/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
Hvad er det, der styrer soluret ?
Fra : ibasa
Vist : 646 gange
100 point
Dato : 24-11-03 10:15

Til alle klogerne……….. Klogeaager & Klogeaaser

Jeg har for en måneds tid siden installeret MapMakers ”solur”. Nu er min nysgerrighed ved at tage overhånd og spolere min nattesøvn
Er det den interne klokke i skramlet (computeren), eller er det impulser fra Internettet ? Hvordan skal strømforsyning og skærm være indstillet for at få det optimale udbytte af dette udmærkede legetøj ?
Håber der er en eller anden der har svaret/svarene. [hør] På forhånd tak.
Sren i Rskilde

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 24-11-03 10:27

>ibasa
Når det er et solur er det selvfølgelig styret af solen, så husk at stille din pc et stad hvor der er godt sollys.

Spøg til side.

Det får en impuls fra internettet. Hvis du bruger xp som styresystem prøv at dobbeltklik på uret nederst i højre side og billedet med egenskaber for klokkeslet kommer frem. I et af de andre mapper står der "intenettid" ved "time.windows.com" som styrer tiden. Det styrer også de nogle af de andre "ure" du kan downloade, men ikke dem alle.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 24-11-03 10:30

Sludder, den første sætning "Det får en impuls fra internettet", det afhænger selvfølgelig af hvilket progam man har.
ellebye

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 24-11-03 10:47

<ellebye. Hhhmmmmmm
Det er måske ikke så nemt at svare på som jeg troede…..
Programmet er hentet på www.mapmaker.com og produceret af Map Maker Ltd i England. Mit styresystem er Windows 98 SE og min Internetforbindelse er Adsl 512 / 128

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 24-11-03 11:12

Umiddelbart vil jeg tro, at det er din egen clock der styrer programmet. Det andet styres åbenbart af microsoft.

Om man så kan hente microsofts program og få dette til at styre tiden på ens pc, uanset versionen er en anden sag.

Men det er meget sjovt og prøve at stille "uret" forkert, for så at foretage en "tidskørsel" så går der ikke mange spiltsekunder før tiden er rigtigt stillet igen.

Du kan jo prøve at se om der er noget freeware fra microsoft til at opgradere denne funktion.

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 24-11-03 11:42

<ellebye.
Jeg lader spørgsmålet stå åbent til i aften. Det kunne jo være at der var en eller anden der vidste det, om det her specifikke program..... Ok ?
Sren i Rskilde

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 24-11-03 12:17

Det er helt ok. Du kunne blot råbe det ud af vinduet så kunne jeg måske høre det.

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 24-11-03 13:13

<a´hva´????????????
Sren i Rskilde

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 24-11-03 14:00

En let måde at teste det på er ved at gå off-line; ændre programmets tid og se om det retter sig efter den interne clock. Gør det dette, er det computerens clock der styrer skidtet. Hvis tiden kun følger med, når du er on-line er det et atom-ur på nettet der har magten.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 24-11-03 15:24

Hej med jer,
Har lige prøvet at stille Windowsuret en time frem og soluret fulgte med. Tilbage igen og soluret fulgte med.

Så du har nok ret ellebye, men hvad mener du med at køre en tidskørsel
Sren i Rskilde

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 24-11-03 16:53

Jeg ved ikke rigtigt hvordan jeg skal forklare det. Men i xp-versionerne ligger der en funktion der auromatisk stiller uret på ens pc efter internettid.

For at afprøve dette kunne man gå fysisk ind og ændre sit ur på computeren, og bagefter trykke på "opdater nu", så stilles uret automatisk igen til den rigtige tid, altså internettid.

(tidskørsel, et nyt ord til ordbogen)

ellebye

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-11-03 17:09

ellebye -> tidskørsel har i mange mange år været brugt i Formel 1

..og det må da alt andet lige være let at se hvis man disconnector sin comp fra nettet

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-11-03 17:10

ellebye -> auromatisk ??? Se det var et nyt ord

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 24-11-03 17:15

Orrrr ihhhhhh altsåååååååååå

Jeg ønsker mig et nyt tastatur.

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 24-11-03 18:08

Hej med jer.
Os fattigr*ve må køre med det gamle. Det der nu engang er installeret.
<ellebye, nej der findes ikke en dims der kan det, du beskriver på 98,seren. Det sker manuelt. Men du var på ret spor så points er dine når jeg lukker spørgsmålet. Tak til alle der bar.
Sren i Rskilde

Godkendelse af svar
Fra : ibasa

Dato : 24-11-03 18:11

Tak for svaret molokyle.

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 24-11-03 18:15

ÅÅÅÅÅÅhhhhhhhhh !
Points var til ellebye.................. Hvad fanden gør jeg nu ??????????
Sren i Rskilde

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-11-03 18:56

Mener du det? .. så gi'r jeg dem da bare til ellebye

Gi' en lyd.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 24-11-03 19:03

<molo. Hvis du kan klare det skal jeg nævne dig i mit testamente. Ja jeg mener det, for det havde jeg bestemt mig for. Gad vide om jeg har drukket af natpotten eller bare ikke er helt vågen

Sren i Rskilde