/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hundetræning
Fra : Birgitta
Vist : 1753 gange
200 point
Dato : 23-11-03 16:41

Er der nogen, der kan anbefale en hundetræning. Klub, skole eller fritidsundervisning, -det er ligegyldigt, men det skal være på højt niveau, -øvede eller viderekomne. I Københavns omegn.

Jeg træner DKK lydighed klasse 2 med min hund, og vil gerne op til prøve i løbet af foråret. Men Dansk Kennel Klub har kun hunde nok på det niveau i Ølstykke, og det vil koste mig 78 kr pr. træningsdag i offentlig transport, fordi jeg ikke har bil. Plus en masse tid.
Vi bor i Ballerup.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 23-11-03 16:52

vi trænede i herlev, vores træner hed mette nielsen, hendes hund er far til vores golden retriever, i vores retriever blad står der hvem, hvad, hvornår. Hvad for en hund har du?

jeg skriver nu med 1 hånd, jeg er blevet nedlagt af min somalikat, det er hende der er vokset op med vores golden retriever.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-11-03 17:05

ja hvilken race ?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-11-03 17:48

Hej 25. Min pige er også en golden retriever. 1½ år og rigtig, rigtig dygtig til lydighedstræning. Tror du, at Mette Nielsen træner lydighed? Jeg kan ikke se noget om lydighedstræning i "Retrieveren". Der står kun om markprøvetræning. Det er jeg IKKE interesseret i. Min Silke tog brugsprøve, da hun var 10 mdr. -Det må være nok, når jeg ikke er interesseret i jagt.

Vi har trænet DKK lydighed på Bellahøj, men vi var de eneste, der bestod klasse 2 (endda med en 1.præmie) -så nu har vi ikke rigtig nogen at træne sammen med mere.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 23-11-03 18:01

Hej Birgitta.
Her har du addr. på Danmarks største hundeforening og de har mange afdelinger i kbh`s området, og de fleste af dem har også DKK på programmet. Jeg har lige prøvet linket og det virker ikke lige nu, så du skal måske vente til senere, men addr. er rigtig.

http://www.hundeklubben-dch.dk/

Mvh
dabj

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-11-03 18:13

Hej, dabj. Jeg kikker på linket senere.

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 23-11-03 20:55

Obs linket til DCH er forkert i ovenstående indlæg fra dabj. nedenfor det rigtige link.

http://www.dch-danmark.dk

Bodil

Accepteret svar
Fra : vildskud

Modtaget 100 point
Dato : 23-11-03 21:13

Du kan også undersøge www.hundepsykologen.dk
Det er Lone Grevas hjemmeside (hundepsykolog). Jeg ved at to af hendes kollegaer bor/arbejder på sjælland. De er selv uddanede instruktører og adfærdsbehandlere og har også uddannet både adfærdsbehandlere og instruktører. (jeg er uddannet hos Lone Greva).
Foreningen hedder PAFF (Privatpraktiserende Adfærdsbehandlere For Familiedyr). På ovenstående hjemmeside kan du læse mere også om hvordan du kommer i kontakt med Lone Grevas to sjællandske kollegaer.
Niveauet er (på Lones træningsplads) både højt og lavt. Der sættes meget fokus på hund/ejer-relation, positivt lederskab, positiv træning for såvel hund som ejer etc. Der er (hos Lone) ikke konkurrencer. Jeg ved ikke om konceptet er anderledes hos henholdsvis Irene Jarnved og Irene Liljekvist, som hendes kollegaer hedder. Men for pengene får du garanteret kvalificeret instruktion og svar på ALLE dine spørgsmål.
Held og lykke!
Og tillykke med 1.pladsen!
Vh. vildskud

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 23-11-03 21:14

...Og vær opmærksom på, at der i nogle af DCH's afdelinger bliver brugt temmeligt hårde metoder! (ikke alle steder!)
hej hej

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 23-11-03 21:17

og endnu en ting.... Du kan jo under alle omstændigheder ringe til en af de to "Irener". De vil sikkert kunne fortælle dig, hvilke klubber/afdelinger i DKK-regi eller DCH-regi eller andet regi, der benytter sig af blide metoder. (hvilket jeg kan fornemme du er interesseret i...?)

