/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
elektrode svejsning
Fra : morten_dahl
Vist : 4161 gange
20 point
Dato : 23-11-03 15:44

jeg har et spørgsmål ang. elektrode svejsning: er det svært at svejse med en elektrode svejser, det jeg skal bruge det til er mest til hobby brug så det behøver ikke at være så pænt bare det kan holde?

Kommentar
Fra : oleeliassen

Dato : 23-11-03 15:58

Personligt synes jeg ikke at det er svært at elektrodesvejse, men det er især vigtigt som begynder at der er en ordentlig startstrøm på svejseren, og det er der sjældent på de billige hobbymaskiner. Desuden er den ikke velegnet til materialetykkelser under 2 mm, hvilket gør at den ikke ret godt kan bruges til fks. pladearbejde på biler og lign...
Købe hellere en billig Co2-svejser som begynder....

-Ole

Kommentar
Fra : Ishoey

Dato : 23-11-03 15:59

morten_dahl >>

hobby brug??
Hvis det er på biler, så vil jeg bruge en CO2!

mvh
Ishoey

Kommentar
Fra : badass11

Dato : 23-11-03 16:23

hej Morten
Du skal klart bruge en co2 svejser da den er meget nemmere at styre
elektrodesvejs er meget svær da den skal holdes rigtig afstand fra emnet ellers brænder den bare fast
den skal også stilles rigtigt med amperen .
http://www.dba.dk/asp/soegning/soegning.asp?Niveau=1&OldNiveau=1&RubrikId=114&Annoncetype=2&Sortering=1&Sorteringtype=1&kortsogX=0&kortsogY=0&kortsogRad=0&kortsogNavn=0&radX=0&radY=0&FavoritNavn=&SoegningId=0&FirstSearch=&Fritekst=migatronic&RegionId=0&begraens=2

Kommentar
Fra : Ishoey

Dato : 23-11-03 16:52

badass11 >>

Citat
elektrodesvejs er meget svær da den skal holdes rigtig afstand fra emnet ellers brænder den bare fast

Ja for en tømrer

mvh
Ishoey

Kommentar
Fra : badass11

Dato : 23-11-03 16:55

ja okay jeg er ikke øvet men det er sgu svært for mig ,giv mig nu ret co2 er bedre.

Kommentar
Fra : Ishoey

Dato : 23-11-03 17:02

Jeg vil ikke giv dig ret i at en co2 er bedre end elektrodesvejse, men den er nemmere

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-11-03 17:12

Svejsning af biler = co2
Konstruktionssvejsning = elektrode eller co2 (ej hobby model)
Begyndersvejning = co2 (men der skal øves en del)
Det kan da lade sig gøre at svejse bil med elektrode, men tungen skal da holdes lige i munden.
Al svejsning er svær indtil man kan.
Et lille råd når du svejser: svejs i punkter eller små striber.
Emesen.

Kommentar
Fra : vestsol

Dato : 23-11-03 19:42

Som hovedregl kan man sige,at elektrode svejsning er til svært gods og svejsninger der skal holde til store belastninger.
Altså en svejsning der går i dybten og derrfor kræver meget materialetykkelse. Bruges mest i industrien ( skibsværfter, smede,maskinstationer,landbrug mm.) denne svejsning er klart også den flotteste hvis betingelserne er opfylkdt.
I bilbrancen og møbelindustrien som eksempel, bruges typisk lette materialer ( tyndplader, rør mm ) er co2 svejsningen idel,fordi den ikke kræver så stor en lokalvarme og dermed ikke smelter materialet der svejses i. man kan sige at man bedere kan styre varmen. Eller laver en mere kold svejsning. Man kan udemærket lave en pæn svejsning med co2,men det kræver lidt føling. det gode ved co2 svejsning er også at den er mere " tænd og lim"præget altså nem og svejse med. Der tages ikke såmeget hensyn til svejsevinkler og afstande,som frks elkektrode svejsning. Lyset og røg udviklingen er også minemal fra co2 svejsningen......Altså er co2 svejseren idel til hobby brug.

Kommentar
Fra : vestsol

Dato : 23-11-03 19:59

Hvis du har elsvejseren i din eje,så vil jeg anbefale at du rådgiver dig hos den forhandler du køber elektroderne . Idet at der findes et utal af forskellige elektroder. Alt efter opgaven og materialet. der findes elektroder som er meget allround og kan bruges til de fleste opgaver i hobbyrummet. disse er også lette at tænde og svejse med. men som nybegynder så prøv dig frem på et stykke materiale.. Punktsvejs i starten, så bliver emnet ikke så varmt....og sørg for god udluftning og beskyttelse af huden......ingen klude og brandfarligt materiale i nærheden.