/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Malawi sammensætning...
Fra : Wheelie
Vist : 1030 gange
100 point
Dato : 28-02-02 13:30

Jeg har lige et par spg. som jeg håber nogle af de kloge hoveder herinde kan hjælpe min med. Jeg har i øjeblikket et 250 l klippekyst akv. med følgende fisk :

1.1 lab. trewasse
1.1 ps. Salousi
1.1 ps. Estherae
0.1 ps lombardoi
2.3 nim. venestus.

Jeg har bygget akvariet op med to store stensætninger i hver sin ende af akvariet, og den midertste 1/3 er helt fri. Jeg har tænkt mig at anskaffe 3 ekstra hunner af salousierne og trewasserne, og så ellers komme af med de andre. Som det ser ud lige nu, er der lige lidt for meget jagen rundt for at sikre sig de bedste "stenbunker".

Det jeg jo så godt kunne tænke mig at vide er, om der blandt malawier vil være en art som vil kunne gå sammen med disse to mbunaer arter, uden at det vil komme til at ende med slagsmål om territorier endnu engang. Det ville feks. være rart, hvis der var en fisk som ville benytte sig lidt mere af den øverste 1/3 af akvariet, eller evt. den frie sandbund jeg har i midten af mit akvarie.

Alle foreslag modtages med kyshånd.

Mvh Wheelie
aarhus

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-02-02 17:32

Wheelie <Wheelie.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Zepf8.165$b33.9152@news010.worldonline.dk...
> Jeg har lige et par spg. som jeg håber nogle af de kloge hoveder herinde
> kan hjælpe min med. Jeg har i øjeblikket et 250 l klippekyst akv. med
> følgende fisk :
>
> 1.1 lab. trewasse
> 1.1 ps. Salousi
> 1.1 ps. Estherae
> 0.1 ps lombardoi
> 2.3 nim. venestus.
>
> Jeg har bygget akvariet op med to store stensætninger i hver sin ende af
> akvariet, og den midertste 1/3 er helt fri. Jeg har tænkt mig at
> anskaffe 3 ekstra hunner af salousierne og trewasserne, og så ellers
> komme af med de andre. Som det ser ud lige nu, er der lige lidt for
> meget jagen rundt for at sikre sig de bedste "stenbunker".
>
> Det jeg jo så godt kunne tænke mig at vide er, om der blandt malawier
> vil være en art som vil kunne gå sammen med disse to mbunaer arter, uden
> at det vil komme til at ende med slagsmål om territorier endnu engang.
> Det ville feks. være rart, hvis der var en fisk som ville benytte sig
> lidt mere af den øverste 1/3 af akvariet, eller evt. den frie sandbund
> jeg har i midten af mit akvarie.
>
> Alle foreslag modtages med kyshånd.

Nu har fiskene ikke været i akvariet i så lang tid, at der er dannet faste
revier.
Fiskene skal også lige have afgjort hvem der er herre og hvem der ikke er
det.
Mit råd til dig vil være at få fat i 2-3 par mere plus en han til din
lombardi.
Samtidigt vil jeg anbefale at du ser at få afhændet de venustus,
for de bliver ALT for store til et 250 L akvarie!
Venustus er en flot fisk, men som sagt bliver den let over 20 cm.
Istedet synes jeg du skal se at finde nogle andre Mbunaer, f.eks M.
johanni eller
M.auratus. og for at få lidt variation så et par pse. elongatus mpanga,
de er ikke så store.
Vil du have nogle med en lidt anden form end den cylinderform som Mbunaer
har, så
er Aulonocare stuartganti et godt valg, for den lever i søen også lidt i
huler.
Det er almindeligvis en fisk som er let at få fat i samtidig er den flot.

Nu skriver du at du kommer fra Århus, jeg ved ikke helt hvilke muligheder
du har for at
købe fisk der. Men ellers kan du tage ud til Niels Ventzel i Feldballe,
han har normalt et
blandet udvalg. Hans priser er ikke lave, men kvaliteten er god.
Hans telefon nummer kan du finde på nettet.