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 24-11-03 17:48

Eller tag ud på den træningsplads som kunne komme på tale og se selv på forholdene inden du melder dig til.
Bodil

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-11-03 18:02

Hej, vildskud. Jeg har kikket på de hjemmesider, og såvidt jeg kan se, er de to Ireners træningspladser alt for langt væk. I samme liste er der Futtes hundeskole i Albertslund, hvor det mest "avancerede" hold hedder begynder/fortsættere... --Og så er der Hundeejerskolen på Bispebjerg, hvor det umiddelbart ser ud som om der kun er grundkursus og hvalpehold... Men jeg vil nok forhøre mig pr. mail..

Så har jeg kikket på DCH. Men det er andre regler, de træner efter, så jeg ville være nødt til at starte helt forfra. Det ser ud til, at de har en træningsplads i Jonstrupvang, -ikke så langt fra, hvor jeg bor, så jeg kan måske tage ud og kikke på træningen. Der er næppe træning før efter jul.

Vildskud, hvad mener du med, at de bruger temmelig hårde metoder??? Det er vel MIG, der har fat i snoren, og MIG, der træner min hund, selv om det foregår med en træner og på et hold.

Jeg får nok ikke så meget ud af at ringe og tale med nogen, for jeg er hjerneskadet og har problemer med at huske samtale.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 24-11-03 18:22

så noter ned på en lap papir, eller du kan have en lille bog med dig til at notere ned. Det gør jeg f.eks. ved møder o.l. eller noget jeg virkeligt skal huske, man kan få bøgerne meget pæne små størrelser. Personligt syntes jeg det er et godr hjælpemiddel.

Det er ejeren der styrer hunden, og træneren der viser hvordan man gør.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-11-03 18:41

Joo, hvis bare det var så let, 25. Men det kræver al min koncentration at forstå det der bliver sagt, så jeg kan ikke samtidig tage notater.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 24-11-03 21:49

Hej Birgitta!
Jeg har været træner i dch i 25 år, så jeg ved hvad jeg taler om, modsat vildskud som ikke burde udtale sig om noget vedkommende ikke ved en fis om.
Jeg kan fortælle dig at folk i DCH der straffer deres hund med andet end stemmen eller små ryk i linen bliver bortvist omgående.
I DCH trænes der i klasserne C-B-A og E som er lydighedstræning.
Derudover har mange, men ikke alle afdelinger, IPO, Aqility og DKK på programmet. Det afhænger af efterspørgslen, hvilke af disse programmer den enkelte afdeling tilbyder, så mit råd til dig vil være, at tage ud til den nærmeste DCH træningsplads, få en snak med trænerne (de er hvide mennesker)og elsker at hjælpe folk.
De kan i hvert fald råde dig, og kender alle de afdelinger der ligger i nærheden af din bopæl.

Med de bedste hilsener
dabj

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 25-11-03 11:05

Hej Birgitta. Ja, du har ret. Det er dig, der bestemmer om du vil bruge blide eller hårde metoder, uanset hvad træneren siger. Det er skam ikke fordi jeg undervurderer dine evner til at kunne skelne! Det er blot min erfaring, at hund og ejer får mere ud af træningen, hvis hele træningspladsen emmer af positiv træning, hvor trænerne dikterer glad hundetræning for både hund og ejer. Hos PAFF lægger man ligeså meget vægt på, at ejeren går glad fra træningspladsen, som at hunden gør det, og at begge får en eller anden succes.
Og til dabj: undskyld min ligefremhed, men bare det at du nævner ordet "straf" og "små ryk i linen" bekræfter mig blot i at mine observationer af træningen i DCH-regi er korrekte. Og jeg har understreget, at det ikke er alle steder i DCH-regi, at det er sådan.
Og undskyld mig igen, men jeg forstår ikke at du, efter at have været træner i 25 år, stadigvæk har ord som "straf" og "korte ryk i linen" i dit repetoire!!!
Ja - det kan få en hund til at gå pænt, men har du ændret dens motivation? Går hunden pænt, fordi det BEDST KAN BETALE SIG FOR DEN (godbidder, glæde = positiv forstærkning)... Eller går den pænt fordi den VIL UNDGÅ UBEHAG ( hårde ord, ubehagelige og skadelige ryk i linen = positiv straf/ negativ forstærkning)?

Folk kan synes at jeg har nogle skarpe holdninger - det må de gerne. Men jeg vil gerne understrege, at jeg ikke udtaler mig om ting "jeg ikke ved en fis om".

