/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Brændeovn - Størrelse?
Fra : KlausMadsen1
Vist : 1899 gange
100 point
Dato : 23-11-03 16:33

Når fabrikanten skriver at en brændeovns effekt er min-max 2-8 kW og den nominelle effekt er på 7 kW, kan jeg så gå ud fra at ovnen kan gå helt ned på 2 kW og stadig væk have en god ren forbrænding? Man læser jo hele tiden at man ikke må skrue for langt ned for luften, men det er vel den eneste måde at få den ned på de 2 kW???
Kan man ikke styre varmen ved at lægge mindre brænde på? Jeg mener 1 stk. brænde varmer vel ikke så meget som 3 stykker brænde?
Når producenten skriver at den f.eks. kan varme 100m2 op så menes der vel i et rum? Er der nogen tommelfingerregler for hvor meget varmen fordeler sig til de andre rum?
Mvh. Klaus

Kommentar
Fra : badass11

Dato : 23-11-03 16:48

Hej Klaus
Da det højtsandsynligt er en konveksions ovn du har
med sådan nogle er det meget fint med det de skriver men ovnen opføre sig som den ville næsten det er nemlig dig der styre nu ved jeg selvfølgelig ikke om der er glas i den men det er der jo nok og så er den rimlig nem at styre
bliver glasset sort så er skruet for meget ned for luften og er der flammer hele tiden er der for meget luft
det er en hård fin balance og den finder man hen af vejen
men husk det er også meget vigtigt at ilden for ordenligt fat inden du begynder at lukke for luften.
Har du åbnet dørene til tilstødende rum så kan den sagtens varme dem op os dog maks 100 kvm
hvis der er tale om en konveksions ovn er det i princippet ikke mængden af brænde der styre varmen men et spjæld
så brænder den rigtig så er 1 stk brænde jo nok der skal så bare fyldes på lidt fler gange
Hilsen Morten Håber det var svar nok

Kommentar
Fra : KlausMadsen1

Dato : 23-11-03 16:58

Hej Morten
Tak for svaret.
Jeg har endnu ikke købt ovnen, men den jeg tænker på er en Reis Malta. Og ja, det er en konveksionsovn med glas.
Men tror du man kan få den ned på de 2 kW uden at glasset bliver sort og at man ikke fyrer for fuglene?
Jeg tænker f.eks. på om efteråret, når det ikke er helt så koldt, men man får lyst til at fyre op i brændeovnen uden at der så bliver 50 grader?
Mvh. Klaus

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 23-11-03 17:15

Hej med jer.
En brændeovn er meget svær at holde under kontrol. Gå ud fra at du ikke kan "knibe" den til at afgive mindre end 70-75% af den maksimale ydelse. Gå også ud fra at luft i princippet er noget dovent noget. D.v.s. at åbne en dør til et tilstødende lokale ikke hjælper så forfærdeligt meget, uden at du skal gøre noget andet. Hvis det skal hjælpe er du nødt til selv at sætte luften i bevægelse, og dirigere den hen hvor du ønsker det. Her kan bruges ventilator og rørtransport. Husk blot på at luft der er i bevægelse støjer og føles som træk.
Vend tilbage, hvis der er noget af dette her du vil have uddybet
Sren i Rskilde

Kommentar
Fra : KlausMadsen1

Dato : 23-11-03 17:59

Hej Søren
Vil det sige at jeg ikke ikke skal regne med det producenterne skriver?
Mvh. Klaus

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-11-03 18:24

Vi bliver aldrig enige om de der "varmeflytter" anlæg Søren. Men vil man partout have sådan noget skrammel kan jeg godt dimensionere det for dig (spørg IKKE trælasten, de kan nemlig IKKE)!

Kommentar
Fra : badass11

Dato : 23-11-03 19:11

jo det kan du godt det er igen spjællet til konveksionen der styre om den hedder 2kw eller 7kw

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 23-11-03 19:13

Hej hvis du spørger fabrikanten, så kan den det de siger. I praksis forholder det sig anderledes. Der er så mange faktorer der alle skal spille sammen. (har i 6 år måtte leve med en lignende, (morsø) ! som eneste varmekilde). Træsort på brænde, fugtindhold, relative fugtighedsprocent, skorstensbeskaffenhed, højde på skorsten, røggastemperatur o.s.v. Min erfaring går på de nævnte procenter. Vedr. flytning af luften har jeg bedst erfaring med en ventilator(langsomtgående). Langsom så luftens molekyler ikke kommer for meget i krambolage med hinanden. Enig med 3773. Det er og bliver noget skrammel at få sat rørtransport op.
Sren i Rskilde

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 23-11-03 19:33

Jeg har først lige nu set det sidste indlæg. Spjældet har intet med konvektionskonstruktionen at gøre. Konvektionsovn er rumorienteret varmeafgivelse, og almindelig(ikke konvektion) er baseret på strålevarme. Spjældet styrer forbrændingens hastighed og intet andet.
Gad vide om jeg modtager indlæggene i tråden her nu ?
Sren i Rskilde

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 24-11-03 08:35

Jeg forstår heller ikke rigtig hvad badass skriver!?!??

Klaus, regn med at hvis du fyrer særdeles forsigtigt kan du "måske" få den til kun at yde 2 kW. De 7 skal såmænd nok holde. Men super-duper råd er altid at få brændeovnen så lille så muligt, med mindre det er værkstedet du skal varme op. 5 kW'erne er normalt nemmest at tøjle. Jo tungere brændeovnen er jo bedre. Så kan du klatfyre og akummulere varmen i brændeovnens masse og på den måde få en lav effekt. Men du har jo selv fat i den lange ende. Jeg kan se du ved noget om fyring i brændeovn Klaus.

Kommentar
Fra : badass11

Dato : 24-11-03 17:30

hør nu her der er et spjæld ud over det der styre luften det virker næsten som en termostat men kan skrue op og man kan skrue ned for varmen skal det skæres med ud 3773

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 24-11-03 18:35

badass11.
Det kan godt være at det i teroilokalet hænder sådan sammen. I praksis virker det bare ikke på den måde, og hvorfor gør det ikke det ?
Fordi konvektions spjældet ikke regulerer forbrændingen. Luk for konvektionsspjældet og så cirkulerer der ganske rigtigt mindre luft rundt, men den er til gengæld glohed, fordi forbrændingen ufortrødent kører videre i ovnens brændkammer med et enormt skostenstab på grund af for høj røggas temperatur. Jo mindre og tungere ovn jo bedre
Sren i Rskilde

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-11-03 08:32

Konvektionsspjældet?!?!?? Hovedparten af brændeovne har to spjæld. Et til primærluft et til sekundærluft. Med disse to spjæld styrer du forbrændingen. Hvis du lukker for konvektionsluften omkring en konvektionsbrændeovn hiver du bare varmen udenfor = åndsvagt spild. Du er totalt galt på den badass. Har du overhovedet selv en brændeovn?

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 25-11-03 10:58

Hej med jer

Jeg tror ikke der er flere kommentarer herfra.
Sren i Rskilde

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-11-03 11:03

Ligeledes her....

Godkendelse af svar
Fra : KlausMadsen1

Dato : 25-11-03 19:38

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : badass11

Dato : 27-11-03 18:35

når du er så klog 3773 så synes jeg du skulle begynde at sælge brændeovne og køb en selv du er tydeligvis dum som ind i helvede spasser

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-11-03 18:40

Okay, du har ikke brændeovn. Hvis du dermed er klog, er jeg glad for at være dum!