Carsten

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 100 point
Dato : 28-02-02 23:52

Har da et par idéer.

Jeg har, med success, fået en gruppe på 4.4 af Gephyrochromis Moorii.
En relativt fredelig Mbuna, der bruger hele akvariet...også den øverst ½
del.
Ellers er det O.Lithobates 'Zimbabwe Rock', som også bruger hele akvariet.
Denne er en Non-Mbuna, og er fredelig.

/Aardvark

*** REMOVE 'REMOVE' to Reply to mail-addy ***

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-03-02 00:42

Aardvark <AardvarkREMOVE@mail.sonofon.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns91C3F2EA1D087AardvarkREMOVEmailso@212.88.64.226...
> Har da et par idéer.
>
> Jeg har, med success, fået en gruppe på 4.4 af Gephyrochromis Moorii.
> En relativt fredelig Mbuna, der bruger hele akvariet...også den øverst ½
> del.
> Ellers er det O.Lithobates 'Zimbabwe Rock', som også bruger hele akvariet.
> Denne er en Non-Mbuna, og er fredelig.

Hvor længe har du haft den gruppe gående sammen??
For min erfaring siger at, selv den mest fredelige mbuna, ikke altid er så
fredelig,
især når hunnerne er legemodne.

Hvor har du fået fat i dem, det er faktisk ret sjælden at du ser dem i
handlen nu om dage.

Carsten

Kommentar
Fra : Wheelie

Dato : 01-03-02 10:25

"Carsten Gall" skrev d. 28-02-02 17:32 dette indlæg :
>
> Wheelie <Wheelie.news@kandu.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:Zepf8.165$b33.9152@news010.worldonline.dk...
> > Jeg har lige et par spg. som jeg håber nogle af de kloge hoveder herinde
> > kan hjælpe min med. Jeg har i øjeblikket et 250 l klippekyst akv. med
> > følgende fisk :
> >
> > 1.1 lab. trewasse
> > 1.1 ps. Salousi
> > 1.1 ps. Estherae
> > 0.1 ps lombardoi
> > 2.3 nim. venestus.
> >
> > Jeg har bygget akvariet op med to store stensætninger i hver sin ende af
> > akvariet, og den midertste 1/3 er helt fri. Jeg har tænkt mig at
> > anskaffe 3 ekstra hunner af salousierne og trewasserne, og så ellers
> > komme af med de andre. Som det ser ud lige nu, er der lige lidt for
> > meget jagen rundt for at sikre sig de bedste "stenbunker".
> >
> > Det jeg jo så godt kunne tænke mig at vide er, om der blandt malawier
> > vil være en art som vil kunne gå sammen med disse to mbunaer arter, uden
> > at det vil komme til at ende med slagsmål om territorier endnu engang.
> > Det ville feks. være rart, hvis der var en fisk som ville benytte sig
> > lidt mere af den øverste 1/3 af akvariet, eller evt. den frie sandbund
> > jeg har i midten af mit akvarie.
> >
> > Alle foreslag modtages med kyshånd.
>
> Nu har fiskene ikke været i akvariet i så lang tid, at der er dannet faste
> revier.
> Fiskene skal også lige have afgjort hvem der er herre og hvem der ikke er
> det.
> Mit råd til dig vil være at få fat i 2-3 par mere plus en han til din
> lombardi.
> Samtidigt vil jeg anbefale at du ser at få afhændet de venustus,
> for de bliver ALT for store til et 250 L akvarie!
> Venustus er en flot fisk, men som sagt bliver den let over 20 cm.
> Istedet synes jeg du skal se at finde nogle andre Mbunaer, f.eks M.
> johanni eller
> M.auratus. og for at få lidt variation så et par pse. elongatus mpanga,
> de er ikke så store.
> Vil du have nogle med en lidt anden form end den cylinderform som Mbunaer
> har, så
> er Aulonocare stuartganti et godt valg, for den lever i søen også lidt i
> huler.
> Det er almindeligvis en fisk som er let at få fat i samtidig er den flot.
>
> Nu skriver du at du kommer fra Århus, jeg ved ikke helt hvilke muligheder
> du har for at
> købe fisk der. Men ellers kan du tage ud til Niels Ventzel i Feldballe,
> han har normalt et
> blandet udvalg. Hans priser er ikke lave, men kvaliteten er god.
> Hans telefon nummer kan du finde på nettet.
>
> Carsten
>
> Hej igen
For det første så har jeg haft fiskene i et lille års tid - og mine har i al fald dannet deres egne revirer som bliver forsvaret ret så trofast endda.
For det andet, så skriver jeg jo at jeg KUN vil beholde salousierne og trewasserne og så få et par ekstra hunner af disse. De andre - dvs venestus, ps. Estherae og lombardoi´en skal sælges.
Det jeg så gerne vil vide er, om der vil være en 3. malawi - og helst ikke endnu en mbuna - som vil kunne gå sammen med 1.3 salousi og 1.3 trewasse uden at jeg så igen ender med 3 forskellige hanner, som kæmper om de samme to stenbunker?

