/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Momark færgekro på Als 1800 ?
Fra : senta
Vist : 4264 gange
500 point
Dato : 23-11-03 18:20

Hvem ejer, ejede Momark færgekro , hotel på Als i 1800?
Hørte stedet under Augustenborg slot ?
Senta

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 23-11-03 20:22

Hej Senta!
(Måske en gammel frase?) Prøv at kontakte:
Lysabild sognehistoriske forening
Formand: Viggo Vandkær Thomsen.
Adresse: Lysabild "Degnegården", Lysabild, 6470 Sydals,
Tlf.: 74 40 42 84 (tlf. svarer).
Fax: 74 40 30 30
Arkivets adresse: Østfløjen på Lysabild skole, Lysabildgade 2. (Post skal sendes til arkivets leder).
Åbningstid: Første torsdag i måneden kl. 18-20 og efter aftale med arkivlederen.
Leder: Bent Bonefeld, Mommarkvej 368, Mommark, 6470 Sydals.
Tlf.: 74 40 79 95.

Dækningsområdet: Lysabild sogn.
Oprettelsesår: 1978.
Antal læsepladser: 4.
Hyldemeter arkivalier: 110
Arkivet har ikke indlånsret fra Statens Arkiver

Arkivet:
Lysabild sognearkiv blev dannet, da Historisk udvalg for Lysabild sogn i 1996 besluttede at skabe en "sognehistorisk mindevæg" til udsmykning på den nye skoleudbygning, der blev indviet i 1997. Under billedindsamling indkom der så meget materiale, at 11 mænd besluttede at samle det i et arkiv, som blev underlagt Lysabild sognehistoriske forening, der blev stiftet den 9. marts 1998. Arkivet drives i dag af frivillige, der lægger en stor arbejdsindsats.

Arkivalier:
Arkivet rummer en righoldig samling af genstande fra smukke stenøkser og skår fra urnebegravelser til vor tids radioer, TV og pc'er. Af arkivalier kan nævnes en samling foreningsprotokoller, en billedsamling, genforeningspla-kater, billeder af faldne i første verdenskrig og en samling af affotograferinger af samtlige hjem i Lysabild sogn.

Avissamlinger:
Enkelte eksemplarer af Dybbøl-Posten, Danevirke og Jydske Tidende.

Udgivelser:
"Da kongen bød - Lysabild sogn 1788" Lysabild 1988.
"Lysabild sogn - sådan set. Billedbog om sognet" Lysabild 1989.
"Fra almueskole til skoleliv" Lysabild 1993.
"Alsisk egnshistorie - Lysabild sogn op til 1918" Lysabild 2000.
-----
Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-11-03 20:43

Ellers bor jeg på Als,
og har flere gange spist på den tidligere Mommark færgekro,
(i dag mere en kro ved en Camping plads)

Nu går færgen herfra jo kun til Ærø,
tidligere var det hovedfærgen til Faaborg og videre derfra til færgen i Nyborg).

Hvis ikke de links Jeannie anfører fører til det ønskede resultat,
kender jeg flere historikere / slægtsforskere her på Als, der kan hjælpe dig videre,
(Ester Fick, Kai Helmer Jørgensen m. fl.).

Svend fra Sønderborg

Kommentar
Fra : senta

Dato : 23-11-03 21:06

Hørte stedet under Augustenborg slot i 1800 ?
Hvornår blev Mormark færgekro nedlagt?

Jeg kan ikke finde noget på nettet,er der ikke en der her og nu kan løse dette spørgsmål for mig.

"Svend fra Sønderborg"

Jeg kender Sønderborg, fra Nordspidsen af Als til Tyskland OSV. som bagsiden af min hånd, har familie der, men ingen der kan hjælpe mig her og nu derfor dette spørgsmål.
Senta

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 23-11-03 21:10

Måske hed den Mommark Færgegård?
---
Mommark Handelskostskole
Mommark Handelskostkole er en moderne skole og kursusvirksomhed, bygget op omkring Mommark Færgegård fra 1830. Skolen ligger på østkysten af Als, i det sydlige Danmark. ----------
Jeannie

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 23-11-03 21:13

I dag ligger der et spisested på det sted, hvor Mommark station var ! Færgegården ligger der endnu og huser Mommark Handelskostskole.
Fra:
http://home6.inet.tele.dk/forde/mommark_farge.htm
Jeannie

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-11-03 21:43

Efter tre opringninger her i lokal området er svaret nu på vej,

den sidste kontakt er Bent Bonefeld, sekretær i Mommark lokal historiske arkiv,
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-11-03 22:37

I første omgang forvekslede Bent Bonefeld "Mommark færgegaard" med "Kegnæs gaard"
den sidstnævnte tilhørte Hertugen af Augustenborg fra 1764 til 1852.

Det er måske også tilfældet med færgegarden?

Men vi får først disse oplysninger fra Bent Bonefeldt i morgen,
(hvis jeg skal viderebringe dem, først i morgen aften).

Samme hertug ejede store dele af Als,
også klubhuset til vor lokale golfbane: Alssund,

mvh Svend

de oplysninger jeg får

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 500 point
Dato : 24-11-03 18:08

Så fik jeg svar fra Bent Bonefeld.

Nej Mommark færgekro tilhørte ikke Hertugen af Augustenborg år 1800,
den var i privat eje og tilhørte Jørgen Jørgensen Bladt.

Indtil 1844 lå kroen længere væk fra kysten, så blev Bladt, der også havde færgefarten,
bedt om at opføre et læskur til færgegæsterne; dette blev starten på Færgegården i Mommark.

Før havde Bladt, der også var teglværksejer (en alsidig herre)
opført et teglværk ved havnen i 1842, færgekroen byggedes ved siden af denne i 1844.

På skolen som Jeannie jo har fundet, har de en bog: Færgegaarden i Mommark"
måske kan Bent Bonefeldt skaffe et eksemplar mere?
(han har tlf. 74407782 og er meget hjælpsom),

hilsen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-11-03 18:50

Mange år efter ejes kroen stadig af Bladt familien: se her

http://home6.inet.tele.dk/forde/mommark_farge.htm

Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 24-11-03 18:57

Tak for hjælpen, Svend Giversen , efterkommer efter Bladt , teglværksejeren og hotel manden , fra Færgegården i Mommark bliver præster mener jeg , men se det er en anden historie.
Ja, og Als er en dejlig lille ø, med mange traditioner, bl.a. det store sønderjyske kaffebord.
familie sammen holdet, hjælpsomhed, Flyvepladsen osv. men se det er også en anden historie.
Senta

Godkendelse af svar
Fra : senta

Dato : 24-11-03 18:58

Tak for svaret svendgiversen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-11-03 20:38

Hvis du ser under Sogne, Lysabild,
søger en Duus efterkommer: Bart Hansen efter sin familie,
hans tip oldemor er født på det tidspunkt du efterlyste kroen:
"
Slægter Jens Christensen Neupart, born 14 Jun 1804,
and Marie Katherine Duus, born 11 Jan 1800,
married 19 Feb 1825 in Lysabild. They are
the parents of my farfar´s farmor.
"
Selv tak, og ja, selv om jeg er tilflytter, her er dejligt på Als.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-11-03 08:08

Sorry,
det om Duus ætlingen i USA skulle have været placeret et helt andet sted,
(min overbebyrdede hjerne forvekslede Bladt med Duus).
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 25-11-03 09:24

Det med Bladt var kun en sidebemærkning fra min side.
Ok.
Senta