielt har du ret, men der skal også være plads her i spalterne til at fortælle om de fare der måtte ligge i et sådant køb.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 27-11-03 01:28

>ellebye - Enig, dog kun indtil "spyttet begynder at blive langt"

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 27-11-03 01:43

>JensT

Jeg ved ikke hvad du hentyder til, men hvorfor kan vi ikke opføre os som voksne mennesker, syntes du selv vi kommer ret langt med sådanne hentydninger?

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 27-11-03 02:29

>ellebye... Det spørgsmål må du bestemt lige uddybe lidt

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 27-11-03 02:39

Citat
"spyttet begynder at blive langt"

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 27-11-03 02:53

Idiomet: "Lang i spyttet" = Langtrukkent..

Hvad troede du, siden du (måske lidt vel fordomsfuldt) syntes det måtte være en u-voksen uartighed? (SVAR IKKE)

Apropos voksent... Mener du som her?...: http://www.kandu.dk/dk/spg/26866 (SVAR HELLER IKKE PÅ DET)

"Spild af båndbredde" er endnu et idiom der falder een ind - Derfor SVAR IKKE - tak

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 27-11-03 09:13

Helt ærligt >JensT, ordet "idiomet" kendte jeg faktisk ikke.
Det er da kun godt at der stadig er noget man kan lære.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : abricon

Dato : 27-11-03 10:29

Der er vist gået selvsving i denne debat. Emnet var overførsel af penge i forbindelse med køb af cykkel og det kan vel koges ned til: det kan blive dyrt og risikabelt men der er muligheder for at reducere disse gener men du skal være villig til at løbe en risiko og besparelsen kan let forsvinde.
MVH Abricon

Kommentar
Fra : thomat

Dato : 28-11-03 21:01

Hej alle
jeg var fraværende igår men jeg kan se at det var i ikke tak for det!!! jeg tror det bliver for dyrt og risci jeg var slet ikke klar over told og moms (tak jms)også begynder prisen at blive knap så spænende ellebye>> det er ikke nødvendigvis lige " CYKLEN" jeg er også på udkig efter andre men den var bare spændende pga. pris og stan (sælger ville oven i købet betale al fragt omkosninger) det var derfor jeg søgte råd omkring sådan en handel jeg har heller ikke lige mulighed for at tage derover så meget brænder jeg heller ikke for det .Det bliver vist også for dyrt hvis jeg skal hen og have speditør indblandet.
Så lige lige nu tror jeg at projektet er droppet indtil videre
tak til alle
i må gerne komme med flere kometar

mvh. thomat
mvh

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 28-11-03 21:36

>>Thomat
Glad for at høre, at du dropper projektet. Du vil efter min vurdering spare mange ærgelser.
Men lad mig blot vide, hvad der yderligere sker i denne sag.
Skal jeg forstå dig derhen, at du nu lukker dette spørgsmål???
Hvis dette er tilfældet, så peg på det svar du synes er rigtig her.(knasten i højre side, accepter svar) Alle os der er med, får en e-mail hver gang der er indlæg her. Så lukkede sprøgsmål er afsluttede sager. Under alle omstændigheder, er dine point væk.
Hvis du lukker spørgsmålet, og ønsker yderligere dialog, så send mig blot en mail. Min adresse står i tidligere kommentar..
MVH
JMS

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 28-11-03 21:40

>JMS

Du fjerner blot fluetegnet forneden og trykker send, og du får ikke flere mail.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 28-11-03 21:49

>>ellebye
Nope virker ikke, har jeg prøvet..
ZEZ

JMS

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 28-11-03 23:05

>thomat

Det er selvfølgelig helt op til dig om du vil lukke spørgsmålet eller ej. Det kan vi på ingen måde forhindre. Men hvis du føler du har fået det svar du, om ikke lige havde ønsket dig, men rådet dig til, burde du nok lukke spørgsmålet.

Hvis du ser under ubesvarede spørgsmål er der desværre mange der "glemmer" at lukke deres spørgsmål. Vores råd er gratis og du mister under alle omstændigheder dine point.
Så jeg håber du forstår pointen heri.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 29-11-03 00:19

>thomat.. Synd at din drøm er død.. for nu.. meeeen...
Den største risiko er nok at den ville blive stjålet her i Danmark

Anyway.. fortæl lige hvad det er for en cykel, så ser vi om vi ikke kan finde samme cykel her på kontinentet, og dermed fjerne hovedparten af de dyre tillægsomkostninger.

mvh
Jens

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 29-11-03 05:43

Jeg ønsker ikke mere at abonnere på dette spørgsmål.
Som spørger, bør du følge dialogen, eller acceptere et af svarene.
Du kan acceptere et svar, ved at klikke på accepter svar i højre side.
Med venlig hilsen
JMS

Kommentar
Fra : thomat

Dato : 29-11-03 21:33

>>jms jeg er med på at jeg skal lukke spørgsmålet men jeg var bare ude efter at i skulle have en sidste kommetar jeg skal nok give besked hvis der sker mere ( har din mail)eller hvis sælger har en anden løsning
tak til alle
>>jenst jeg fortæller lige hvad det var for en cykel i et andet inlæg under en katagori så det her ikke trækker for langt ud (under fridtid intereser) eller hvad jeg lige finder passende

Godkendelse af svar
Fra : thomat

Dato : 01-12-03 14:50

Tak for svaret jmsgruppen.
Det var nok dit svar svar der var afgørende for mit spørgsmål selvom jeg havde håbet noget andet + tak til de andre indlæg

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 01-12-03 17:11

Selv tak..
Min advarsel er relevant. Vi imorterer selv fra Rusland, så jeg kender alle de problemer, der er forbundet med hele processen. Selom vi bruger en meget professionel speditør (DFDS), er der altid problemer. Jeg vil sige det på den måde, at selvom vi arbejder med import, ville jeg ikke turde købe den cykel du omtaler i USA. Ikke medmindre, jeg var klar til at miste mine penge. Håber du finder et alternativ, og lige et råd mere, find den i EU. Det gør det hele lettere.
Havde en frygtelig besvær med at finde ud af, hvor point kom fra, men det er jo min egen skyld. *SSSS*
Jeg blander mig mange steder her, så for ikke at miste overblikket, er man nødt til at melde fra, på nogle af spørgsmålene. Ellers får man alt for mange mail.
Tak for dialogen, og skriv ikke mere. Nu er den endelig afmeldt.
Venlig hilsen
JMS