/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hældning på tag
Fra : KlausMadsen1
Vist : 22043 gange
50 point
Dato : 23-11-03 19:02

Hvordan finder man ud af hvor mange graders hældning der er på ens tag?
Det er i forbindelse med opsætning af en skorsten til en brændeovn.

Mvh. Klaus

Accepteret svar
Fra : jmsgruppen

Modtaget 60 point
Dato : 23-11-03 19:21

Hvis du ikke har en proff. gradmåler, er det nemmeste at måle stigningen pr. meter.
15 grader stiger 27 cemtimeter pr. meter
25 grader stiger 47 cemtimeter pr. meter
30 stiger 58
35 stiger 70
40 stiger 0,83
45 stiger 1 meter (logisk)
50 stiger 1,20
55 stiger 1,43
Beregnet og afrundet.
Håber du kan bruge løsningen
MVH
JMS

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 23-11-03 19:24

mål lodret op. F.eks 10 cm. I den højde måler nu vandret ind. Er der også der 10 cm,er taget 45 grader, hvilket er mest almindeligt herhjemme i danmark. Er den omkring 5 cm er hældningen ca. 60, og er den vandrette afstand omkring 20 er vinklen omkring 30. det er de normale vinkler.

Kommentar
Fra : badass11

Dato : 23-11-03 19:29

du tager en lommerregner med tan cos sin
tag længden fra midten af gavlen ud til tagrenden divder den med lændge af tagefladen
= inv cos 45 gr
altså formel: brede/længde=inv cos =antal gr

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-11-03 19:36

Hvis du vil regne som "badass11" så har du en lomme regner i windows.
I vis>videnskabelig kan du regne med cos.
Emesen.

Kommentar
Fra : mayday

Dato : 23-11-03 20:13

Hej
Så får du også lige hvordan man klarede den opgave før lommeregneren blev opfundet:

Divider tagets højde med det halve af husets bredde og gang resultatet med 45 = tagets (rejsning) hældning i grader.
Eks.:
Taghøjden = 5,25 m, Halv husbrede = 7,25 m -> 5,25:7,25x45 = 32,586 Grader taghældning.

Når taghøjden og den halve husbredde er lige store bliver taghældningen selvsagt 45 Grader.

Mayday

Godkendelse af svar
Fra : KlausMadsen1

Dato : 23-11-03 20:56

Tak for svaret jmsgruppen.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 23-11-03 21:05

Selv tak.
Held og lykke med den nye brændeovn...

MVH
JMS

Kommentar
Fra : mayday

Dato : 23-11-03 22:03

Hej KlausMadsen1
Når du får (flere) præcise metoder (formler) som løsning på dit spørgsmål, hvorfor accepterer du så ikke et af disse?
Hej
Mayday

Kommentar
Fra : KlausMadsen1

Dato : 23-11-03 22:47

Hvad mener du???
Jeg har da både takket og lukket spørgsmålet?

Mvh. Klaus

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-11-03 08:29

Jeg forstår på en måde godt mayday, der er flere af de ovennævnte formler der er matematisk korrekte. Men, mayday, jmsgruppen kommer med en god "husbehovs-løsning" der dækker 99% af taghældningerne. Iøvrigt springer byinddækninger normalt 5°, med mindre der er tale om blikkenslagerenes hjemmelavede. Normalt vil det være tilstrækkelig at komme med stigningen pr meter til leverandøren - så har han en matematikregner eller en tabel og kan ud fra det finde hældningen.

Så rigtig meget OK hvad du har gjort Klaus.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 24-11-03 09:45

> mayday>3773
Hvad er nu dette. Jeg har beregnet, og angivet GRADER, og skrevet hvor meget stigningen er pr. meter ved de anførte grader. Dette er rigelig til en skorstensinddækning. Husk lige på, der er mange mennesker, der ikke lige til daglig udfører denne slags beregninger, og derfor måske er bedre tjent med noget konkret.
Mit svar er således ikke HUSBEHOV, men beregnet. OK.
Men ellers har i ganske ret...

Kommentar
Fra : KlausMadsen1

Dato : 24-11-03 10:09

Nu er jeg helt ny her i gruppen, men det ser ud som om i kun svarer for at score point ????
Eller er der noget jeg helt har misforstået?

Mvh. Klaus

Kommentar
Fra : kennyenager

Dato : 06-04-04 18:42

hvordan tegner jeg 15 gr og 30 gr på et stykke papir