Vh. vildskud

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 25-11-03 14:48

Der findes dårlige DCH træningspladser, men der findes bestemt også dårlige DKK træningspladser og af de "private" pladser er der helt afgjort også dårlige eksempler.
Man bør altid møde op på træningspladsen, hvor man evnt. vil træne og se på træningen og tale med ens evnt. fremtidige træner, gerne uden at have hunden med.
Samtidig er det en god ide at aftale en gratis træningstime eller to.
Brug din egen sunde fornuft.
(jeg træner på en DCH plads og er meget glad for det, her er bestemt ikke hårde metoder).
Bodil

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-11-03 14:51

Hej, vildskud. Joooo, -jeg ville da helst gå på en træningsplads, der emmede af positiv træning. Men jeg kan ikke tillade mig at være kræsen. Hvis jeg overhovedet skal gå til træning, så skal det være indenfor rækkevidde, rent fysisk. Det er ikke realistisk, at jeg skulle tage til Næstved eller lignende en gang om ugen med offentlig transport. Og jeg et IKKE interesseret i at gå på begynderhold igen og igen og igen, når alle andre bare holder op, når de synes, at deres hunde er gode nok. Og så får vi igen nye begynderklassekammerater.
Jeg forstår ikke, hvor alle de hunde træner, der laver de fine resultater på udstillingerne.. Det må jeg jo selvfølgelig spørge om, næste gang, der er en udstilling med lydighedsprøve.

Og dabj, -Du kan måske fortælle mig, om jeg kan følge et af DCH's hold og træne lydighed efter DKK's regler? Jeg har ikke lyst til at begynde forfra med nye regler, nu, da vi faktisk er ved at være færdige med DKK klasse 2. -Kan jeg f.eks. komme lige ind på et hold på det niveau (A eller B), -uden først at have bestået C? Og du skriver, at jeg skal tage ud til den nærmeste træningsplads... Det ville jeg enormt gerne. Men hjemmesiden brillierer jo ved, hverken at oplyse adresse eller tidspunkt for træning... Der skulle netop ligge en træningsplads i Jonstrupvang, som måske ikke er så langt fra, hvor jeg bor. Men hvor i Jonstrupvang? På hvad tid? På grund af min hjerneskade kan jeg ikke bare ringe op og få en hel masse oplysninger ind gennem øret.

Hvis Silke ruller sig i en rævelort, så får hun et skarpt NEJ!, -efterfulgt af et blidt "Silke plads". Og så kommer hun sgu'!
På træningspladsen hæver jeg kun stemmen for at lokke eller rose, og vi bruger ikke snor under træningen i klasse 2, så der er ikke noget at rykke i. I klasse 1 brugte jeg den retrieversnor, som man også bruger til hundene i udstillingsringen. En blød rund bomuldsline med en løkke i hver ende. Den kan man absolut ikke rykke i. Så der skulle lokkes og roses en masse. Nu følger hun mig bare som en drøm. Hvis man går på et hold for viderekomne, så vil der jo nok være hunde, der er trænet efter vidtforskellige ideologier; -jeg tror på, at det sagtens kan lade sig gøre at træne sammen alligevel. Man kan måske endda lære noget af hinandens metoder.
Skarpe holdninger gavner sjældent nogetsomhelst, men hvis man tror på en bestemt metode, så kan bedst overbevise andre ved at vise resultater.

Men jeg er glad for jeres engagement, og jeg håber stadig meget på, at der viser sig en rimelig mulighed.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 25-11-03 17:14

->Brigitta
Jeg ved ikke om de afdelinger der ligger i dit område har DKK på programmet, men hvis de har, kan du jo fortsætte med den træning du kender.
Hvis de ikke har det, kan du træne DCH`s klasse B, der er for viderekomne. C-klassen er kun for begyndere.
Om træningen:
Som du selv siger er straf et skarpt NEJ (en sjælden gang et kort ryk i linen) og ellers ros-ros og atter ros samt godbidder og leg med bold. De fleste hunde i DCH giver sig til at gø, hvis du stikker hånden i lommen (det er der vi har godbidderne)
Jeg har fundet et link til dig der indeholder både navne og tlf. numre samt træningspladsernes beliggenhed i dit område.

http://www.dch-danmark.dk/links/index_links.htm

Måske kan du ikke få en ven eller familiemedlem til at ringe for dig, og ellers er her lidt oplysninger om Jonstrupvang.

