/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
At skrive musik
Fra : dannitheking
Vist : 320 gange
50 point
Dato : 23-11-03 21:26

Hej
Jeg sider her og prøver at skrive musik men ved ikke helt hvordan jeg skal gøre,
Skal jeg finde akkorder først eller melodi eller tekst, vis i har en form for brugs anvisning til det ville det hjælpe mig meget eller vis du kan fortælle hvordan du gør når du skriver musik eller vis i har et link til en god side der fortæller om det.

På forhånd tak

Danni

Accepteret svar
Fra : jmsgruppen

Modtaget 60 point
Dato : 23-11-03 21:32

Er gammel musiker (guitar)..(og nu mest gammel, he-he)
Jeg har altid praktiseret fremgangsmåden, at sidde og "klimpe"
Derefter opstod der stille og rolig en melodi, når denne var færdigudviklet, med evt. chorus (omkvæd), satte jeg senere ord på melodien. Måske fordi jeg er bedre musiker, end tekstforfatter...
Men det er min anbefaling...
Håber du kan bruge det, om ikke andet så til inspiration........Det mangler man jo ofte..

Held og lykke, og send mig lige en CD, når den bliver udgivet

MVH
JMS

Kommentar
Fra : joniaya

Dato : 23-11-03 22:53

Min egen erfaring er, det er lettest at starte ud med lyrik også sidenhen sætte musik på.

Tænk over et tema på den sang du vil skrive, det kan være en oplevelse du selv har haft, noget du satte pris på, en følelse - ja det kan faktisk være hvad som helst.

Skriv en hel masse ord ned, gerne flere end for få, og når du så føler du har det der skal til for at skabe din sang, så kan du så gå ind og lege med ordene, eventuelt tilføje lidt, slette lidt hist og her, i det hele taget give det en toneklang du synes lyder godt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-11-03 08:45

Da jeg i mine unge dage skrev, startede jeg altid med musikken. Almindeligvis dukkede et eller andet tema op når vi jammede, og så var det bare at bygge videre. Sommetider foregik det i fællesskab - også når teksterne skal brygges sammen.

Men der er ingen "opskrift", hver melodimager har sin metodik.

Godkendelse af svar
Fra : dannitheking

Dato : 24-11-03 13:41

Tak for svaret jmsgruppen.
         Det skal jeg nok

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 24-11-03 13:43

Glæder mig til at høre den..
Held og lykke
MVH
JMS