MVH Wheelie

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-03-02 10:35

Wheelie <Wheelie.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:jEHf8.13356$PE.976552@news000.worldonline.dk...
> > Hej igen
> For det første så har jeg haft fiskene i et lille års tid - og mine
> har i al fald dannet deres egne revirer som bliver forsvaret ret så
> trofast endda.
> For det andet, så skriver jeg jo at jeg KUN vil beholde salousierne
> og trewasserne og så få et par ekstra hunner af disse. De andre - dvs
> venestus, ps. Estherae og lombardoi´en skal sælges.
> Det jeg så gerne vil vide er, om der vil være en 3. malawi - og
> helst ikke endnu en mbuna - som vil kunne gå sammen med 1.3 salousi og
> 1.3 trewasse uden at jeg så igen ender med 3 forskellige hanner, som
> kæmper om de samme to stenbunker?

Jeg kan godt se nu at det var mig der misforstod spørgsmålet!

Hvis du kun har lavet to bunker med sten, så vil der uværgeligt blive
nogle
kampe om retten til disse. For fiskene vil foretrække de samme steder.

Hvis det du mener med en 3 malawi er en såkaldt frisvømmer, en der ikke
er
så stærkt bundet af klippe kysten, så har mange af dem den skavank at de
kan
blive ret store, men der er dog muligheder, f.eks som en anden nævnte O.
lithobates
flere Copidachromis arter, formange til at nævne her, samt ikke mindst
Aulonocare
slægten.

Nogen garanti for at du ikke ender op med 3 single hanner, er der ingen
der vil give!

Carsten

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-03-02 16:56

> Hvor længe har du haft den gruppe gående sammen??
> For min erfaring siger at, selv den mest fredelige mbuna, ikke altid
> er så
>fredelig,
> især når hunnerne er legemodne.
>
> Hvor har du fået fat i dem, det er faktisk ret sjælden at du ser dem i
>handlen nu om dage.
>
> Carsten
>

Hvilken af dem Carsten...Gephyrochromis'erne ?
Du har ret mht når hunnerne er legemodne...så sker der lidt...min 15 cm
Moorii han plejer at jage alt og alle op i den anden ende af akvariet..
MEN de slår ikke hinanden ihjel, og uden for yngletid, så er de meget
fredelige...og trives sammen.

/Brian

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-03-02 17:45

Aardvark <AardvarkREMOVE@mail.sonofon.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns91C4AC3344553AardvarkREMOVEmailso@212.88.64.226...
> > Hvor har du fået fat i dem, det er faktisk ret sjælden at du ser dem i
> >handlen nu om dage.
>
> Hvilken af dem Carsten...Gephyrochromis'erne ?

Ja da, du har ikke nævnt andre *s*

Carsten

>

Godkendelse af svar
Fra : Wheelie

Dato : 08-03-02 10:30

Tak for svaret Aardvark.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-03-02 15:13

"Wheelie" <Wheelie.news@kandu.dk> wrote in
<Gm%h8.269$Z25.50753@news000.worldonline.dk>:

>Tak for svaret Aardvark.
>

Det var såmænd så lidt...

/Aard