611 København Nord

Formand
Søren Krab Larsen
Platanhaven 62
2600 Glostrup

Kasserer
John Jørgensen
Hermelinvænget
2880 Bagsværd

Træningsplads
Jonstrupvang
3500 Værløse

Håber ovenstående kan være dig til hjælp og hvis det ikke er nok må du bare komme igen, så finder vi ud af det på en anden måde.
En "tøs" som Silke har krav på det bedste

De bedste hilsener
dabj

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-11-03 18:18

Det er pænt af dig, dabj, men det link har jeg lige netop selv været inde på. Og jeg kunne netop godt tænke mig at tage ud til træningspladsen i Jonstrupvang. Men det er altså et noget stort område at trave rundt i, og jeg ved jo ikke engang, hvad tid de træner. Det står der ikke noget om på hjemmesiden.
Narrh, jeg har ikke rigtig nogen familiemedlemmer, der kan hjælpe. Men jeg har en kommunal hjemmevejleder, der kommer en gang om ugen. Hun kunne nok hjælpe, -og det bliver måske enden på det. Jeg prøver bare at komme så langt som overhovedet muligt uden hendes hjælp. Også fordi kommuner jo indimellem får spareflip, så det kan ikke nytte noget, at jeg er alt for afhængig af hendes hjælp. -Og den anden side af det problem er jo også, at jeg ikke ret gerne lader andre mennesker vide, at jeg er handicappet, før de kender mig bare en lille smule.

Og det skarpe NEJ!, eller FØJ! er forbeholdt vores daglige vandreture. ALDRIG på træningspladsen. Hvis Silke tager apportbukken i den ene ende i stedet for på midten, så kan jeg da godt sukke et nej. Den er rimeligt tung, så som regel taber hun den, hvis hun bærer den forkert. Når hun så samler den rigtig op, så hopper og springer jeg og jubler højt og klapper i mine små hænder. Og hun kommer så simpelthen dansende hen på plads og får et stort kys på snuden. -Den største belønning, hun så ønsker sig, er at jeg smider apportbukken igen.....
Men Silke er også ekstremt blød, det kan slet ikke nytte noget at råbe af hende. -Det er HENDE, der har opdraget MIG til en ordentlig omgangstone. Ingen af mine tidligere hunde har været så bløde.

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 26-11-03 11:34

Hej Birgitta. Jeg forstår udemærket dit dilemma. Der er ikke noget mere dræbende end at være i eliten og skulle gå på begynderhold!
Da du bor på Sjælland og således er langt væk fra min "aktionradius", kan jeg desværre ikke hjælpe dig. Jo, jeg kunne ringe for dig til de to Irener og høre om de kender til en positiv træningsplads med hold for de "dygtige". Og lad mig så lige slå fast, at gode træningspladser findes i de fleste regi - det samme gør de dårlige
Jeg kunne jo så sende dig et "referat" til din hotmail, eller her på Kandu.
Sig til, hvis du er interesseret i det!
Til dit andet spørgsmål, "hvor træner alle de "dygtige hunde"?... Jeg ved det ikke. Men jeg ved, at mange af de store tophunde indefor lydighed, har nået deres resultater via frygt og afstraffelse. Så du skal ikke ønske dig, at træne de steder!
Held og lykke!
Vh. vildskud

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-11-03 17:41

Hejsan, Jo, hvis du ville snakke med de to Irener, vildskud, så ville det være en stor hjælp. Jeg har mailet til en Christina Ingerslev, som har noget, der hedder "Dogtraining" i Lyngby. http://www.dogtraining.dk/ --Kender du noget til hende? Hun vil sende et kursusprogram i starten af december. Måske kender Irenerne hende?

Lad os bare holde os her på kandu, for når spørgsmålet en gang bliver lukket, så synes jeg, at det er synd, hvis interesserede køber spørgsmålet, og finder ud af, at lige netop det, de synes var interessant, var blevet kørt over i privat regi. -Det har jeg selv været ude for nogle gange.

Men vildskud, jeg er ikke så bange for, at få dårlige vaner på en moderat striks hundeskole. Tværtimod satser jeg på at give medkursisterne bedre vaner. De kan jo se, hvor godt ros og glæde virker på Silke.

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 27-11-03 22:59

Din mission lyder som dejlige toner i mit øre *ss*...
Jeg kender Christina Ingerslev af navn, men ved ikke hvad hun står for.
Jeg ringer til Irenerne for dig og skriver her i Kandu, hvad de fortæller. Kan ikke love, at det bliver før på mandag, men skal nok prøve!
Vh. vildskud

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-11-03 13:04

Jeg løber ingen steder, vildskud, og træningen starter vist først til februar, så giv dig bare tid. Og tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 01-12-03 08:47

Det er så lidt!
Jeg får lidt travlt i de her dage, men jeg skal prøve at have et svar inden ugen er løbet ud...
vildskud

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-12-03 13:11

Alt ok, -ikke stresse!! Vi er først liiige gået ind i december

Kommentar
Fra : perhapsnot

Dato : 17-12-03 23:35

Dear Birgitta
DCH er og bliver den bedste og sundste forening at træne hund i. De hårhændede trænings pladser som nævnes, tror jeg høre en fjern fortid til. På lands-, kreds-, og afdelingsplan (lokale klub) gøres der meget for at lære og benytte de nyeste trænings principer. Der hersker en Roger Abrantes ånd de fleste steder. R A er et stort forbillede for mange DcH folk. Nogle af fordelene ved DcH er at man se på hvad hunden indeholder som hund og ikke hvor fine papirer der ligger til grund for dens ophav. Alle racer er velkommen ( bare de er lovlige i Danmark). Der laver selvfølgelig også en masser godt hundearbejde i de mange special foreninger, men personligt syndtes jeg at ex. min schæfer har ikke taget skade af at dele træningsplads med små hunderacer. mvh ph

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-12-03 16:59

Hej, ph.
som jeg har forklaret tidligere i tråden, så har jeg intet imod DCH-træning. Men hvis jeg skulle træne seriøst til prøver under DCH, så ville jeg være nødt til at begynde forfra med begynder-prøver og helt nye regler. Og det har jeg ikke lyst eller energi til, da jeg har trænet DKK-lydighed med mine forrige 3 hunde. Og jeg står nu med en ung hund, der næsten er klar til DKK -klasse 3 træning.

Og vildskud, jeg har stadig ikke hørt fra Christina Ingerslev. Så jeg venter spændt på, om hun mon får oprettet et hold, der passer til Silke og mig.

Men indtil videre holder vi juleferie. træningen er på vågeblus... vi træner højst 2-3 gange om ugen, og hovedsagelig "fri ved fod" og de øvelser, som vi har lidt svært ved endnu.

---God jul til hundefolket, uanset om I er DCH eller DKK eller noget helt tredie.

Kommentar
Fra : CMKA

Dato : 02-01-04 01:45

Hej Birgitta!

Ja der ligger faktisk en del klubber i Københavner-område, hvor du kan træne hund!
Der er fx. Dansk Politihundeforening (www.danskph.dk)
Og så er der Schæferhundeklubben hvor jeg selv træner (www.schaeferhund.dk)

Med venlig hilsen

Christoffer

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-01-04 14:29

Hej, Christoffer. Linket til Dansk Politihundeforening kan jeg ikke få til at virke... Og på Schaeferhundeklubbens side står der vist ikke noget om lydighedstræning... -jeg kan i hvert fald ikke umiddelbart finde noget. Nu er min hund jo altså en golden retriever, men det betyder mindre, hvis bare træningen er venlig og udelukkende lystbetonet. For hun er vant til at omgås schaeferhunde.
Jeg starter i første omgang hos Christina Ingerslevs "Dogtraining" i Lyngby. Men jeg kan jo ikke vide, om træningen passer til os, før vi begynder. Og da træningen kun løber over 8 uger, så er jeg stadig interesseret i at undersøge andre muligheder, -altså først og fremmest træning for viderekomne svarende til DKK klasse 2 og 3 niveau.
Findes det det i Politihundeforeningen eller Schaeferhundeklubben? Det skal ikke være brugshundetræning.

Kommentar
Fra : CMKA

Dato : 02-01-04 20:49

Hej Birgitta

Jeg må ærlig indrømme, at jeg ikke ved så meget om DKK, og deres træningsprogrammer. I Schæferhundeklubben, skal du desværre så nok ikke regne med at komme ind, det er jo for schæferhunde. Men ved at i Dansk Politihundeforening (PH) kører de også lydighedstræning, som vi gør.
Jeg kan herunder give dig nogle links, som udelukkende er til PH´s lokalafdelinger (der findes mange flere, men de er måske mere relevante, mht. du bor i Ballerup:

http://www.politihunden.dk/

http://www.hanniball.com/

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 03-01-04 14:45

Hej, CMKA. Jeg har kikket lidt på dine links. Jeg synes, det er svært at finde rundt i, hvor der er træningspladser (vi er afhængige af offentlig transport) og havd træningen går ud på... Det virker meget som om man helst skal vide det hele på forhånd. Men ét sted er spring nævnt med en springhøjde på 1,5 m?? Det ville jeg nok aldrig byde min hund... Og bidtræning ville nok heller ikke være nogen succes, for hun er meget blødmundet, -en kvalitet hos jagthunde, men næppe hos politihunde... Så der er nok nogle mentalitetsforskelle. Men jeg bliver jo stadig klogere for hvert svar jeg får, så tak for det.

Kommentar
Fra : CMKA

Dato : 03-01-04 23:11

Hej Birgitta

Ja, PH (Politihundeforeningen) er meget målrettet. Jeg vil sige at de stille store krav til medlemmerne, det er jo også ganske godt, hvis man er, eller gerne vil være på et høj niveau. PH er jo en civil klub som dog blev startet at nogle polititjenestehundeførere, og derfor træner de tjenestehundeførere der er med i klubben, såvel som de civile medlemmer på lige fod, og efter samme program (det program som politihunde skal igennem for at blive godkendt til tjeneste i politiet. Og så bliver kravene til hundene større, efterhånden som de skal op i "systemet") I politiet (og i PH SKAL en hund/tjenestehund kunne klare et spring på 1,5 m........

Nå, men for at gøre en lang historie kort (det er sgu svært at stoppe når man først kommer i gang , så ved jeg at den PH afdeling der ligger hvor jeg bor, de tilbyder ganske alm. lydighedstræning for alle, uanset hvad hun du har (mere eller mindre)!!! Det er ligesom et klippe kort. 10 x træning for et vist beløb. Synes du skulle prøve at ringe og spørge, jeg ved at de til hver en tid vil være dig behjælpelig!

Mht. bidearbejde (forsvarsarbejde) så er det kun hunde som skal op til prøver, der behøver dette. Det er ikke et MUST, hvis du KUN vil træne lydighedsarbejde

Med venlig Hilsen

CMKA

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-01-04 13:33

Hej, CMKA. Lige netop det link, hvor der muligvis skulle være adresser på træningspladser kan jeg ikke få til at virke... så jeg kan ikke se, om der er nogen i nærheden af Ballerup, hvor vi bor... -Høvelte bliver vistnok for langt væk...

En del af problemet vil jo være, at jeg netop IKKE vil gå på begynderhold, men på lydighed for viderekomne. Altså for folk der har været oppe til lydighedsprøver én eller flere gange. Så jeg synes, det er ok med ambitioner og krav, men selve prøveprogrammet passer ikke til os, hvis ikke det ser anderledes ud ved den egentlige lydighedstræning... Jeg kan ikke finde nogen prøvebeskrivelse til lydighed på PH-siden.. Og vi VIL jo netop gå til prøver.... Men IKKE bidearbejde, og IKKE høje spring. Jeg er heller ikke vild med agility, fordi jeg synes, det er for farligt.

Vi har faktisk til dato gået på 4 hold, "babyretriever", "hvalpekursus", "LP-begyndere" og "LP-let øvede". Og Silke fylder først 2 år til april. Så jeg synes, det er lidt tidligt, at jeg må droppe holdtræning.

Kommentar
Fra : CMKA

Dato : 04-01-04 23:01

Hej Birgitta

Jeg prøver lige at finde ud af et eller andet......

CMKA

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-01-06 15:14

Så må jeg hellere prøve på at få lukket spørgsmålet inden Kandu annulerer det for mig.
Jeg har fået mange relevante svar, men det har været svært at finde noget, jeg kunne bruge.
Og flere af dem løb ud i sandet...

Men vi endte med at deltage i klikkerkursus hos Christina Ingerslev, -noget jeg ikke var udelt begejstret for. Jeg bruger som sagt ikke engang høj stemmeføring og skarpe NEJ'er i træningen af Silke.
Og der var ikke specielt viderekomne hunde på holdet.

Men så tilsmilede lykken os! Kommunen bevilgede pludselig kørsel til træning hos DKK i Ølstykke. Og vi har nu bestået klasse 3 med førstepræmie 2 gange. Når vi får den 3. førstepræmie, så er Silke lydighedschampion, og så kan vi gå til træning og prøver i eliteklassen. (Men kommunen har siden sparet kørslen væk igen, øv!... )

Så nu står jeg med en hund, der er endnu sværere at finde hold til... (suk)

Eftersom det rent faktisk var vildskuds linie jeg på det tidspunkt valgte at følge, så vælger jeg at acceptere hendes svar, selv om jeg ikke brød mig om den pågældende træning. Men det er jo en smagssag.

Godkendelse af svar
Fra : Birgitta

Dato : 10-01-06 15:15

Tak for svaret vildskud.

Og tak til alle andre for input også..